نسخه چاپي  ارسال به دوست

حمایت، هدایت، کفایت و نظارت، سیاست آموزش و پرورش استثنایی در حوزه  مدیریت آموزشگاهی
دکتر حسینی تاکید کرد؛
حمایت، هدایت، کفایت و نظارت، سیاست آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مدیریت آموزشگاهی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست کارگروه ارتقای مدیریت آموزشگاهی گفت: سیاست آموزش و پرورش استثنایی ‌جهت ارتقای مدیریت آموزشگاهی حمایت، هدایت، کفایت یا توانمند سازی و نظارت است.

 

 

دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه مدرسه مهبط، مظهر و چشمه تعلیم و تربیت است اظهار داشت: ۴۴ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبتنی بر رهبری و مدیریت، ۲۰ درصد منابع انسانی و ۶ درصد منابع مالی است و در واقع ۶۴ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبانی بر مدیریت، رهبری و منابع انسانی است.

وی با بیان اینکه یکی از چرخش های تحول آفرین درسند تحول بنیادین چرخش از مدیریت اداری به سمت راهبری آموزشی است اظهار داشت: راهبر آموزشی با اقتدار و نفوذ می تواند مدیریت کند و علاوه بر آن مدرسه را به کانون تحول محله و جامعه تبدیل کند.

معاون وزیرمدیریت را رمز پیروزی هر سازمانی دانست و افزود: در نظام تعلیم و تربیت کلیدی ترین بخش مدیریت، مدیریت آموزشگاهی است که متاسفانه به آن نگاه ویژه نشده است و باید به این مظهر تعلیم و تربیت تمرکز داشته باشیم.

حسینی  انتخاب و انتصاب مدیریت آموزشگاهی را از موارد بسیار مهم دانست و اظهار داشت: ویژگی های دانشی، منشی، نگرشی، بینشی و توانشی یک مدیررا باید سنحید و بر اساس آن مدیران را ارزیابی و انتخاب کرد.

وی افزود: شایسته سالاری و استفاده از ظرفیت شورای معلمان در انتخاب مدیران از دیگر مواردی است که در انتخاب و ارزیابی مدیران باید ملاک عمل قرار گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی توانمند سازی مدیران را یکی از نکات مهم ارتقای مدیریت آموزشگاهی دانست و اظهار داشت: برگزاری دوره و کارگاه های  آموزشی با  استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه شاد و همچنین  استفاده از ظرفیت نشریه تعلیم و تربیت استثنایی از جمله راهکارهای  توانمند سازی مدیران است.

حسینی مدیریت مشارکتی را یکی از اصول مدیریت در مدارس دانست و افزود: مدیر باید مشارکت جو باشد و با نگرش مشارکتی خود دانش آموزان، اولیا و معلمان را به مشارکت در مدرسه دعوت کند.

وی افزود: در حوزه ستادی و با استفاده از ظرفیت شبکه شاد نیز به زودی پارلمان مشورتی مدیران در راستای مشارکت مدیران تشکیل خواهد شد

معاون وزیر  مدرسه محوری و کاهش فاصله صف تا ستاد  را از دیگر نکات مهم ارتقای مدیریت آموزشگاهی دانست و افزود: برای کم کردن فاصله صف تا ستاد و استفاده از ظرفیت روسای مناطق آموزش و پرورش باید سازکار هماهنگی بین ادارات استثنایی استان ها، ادارات مناطق و مدارس استثنایی تدوین شود.

وی افزود: تشکیل شورای کیفیت بخشی به مسائل آموزشی، فرهنگی، تربیتی و ورزشی در مدارس و استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در ارائه دروس مدیریتی و تربیت مدیران از دیگر نکات مهم در ارتقای مدیریت آموزشگاهی است

وی با بیان اینکه نظام برنامه ریزی  باید از ستاد  به کف مدرسه برسد اظهار داشت:  مدیران مدارس باید  توانایی تدوین نظام برنامه ریزی عملیاتی را داشته باشند و برای اداره مدرسه چشم انداز، هدف عملیاتی، هدف کلان و برنامه عملیاتی داشته باشد.

وی در پایان گفت:  طرح هایی نظیر تدبیر، نظارت همتا و مدام نیز در قالب نظام ارتقای مدیریت آموزشگاهی قابل پیگری است.

 

 


١٣:٤٦ شنبه ١١ مرداد ١٣٩٩ -  شماره خبر: ٣٣٨٨ - تعداد نمایش خبر: 138 -  فایل ضمیمه:

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: