نسخه چاپي  ارسال به دوست

سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی

سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی
يكي از مسائل مهمي كه در تعليم و تربيت و رسيدن به اهداف پرورشي بايد در نظر گرفت سلامت جسماني و رواني كودكان ،وجود تفاوت هاي فردي دانش آموزان،شناخت توانايي ها و استعداد هاي آنان و تنظيم برنامه هاي آموزشي متناسب با اين استعداد ها مي باشد. برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان كه از سال 1373مطا بق مصوبه هيات محترم وزيران در سراسر كشور اجرا مي شود نوآموزان 6 ساله لازم التعليم بدو ورود به دبستان را در زمينه هاي مختلف جسمي و ذهني در دو مرحله غربال گري و تخصصي مورد ارزيابي قرار داده و بر اساس نتايج ارزيابي ها علاوه بر شناسايي مشكلات ذهني ،جسمي و رفتاري نوآموزان ، نسبت به تعيين جايگاه آموزشي آنان اقدام مي نمايد .

 

يكي از مسائل مهمي كه در تعليم و تربيت و رسيدن به اهداف پرورشي بايد در نظر گرفت سلامت جسماني و رواني كودكان ،وجود تفاوت هاي فردي دانش آموزان،شناخت توانايي ها و استعداد هاي آنان و تنظيم برنامه هاي آموزشي متناسب با اين استعداد ها مي باشد. برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان كه از سال 1373مطا بق مصوبه هيات محترم وزيران در سراسر كشور اجرا مي شود نوآموزان 6 ساله لازم التعليم بدو ورود به دبستان را در زمينه هاي مختلف جسمي و ذهني در دو مرحله غربال گري و تخصصي مورد ارزيابي قرار داده و  بر اساس نتايج ارزيابي ها علاوه بر شناسايي مشكلات ذهني ،جسمي و رفتاري نوآموزان ، نسبت به تعيين جايگاه آموزشي آنان اقدام مي نمايد .

اهداف

1- پيشگيري از بروز و تشديد بيماري ها

2- كمك به بهبود كيفي آموزش و كنترل بعضي از عوامل موثر بر افت تحصيلي

3- بررسي ميزان شيوع اختلالات جسماني و رواني كودكاني كه وارد مدرسه مي شوند

4- تهيه شناسنامه سلامت براي تمامي نوآموزان و دسترسي به اطلاعات جامع آموزشي، بهداشتي و خانوادگي به منظور استفاده در برنامه ريزي آموزشي و بهداشتي متناسب با استعداد نوآموزان

5- ارائه توصيه هاي بهداشتي، آموزشي و روان شناختي به والدين و نوآموزانی كه از مشكلات جزئي رنج مي برند.

6- بررسي ارتباط بين متغيرها و فراهم نمودن زمينه هاي مناسب تحقيقاتي و پژوهشي

7- كمك به اولياء دانش آموزان به منظور صرفه جويي در زمان و پرهيز از سردرگمي كه اين امر با متمركز كردن تمامي عوامل اجرايي در پايگاه هاي سنجش تحقق مي يابد.

 

ضرورت

1- اجراي قوانين فرا دستي شامل

 الف) مصوبه ي هيات محترم وزيران به شماره ي 127472/17771مورخ 75/12/19

ب) اهداف و وظايف سازمان آموزش وپرورش استثنايي كشور مطابق اساسنامه مصوب مجلس شوراي اسلامي

ج) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه كشور  جزء 3 بند ه ماده 19

 2- حركت در راستاي  استانداردهای آموزشي بین المللی مبني بر تشخيص به موقع كودكان در معرض خطر جهت سازماندهي برنامه هاي آموزشي

3- جلوگيري از به هدر رفتن سرمايه هاي مادی و معنوي كشور از طريق تشخيص به موقع مشكلات كودكان

4- ارتقاي وضعيت بهداشت، پيشگيري و شاخص هاي بهداشتي جامعه و در نتیجه حركت در جهت توسعه و ترقي كشور

5- برنامه ريزي آموزشي متناسب با استعداد، توان مندي و نيازهای نوآموزان

 

 

 

 

در سال تحصيلي 95-94  بالغ بر 000/250/1 نوآموز سراسر كشور در اين برنامه مورد سنجش قرار گرفته اند

ميزان پوشش طرح سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان

از سال 1385 لغايت 1394

 

سال

تعداد نوآموزان ارزيابي شده

تعداد نوآموزان لازم التعليم

درصد

1385

904874

1095165

6/82

1386

899035

1156503

7/77

1387

952016

1164447

8/81

1388

955388

1159801

4/82

1389

1043065

1198596

87

1390

1091257

1230397

89

1391

1145764

1272706

90

1392

1199510

1304240

92

1393

1233671

1329339

93

1394

1251510

1330000

94

 

 

 


٠٨:٥٢ دوشنبه ٤ تير ١٣٩٧ -  شماره خبر: ١٠٣٥ - تعداد نمایش خبر: 314 -  فایل ضمیمه:

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: