رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان:
معلمانی بدون زنگ تفریح؛ تجلی ایثار در آموزش وپرورش استثنایی کردستان
اقبال خانی با اشاره به جایگاه ویژه معلمان ومربیان مراکز در آموزش و پرورش استثنایی، آنان را «معلمان بدون زنگ تفریح» توصیف و بر حجم گستردهی مسئولیتهای آنان در حوزههای آموزشی،پرورشی، تربیتی، فرهنگی، توانبخشی و درمانی تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی کردستان، اقبال خانی پیش از ظهر امروز در حاشیه برگزاری دوره دو روزه تخصصی رویکردهای نوین ارزیابی و مداخلات اختلالات یادگیری که با هدف ارتقاء سطح دانش و مهارت های تخصصی 127 نفر از نیروهای مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی-تربیتی و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی استان در محل سالن جلسات اردوگاه شهید سلیمان خاطر سنندج برگزار شد، اظهار داشت: توانمندسازی نیروهای آموزشی یکی از اولویت های کلیدی و راهبردهای محوری سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: دو یا سه برنامهٔ تخصصی در چارچوب برنامههای کلان سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور بهطور اختصاصی به مراکز جامع سنجش اختصاص یافته است.
خانی با اشاره به آمار 25 هزار و608 نفری نوآموزان شرکت کننده در برنامه ملی سنجش سلامت وآمادگی تحصیلی در کردستان گفت: از این تعداد ۶۱۰ نفر نوآموز دیرآموز تشخیص داده شدند و 153 نفر هم به مدارس استثنایی استان ارجاع شدند.
وی اضافه کرد: برنامههای جهش، سنجش و مداخله آموزشی بهویژه برای گروههای هدف آموزش و پرورش استثنایی، نیازمند حمایت همهجانبه سطوح مختلف تصمیمگیری، اجرا و نظارت است و بدون این حمایت ها، دستیابی به اهداف تعیینشده با چالشهای جدی روبهرو خواهد بود.
خانی بر ضرورت همکاری و بهرهگیری از ظرفیتهای نهادهای مرتبط و ارگانهای ذیربط در سطوح مختلف تأکید و عنوان کرد: مدیران با توجه به بودجهبندیها و تدابیر عملیاتی، مفاد برنامهها را بهطور کامل به تمامی نیروهای اجرایی تبیین نمایند.
وی برگزاری دورههای تخصصی در استانهای محروم بهمنظور کاهش شکافهای آموزشی، تقویت رویکرد قطبی در ارائه خدمات آموزشی ویژه، تخصیص درآمدهای حاصل از فعالیتهای مراکز جامع، صرفاً به منظور تقویت همان مراکز را مهم دانست.
خانی گفت: علاوه بر ایجاد همافزایی، تبادل تجربیات تخصصی، همآموزی و بهکارگیری بهینه از اطلاعات تجربی و علمی از سایر اهداف برگزاری این دوره های می باشد.
وی تخصصیسازی فضاهای آموزشی و اداری در آموزش وپرورش استثنایی وایجاد ارتباط مؤثر با تمامی ارگانهای ذیربط با در نظر گرفتن تنوع شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی را از برنامه های مهم این حوزه دانست.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در پایان تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی این دورهها، به روزآوری اطلاعات و مهارتهای معلمان است تا بتوانند با استفاده از روشهای نوین، کیفیت آموزش را برای دانشآموزان با نیازهای ویژه افزایش دهند.
گفتنی است؛ حسین مظفری، مدیر توانبخشی و کبری سلطانی خدیو ، رئیس گروه توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مدرسان این دوره هستند.
