رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد؛
بازمهندسی در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی و کاهش سن سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیل به چهار سالگی
سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با علی باقرزاده رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال جاری سن سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی به چهارسالگی کاهش یافته است و پیش بینی می شود امسال سه میلیون نوآموز در این برنامه تحت پوشش قرار گیرند.
به گزارش روابط عمومی و اموربینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست با علی باقرزاده رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور چهار ماموریت تعریف شده که به تصویب مجلس شورای اسلامی هم رسیده است، گفت: اولین ماموریت این سازمان طراحی نظام آموزشی، پرورشی و توانبخشی است که دانشآموزان بتوانند پس از گذراندن دوران تحصیل خود به موقعیت اجتماعی و اقتصادی مناسب برسند.
وی افزود: تغییر و اصلاح مداوم آموزش و پرورش استثنایی با توجه به روشهای نوین آموزش و پرورش استثنایی و آموزشهای مهارتمحور و حرفهآموزی از دوره پیش از دبستان تا دوره متوسطه دوم از دیگر ماموریتهای این سازمان است.
وی ادامه داد: ماموریت دیگر این سازمان کمک به پیشگیری از بروز ناتوانیهای جسمی و ذهنی است و برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی که توسط این سازمان انجام میشود، با هدف پیشگیری و مداخله بهنگام است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سند راهبردی و برنامه عملیاتی این سازمان با توجه به ماموریتهایی که اشاره شد، در شش محور تدوین شده است. اولین محور، بازمهندسی در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی است که قرار است سن سنجش به سن چهارسالگی کاهش پیدا کند و سال جاری حدود سه میلیون نوآموز در برنامه سنجش شرکت خواهند کرد.
وی گفت: از محورهای دیگر این سند موضوع اختلالات یادگیری و دیرآموزی است که توسعه مراکز جامع سنجش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی میتواند در ارائه خدمات به گروه از دانشآموزان کمک کننده باشد.
معاون وزیر با اشاره به اهمیت توانبخشی برای دانشآموزان استثنایی گفت: محور دیگر موضوع توانبخشی است و توانبخشی در آموزش و پرورش استثنایی باید با رویکرد مدرسه محوری باشد و جذب نیروهای توانبخشی برای به انجام رساندن این ماموریت لازم است.
وی افزود: رویکرد تلفیقی فراگیر، حرفه آموزی و تربیت بدنی و پرورشی از دیگر محورهای سند راهبردی این سازمان است.
وی در پایان با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مبدا کیفیت بخشی در وزارت آموزش و پرورش است، گفت: مدرسه برای دانش آموزان استثنایی ملجا، مامن و پناهگاه است و این وظیفه ما است که شرایط آموزشی مطلوب را برای آنها فراهم کنیم.

نظر دهید