رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور در گردهمایی رؤسای ادارات آموزشوپرورش استثنایی کشور تشریح کرد:
اهمیت و جایگاه آموزشوپرورش استثنایی/ هفت اصل مدیریتی در آموزش و پرورش استثنایی
سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور در گردهمایی رؤسای ادارات آموزشوپرورش استثنایی کشور که در مرکز آموزش نیروی انسانی این سازمان برگزار شد، اهمیت و جایگاه آموزشوپرورش استثنایی و هفت اصل مدیریتی در آموزش و پرورش استثنایی را تشریح کرد.
12732.mp3
اهمیت و جایگاه آموزشوپرورش استثنایی/ هفت اصل مدیریتی در آموزش و پرورش استثنایی
به گزارش روابط عمومی و اموربینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور، سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور در گردهمایی رؤسای ادارات آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به جایگاه سازمان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: این سازمان تخصصیترین ضلع نظام تعلیم و تربیت کشور است و قریب به چهار دهه هست که از فعالیت آن میگذرد.
وی با بیان اینکه آموزشوپرورش استثنایی یک نظام تعلیم و تربیت مستقل و مبدا کیفیتبخشی است، گفت: آموزش و پرورشی توسعهیافته است که به تفاوتهای فردی توجه کند. سازمان آموزشوپرورش استثنایی در تحقق جامعه عادلانه، توانمند و فراگیر نقش ملی دارد و میتواند مأمن و فرصتساز برای دانشآموزان استثنایی باشد.
وی افزود: در جهانی که توسعه یافتگی را با میزان فراگیری آموزش میسنجند، ماموریت آموزشوپرورش استثنایی در تحقق آموزش فراگیر و عدالت آموزشی است و اگر قرار باشد یک شاخص برای تحقق عدالت اجتماعی بیان کنیم، این شاخص میزان دسترسی عادلانه و با کیفیت برای همه اقشار در آموزش است.
معاون وزیر گفت: جامعه دانش آموزان استثنایی حامل سرمایههای اجتماعی و شناختی هستند، مشروط به این که ما شناخت دقیقی از جایگاه خود داشته باشیم و بتوانیم همه ارکان حاکمیت تعلیم و تربیت به خدمت آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه بگیریم.
سالار قاسمی تصریح کرد: ماموریت ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی فقط حمایت نیست، بلکه تولید الگوی ملی یادگیری فراگیر و انسانمحور است و زمانی که از توسعه همه جانبه و پایدار حرف میزنیم، یادگیری فراگیر، انسان محور و همه جانبه مدنظر است.
وی افزود: بنابرین زمانی که از عدالت و کیفیت در نظام تعلیم و تربیت کشور حرف میزنیم، معیار این عدالت، کیفیت و توسعه یافتگی توجه به دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
وی گفت: اگر شاخص های آموزشی، پرورشی و توانبخشی در آموزش و پرورش استثنایی بالاتر برود، آنگاه میتوانیم بیان کنیم کنیم که نظام تعلیم و تربیت ایران به سمت توسعهیافتگی حرکت کرده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به هفت اصل مدیریتی اشاره کرد و گفت: اولین اصل مدیریت مبتنی بر فراگیرسازی، برای دسترسی برابر همه دانشآموزان با نیازهای ویژه در آموزش است و آموزش و پرورش استثنایی ایدهآل این است که هیچ مدرسه استثنایی نداشته باشیم و مدارس به گونهای طراحی و مناسبسازی شوند که بتوانیم در همه مدارس به دانشآموزان استثنایی خدمات دهیم.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی افزود: دومین اصل مدیریت مبتنی بر توانمندسازی است و سازمان یادگیرنده و نوآور، سازمانی است که بتواند توانمندسازی انجام دهد و زمانی وظیفه خود را به درستی انجام دادهایم که بتوانیم دانشآموزان، معلمان و خانوادهها را توانمند کنیم.
معاون وزیر با اشاره به سومین اصل مدیریتی گفت: حکمرانی مطلوب، حکمرانی بینبخشی و شبکهای است. مدیریتی که بتواند شبکه همافزایی ایجاد کند و از ظرفیتها برای تامین منابع و تجهیزات استفاده کند.
وی افزود: مدیریت عدم تمرکز و مدیریت محلی چهارمین اصلی است و برای اجرای این اصل نیاز است انتقال اختیارات عملیاتی از ستاد به منطقه و مدرسه و صورت گیرد و در تصمیمگیری انعطافپذیری لازم را داشته باشیم.
سالار قاسمی با اشاره اصل پنجم گفت: اصل پنجم مدیریت پژوهش محور و آینده نگر است که در این اصل باید تصمیمات استراتژیک گرفته شوند.
وی ادامه داد: اصل ششم مدیریت نوآوری و فناوری است و نیاز است فناوریهای آموزشی و توانبخشی نوین را ایجاد کنیم و اصل هفتم مدیریت خیر محور و منابع پایدار است.

نظر دهید