از سوی دکتر حسینی صورت گرفت
تشریح سیاست ها، برنامه ها و دستاوردهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی
در نهمین روز از ایام ا... دهه فجر نشست خبری معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.
2518.mp3
تشریح سیاست ها، برنامه ها و دستاوردهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور دکتر سید جواد حسینی در این نشست خبری ضمن تشریح سیاست های راهبردی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: گسترش و تعمیق عدالت، فراگیر سازی، مناسب سازی، توسعه مشارکت ها در همه ابعاد، اجتماعی شدن و جامعه پذیری سازمان، حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع، توسعه آموزش های فنی حرفه ای و مهارتی، ارتقا کمی و کیفی، کاهش تمرکز سازمانی، نگاه دانش بنیاد و مشارکت محور و افزایش انگیزش و ساماندهی نیروی انسانی یازده سیاست راهبردی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
حسینی با تشریح 7 اصل حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: نگاه توسعه ای انسان مبنا، پذیرش اصل تفاوت و اصل تطابق، نگاه تلفیقی و فراگیر سازی، توانمند سازی، فرصت آفرینی و تعادل سازی، زنجیره حلقات آموزش و پرورش استثنایی و اصول حاکم بر این سازمان است.
معاون وزیر با بیان اینکه در راستای مداخلات طلایی بهنگام و بهینه طرح سنجش بدو ورود دانش آموزان دبستانی و پیش دبستانی هر ساله انجام می شود اظهار داشت: طرح سنجش در سال ۹۸ در بیش از ۲ هزار پایگاه به اجرا در آمد و پوشش دانش آموزان از ۱.۵ درصد در سال ۷۲ به نزدیک ۹۸ درصد در سال جاری رسیده است
وی افزود: یک میلیون ۵۰۰ هزار دانش آموز پیش دبستانی و بدو ورود به دبستان در این طرح مورد سنجش قرار گرفتند و برنامه ریزی برای پوشش ۱۰۰درصدی طرح و مداخلات طلایی بیشتر انجام شده است.
معاون وزیر توسعه کمی و کیفی مراکز آموزشی و توانبخشی ویژه مشکلات یادگیری را از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: این مراکز مکمل جریان یادگیری هستند و تعداد این مراکز از 710 مرکز به 752 مرکز افزایش خواهد یافت.
وی افزود: از سال جاری حدود 70 هزار دانش آموزان دیرآموز تحت پوشش این مراکز قرار خواهند گرفت و در راستای مداخله بهنگام و حرفه ای تفاهم نامه ای با معاونت آموزش ابتدایی منعقد شده تا کمک ویژه ای به دانش آموزان دیرآموز داشته باشیم.
رئیس سازمان چرخش به سمت تلفیقی فراگیر را از دیگر سیاست های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و اظهار داشت: دانش آموزان باید در مدارس به زیستن و با هم زیستن را تمرین کنند و تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار دانش آموزان عادی به رشد هر دو گروه دانش آموزان منجر خواهد شد.
وی افزود: مناسب سازی در تمامی ابعاد برای ۱۴ هزار مدرسه پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه در حال انجام است و تا آخر سال ۹۹ در هر استان یک مدرسه عادی جهت استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه استاندارسازی خواهد شد.
وی تصریح کرد: ۹۱۹ اثر محتوایی ویژه دانش آموزان استثنایی تولید و مناسب سازی شده است و 9 اثر نیز برای والدین، معلمان و دانش آموزان عادی در راستای مناسب سازی تولید شده است.
حسینی تاکید کرد: در راستای مناسب سازی نهضت زبان اشاره، نهضت بریل آموزی و نهضت مشارکت توان افزایی دانش آموزان در سازمان اجرایی شده است.
رئیس سازمان با بیان اینکه ۲ میلیون نفر ساعت آموزش برای زبان اشاره برگزار شده است اظهار داشت: تهیه 52 برنامه تحت وب و موبایل، توسعه آموزش های منزل محور، موسسه محور و بیمارستان محور ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه از دیگر خدمات ارائه شده به دانش آموزان است.
وی در پایان گفت: اعتبارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی از زمان تاسیس تاکنون بیش از ۸ برابر شده است و اعتبار ایاب و ذهاب دانش آموزان نیز ۴۲ برابر شده است.