• انتشار: 1399/02/24 - 14:35
  • تعداد بازدید: 879
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دکتر حسینی مطرح کرد؛

سرمایه های زمانی و مکانی پسا کرونا برای آموزش و پرورش

نشست آموزش و پرورش پسا کرونا در محل شورای عالی آموزش و پرورش با حضور برخی صاحبنظران و مسئولان حوزه آموزش و پرورش برگزار شد.

2847.mp3 سرمایه های زمانی و مکانی پسا کرونا برای آموزش و پرورش


دکتر سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست  اظهار داشت: گاهی اوقات در جامعه شرایطی مکانی و زمانی ظهور می یابد که می توان از آن به سرمایه های مکانی و زمانی تعبیر نمود.


وی افزود: امروز کرونا در کنار همه تهدیدات و چالش ها از منظر نگاه جدید به آموزش و پرورش یک سرمایه مکانی یعنی مکان و فضای جدید برای آموزش و پرورش و یک سرمایه زمانی یعنی پیدایش زمینه برای توجه به بستر فناوری های نوین را پیدا نموده است.


معاون وزیر با تاکید بر اینکه  باید تیم کارشناسی متشکل از صاحبنظران و مدیران اجرایی جهت استفاده بهینه از این سرمایه مکانی و زمانی ناشی از ظهور کرونا تشکیل گردد اظهار داشت:  این تیم کارشناسی می تواند  در دو قلمرو آموزش و پرورش در کرونا و آموزش وپرورش پسا کرونا   تدابیر و شیوه های لازم را طراحی، تدوین و هدف گذاری نماید.


حسینی با بیان اینکه امروزه به دو جهان فیزیکال و ایده آل، جهان دیجیتال نیز افزوده شده است اظهار داشت: جهان دیجیتیال در حوزه های اقتصاد و امنیت بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است و در حوزه های دیگری نظیر سیاست و آموزش و بویژه آموزش و پرورش رسمی کمتر از ظرفیت آن استفاده شده است.


وی با بیان اینکه  22 درصد مدارس کشور هوشمند هستند و 77 هزار مدرسه نیز به اینترنت متصل هستند اظهار داشت:   هوشمند سازی فضاهای آموزشی از حیث سخت افزاری، نرم افزاری، محتوای آموزشی، معلمان هوشمند، دانش آموزان، مدیران و اولیاء هوشمند با آنچه می بایست باشد فاصله زیادی دارد.


وی گفت: کرونا یک ظرفیت مکانی و زمانی ویژه ایجاد کرده است که می توان از آن برای ایجاد مدارس هوشمند به معنی کامل آن حداکثر استفاده را نمود.


وی  با بیان اینکه  نظام برنامه درس ملی از تراکم، فشردگی، تئوری گرایی، عدم توجه جدی به مباحث تربیتی و تعلیم تربیت تمام ساحتی رنج می برد  و زمان حاضر بهترین فرصت برای ایجاد تحول و اصلاح در این حوزه است، افزود: باید بار اضافی حجم مطالب و  گستردگی و غیر کاربردی بودن آنها را کاهش داد و آموزش زدگی را از دوش مدرسه، کلاس و دانش آموز برداشت.


وی گفت: انعطاف پذیری در برنامه درس ملی و عدم تکرار برخی مواد درسی در ترم های مختلف از دیگر مواردی است که باید به آن در این ایام توجه جدی به آن داشت.


معاون وزیر با تاکید بر اصلاح اقتصاد و بودجه ریزی در نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: هم اکنون اعتبار تخصیصی به آموزش و پرورش حداکثر 70 درصد پوشش تحصیلی دانش آموزان را پاسخگوست و این درحالی است که پوشش تحصیلی 92 درصد است و  این اعتبار  باید با میزان پوشش تحصیلی مطابقت پیدا کند.


وی با بیان اینکه از این شرایط باید استفاده کرد و قانون خاص وزارت آموزش و پرورش را تدوین و به تصویب رساند، اظهار داشت: از شرایط کرونا و پسا کرونا برای تحقق بیشتر و گسترش عدالت آموزشی در بستر فضای دیجیتالی نیز باید سود جست.


وی افزود: در این فضا حرکت به سمت ایجاد مدارس تلفیقی- ترکیبی و انطباقی و رهایی از تنوع و گستردگی انواع مدارس را باید هدف گذاری کرد.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان فعالیت های این سازمان در ایام کرونا اظهار داشت:  راه اندازی پایگاه های مجازی آموزش در 7 استان، تولید و ارائه 3 میلیون ساعت آموزش توسط معلمان آموزش و پرورش استثنایی در بستر فضای مجازی، تقویت آموزش های منزل محور و تولید و تحویل بسته های آموزشی جهت دانش آموزانی که به شبکه و امکانات ارتباطی دسترسی ندارند از جمله فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی در این ایام است.


وی تصریح کرد:  باید برای دوران پسا کرونا جدی تر فکر کرد و برای تربیت دانش آموزان مبتنی بر آموزه های سندتحول بنیادین در بستر جدید تمهید و اندیشه کرد.


  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 2847
کلمات کلیدی