• انتشار: 1399/02/02 - 08:07
  • تعداد بازدید: 525
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
کردستان

مشکلات گفتاری عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی است .

رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان مشکلات گفتاری راعامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی عنوان کرد .

2758.mp3 مشکلات گفتاری عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی است .

به گزارش روابط عمومی آموزش وپرورش استثنایی کردستان ،خلیل رنجبر رییس آموزش وپرورش استثنایی استان با تبریک فرارسیدن اول اردیبهشت ماه روز ملی گفتاردرمانی ،اظهار داشت :دانش آموزان با نیاز ویژه دارای آسیب شنوایی ،کم توان ذهنی ،فلج مغزی ،چند معلولیتی ودارای اختلالات یادگیری نسبت به سایر گروه ها نیازمند مداخلات بیشتری در حوزه اختلالات گفتاری می باشند.


رییس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت :حدود 1380 دانش آموز با نیاز ویژه در 88 مدرسه ومرکز مستقل و ضمیمه شهری وروستایی ویژه ، بیش از400 دانش آموز دارای آسیب بینایی ،شنوایی خفیف تا شدید ومعلول جسمی حرکتی در پایه های مختلف تحصیلی مدارس عادی با رویکرد تلفیقی فراگیر، 1500 دانش آموز دارای اختلالات یادگیری- رفتاری در پایه های اول تا سوم مدارس عادی دوره ابتدایی نیاز به تمهیدات توانبخشی در زمینه ارزیابی ،تشخیص و درمان دارند.


رنجبر با بیان اینکه کودکانی که از اختلالات گفتاروزبان رنج می برند گفتار وکلمات را نمی توانند روان ادا کنندوانتقال پیام به دیگران برای آنان دشوار است ،افزود :گفتار درمانی روشی درمانی است که گفتار کودک وتوانایی اورادر درک واستفاده از زبان حتی در ارتباط غیر کلامی بهبود می بخشد وبا تشخیص ودرمان زود هنگام از دوران کودکی می توان به رفع کامل اغلب اختلالات گفتاروزبان کمک کرد.


وی افزود :حدود 12 درصد از جمعیت کشور به گفتار درمانی ومداخلات گفتاری نیار دارند وبا افزایش سن جامعه وبروز اختلالات اکتسابی مثل تصادفات ،سکته مغزی ،آلزایمر ،پارکینسون ، ام اس واز طرفی افزایش نرخ اختلالات رشدی مثل اتیسم گفتار درمانی یا همان آسیب شناسی گفتار جزو ملزومات اساسی در حوزه سلامت به شمار می رود.


رییس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: عدم اطلاع رسانی به موقع و دقیق از سوی خانواده به مدارس موجب پنهان ماندن این اختلال در کودک و به مخاطره افتادن روابط فردی و اجتماعی کودک می‌شود.


وی تصریح کرد: اولیا بااطلاع رسانی به موقع به معلمان و مدیران مدارس نقش بسزایی در کاهش و رفع این اختلال در کودک ایفا می‌کنند، چنانچه این اختلال در زمان مناسب شناسایی و پیشگیری نشود، علاوه برایجاد مشکلات درسی، تحصیلی و ارتباطی درمدرسه جایگاه شغلی، اجتماعی و مهارتی آنان در آینده  نیز دچار مشکل و خسارت جبران ناپذیری می‌شود.


  • گروه خبری : اخبار استان ها
  • کد خبر : 2758
کلمات کلیدی