• انتشار: 1404/07/14 - 21:05
  • تعداد بازدید: 108
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رئیس اداره استثنایی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان‌تهران:

افتخارآفرینی مدرسه باغچه‌بان اسلامشهر در رویداد بین‌المللی «الف تا»

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران،مدرسه باغچه‌بان اسلامشهر، از مدارس تحت پوشش اداره استثنایی شهرستان‌های استان تهران، موفق شد در رویداد بین‌المللی «الف تا» در رشته مدارس پیشتاز، رتبه برگزیده استانی را کسب کند. این موفقیت در رقابت با مدارس عادی سراسر استان به دست آمد و نشان‌دهنده توانمندی، خلاقیت و اراده مثال‌زدنی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است

12365.mp3 افتخارآفرینی مدرسه باغچه‌بان اسلامشهر در رویداد بین‌المللی «الف تا»

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران؛ مدرسه باغچه‌بان اسلامشهر، از مدارس تحت پوشش اداره استثنایی شهرستان‌های استان تهران، موفق شد در رویداد بین‌المللی «الف تا» در رشته مدارس پیشتاز، رتبه برگزیده استانی را کسب کند. این موفقیت در رقابت با مدارس عادی سراسر استان به دست آمد و نشان‌دهنده توانمندی، خلاقیت و اراده مثال‌زدنی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

علیرضا قنبری، رئیس اداره استثنایی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، با تبریک این دستاورد ارزشمند گفت:  

«کسب رتبه برتر توسط مدرسه باغچه‌بان، نه‌تنها افتخاری برای جامعه آموزش و پرورش استثنایی است، بلکه نشان داد که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز می‌توانند در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بدرخشند. این موفقیت، مرزهای محدودیت را شکست و الگویی الهام‌بخش برای سایر مدارس استثنایی کشور شد.»

وی افزود:  

«حضور مدارس استثنایی در رویدادهایی همچون «الف تا» گامی مهم در جهت تحقق عدالت آموزشی و تقویت روحیه مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان است. امیدواریم در سال‌های آینده شاهد حضور گسترده‌تر مدارس استثنایی در این رویداد باشیم.»

رویداد «الف تا» با هدف ارتقای مهارت‌های ارتباطی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی دانش‌آموزان، هر ساله با مشارکت مدارس سراسر کشور و برخی نهادهای بین‌المللی برگزار می‌شود. این رویداد بستری برای شکوفایی استعدادها، تمرین مسئولیت‌پذیری و نمایش توانمندی‌های نسل نو است.

اداره استثنایی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران ضمن تبریک به دانش‌آموزان، مربیان و خانواده‌های محترم مدرسه باغچه‌بان، از تمامی مدارس دعوت می‌کند تا در دوره‌های آتی این رویداد مشارکت فعال داشته باشند و با تکیه بر ظرفیت‌های درونی خود، گام‌های بلندتری در مسیر رشد و تعالی بردارند.

گوشه ای از تجربه : 

اقدامات نوآورانه و تخصصی

 این تجربه که توسط سمیه غلامی، مدیریت مدرسه استثنایی باغچه‌بان، گردآوری و اجرا شده است، برای حل مسئله کلیدی عدم شکوفایی کامل استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان در روش‌های آموزشی سنتی طراحی گردید. این طرح تحولی در ابعاد مختلف مدرسه، نوآوری‌های مهمی را به اجرا گذاشته است:

۱. محیط فیزیکی و مدیریت: مدیریت مدرسه با درک اهمیت تنوع‌بخشی به روش‌ها، از این ایده استقبال و حمایت کرده است. در این راستا، سه فضای تخصصی و مجهز به صورت مجزا ایجاد شده است:

 * اتاق نمایش عروسکی: با هدف آموزش مفاهیم درسی، مسائل پرورشی و ارائه خدمات روانشناسی.

 * اتاق موسیقی: برای استفاده از ریتم در آموزش دروس، تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری در توانبخشی، و ایجاد فضایی آرامش‌بخش.

 * اتاق هنر و خلاقیت: جهت بروز خلاقیت و استعدادهای هنری دانش‌آموزان.

۲. اجرای برنامه درسی و تربیتی: فرصت‌های جدیدی برای تلفیق هنر در برنامه‌های درسی فراهم شد. به عنوان مثال، از نمایش عروسکی برای آموزش مفاهیم علوم و ریاضی، از موسیقی برای تقویت مهارت‌های زبانی و حافظه، و از هنرهای تجسمی برای بیان احساسات استفاده می‌شود. 

همچنین، فعالیت‌های پرورشی با برگزاری کارگاه‌های گروهی هنردرمانی و نمایش‌های خلاقانه، رویکردی جذاب‌تر و مؤثرتر یافته‌اند.

۳. رشد نیروی انسانی و فرهنگ مدرسه: این طرح با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرتبط با هنردرمانی، دانش و مهارت کادر آموزشی و توانبخشی را ارتقا داده و زمینه را برای بروز خلاقیت و نوآوری در بین معلمان فراهم کرده است. 

همچنین، اجرای این برنامه، نشاط و شادابی بیشتری به فضای مدرسه تزریق کرده و فرهنگ قدردانی از خلاقیت و بیان هنری را تقویت نموده است.

نتایج و آثار ملموس طرح

مشاهدات و ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که اجرای این تجربه، نتایج مثبت و قابل توجهی به همراه داشته است:

 * بعد آموزشی: میانگین زمان توجه دانش‌آموزان در کلاس‌های تلفیقی هنر ۵۰ درصد افزایش یافته است. همچنین، استفاده از هنر به عنوان یک ابزار چند حسی، به درک عمیق‌تر مفاهیم انتزاعی کمک کرده و مهارت‌های شناختی مانند خلاقیت و حل مسئله در دانش‌آموزان تقویت شده است.

 * بعد پرورشی و اجتماعی-عاطفی: فعالیت‌های گروهی هنری منجر به ارتقای مهارت‌های ارتباطی و تعاملات اجتماعی و کمک به تنظیم هیجانی و کاهش رفتارهای چالش برانگیز در دانش‌آموزان شده است.

 * بعد توانبخشی: پیشرفت در مهارت‌های شنیداری و گفتاری با استفاده از موسیقی و بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت از طریق هنرهای تجسمی و نمایش عروسکی مشاهده شده است.

 * بعد ارتباط با اولیا: برگزاری کارگاه‌های مشترک هنری، منجر به افزایش سطح مشارکت و رضایت اولیا از برنامه‌های مدرسه شده است.

این طرح موفق، به عنوان الگویی پیشتاز در تحقق شاخص‌های مدرسه مطلوب، به‌ویژه در حوزه‌های خلاقیت و نوآوری، شاداب‌سازی فضای فیزیکی و تنوع‌بخشی به محتوا و منابع درسی معرفی می‌شود و می‌تواند برای سایر مدارس استثنایی کشور قابلیت تکثیر و الگوپذیری داشته باشد.

  • گروه خبری : اخبار استان ها,شهرستانهای تهران
  • کد خبر : 12365
کلمات کلیدی
روابط عمومی  شهرستانهای تهران

روابط عمومی شهرستانهای تهران

تصاویر