رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان خبر داد؛
توانمندسازی حرفه ای معلمان؛ گامی در مسیر آموزش آینده نگر و عدالت محور
اقبال خانی گفت: ارتقای توانمندی و مهارتافزایی معلمان محوراصلی تحول و گامی بلند در راستای آموزش آینده نگر وعدالت محوردر آموزشوپرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
به گزارش روابط عمومی اداره آموزش وپرورش استثنایی کردستان؛ اقبال خانی، رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی استان در بازدید از دوره تخصصی یک روزه معلمان جدیدالورود به مدارس استثنایی که امروز، 7 آبانماه در پردیس شهید مدرس دانشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد، با بیان اینکه آموزش وپرورش از بزرگترین نهادهای تربیتی به شمار میرود، اظهار داشت: ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان، طراحی آموزش اثربخش و تقویت زیرساختهای آموزشی از اساسیترین اولویتهای آموزشوپرورش استثنایی است.
وی افزود: 251 کلاس درس در 77 مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و روستای به حدود هزار و 500 دانشآموز با نیازهای ویژه استان خدمات آموزشی، پرورشی،حمایتی وتوانبخشی ارائه میکنند.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان کردستان با بیان اینکه دورههای تخصصی در راستای بهبود کیفیت فرآیند آموزشی و توانبخشی به منظور ارتقای سطح عملکرد معلمان برگزار میشود، اظهار کرد: 44 نفر از آموزگاران شهرستانهای سنندج، بانه، بیجار، دهگلان، دیواندره، سقز، سروآباد، قروه، کامیاران و مریوان در این دوره شرکت کردند.
وی ارتقای توانمندی، به روزآوری دانش، بازآموزی و رشد حرفهای معلمان، کیفیتبخشی به امر آموزش، بسط عدالت آموزشی، توسعه فرصتهای برابر و افزایش مهارتهای تخصصی معلمان در جهت ارتقای سطح کیفیت آموزش به دانشآموزان با نیازهای ویژه را از اهداف برگزاری این دوره عنوان کرد.
خانی مهمترین و اصلیترین عنصر در جریان تعلیموتربیت با کیفیت را معلم دانست و اضافه کرد: معلمان در مقاطع و شرایطی خاص از فعالیت کاری خود به کمک مستقیم راهنمای آموزشی نیاز دارند که این کمک برای اصلاح فرآیند آموزش در قالب برگزاری دورههای آموزشی و در چارچوب نیازها طراحی و در اختیار آنان قرار میگیرد.
وی با اشاره به رشد سریع تکنولوژی و تأثیرات عمیقی که در مسائل آموزشی و تربیتی به همراه دارد، گفت: اتخاذ روشهایی که هماهنگکننده برنامههای آموزشی با توسعه تکنولوژی و تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص باشد ابزار مهمی در ارتقای کیفیت خدمات و نوآوری است.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان ادامه داد: هراندازه معلمانی فعال و پویاتر داشته باشیم به همان اندازه دستیابی به اهداف عالی آموزشی راحتتر خواهد بود، چراکه توسعه در جوامع مختلف به واسطه آموزشوپرورش و تربیت نیروی انسانی ماهر در آن جامعه شکل می گیرد.
وی در پایان تربیت معلم را از جمله حساسترین و مهم ترین مؤلفههای نظامهای تعلیم و تربیت دانست و یادآورشد: موفقیت و عدم موفقیت در ایجاد تحول در نظامهای آموزشی، منوط به توانمندیها و قابلیتهای حرفهای معلمان است که مجریان اصلی برنامهها در محیط واقعی و پیشران حقیقی نظام تعلیم و تربیت هستند.
