• انتشار: 1404/05/29 - 11:12
  • تعداد بازدید: 590
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور خبر داد؛

اجرای ۵ برنامه راهبردی آموزش و پرورش استثنایی برای ارتقای عدالت آموزشی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت درک مشترک مدیران و معاونان آموزش و پرورش از سیاست‌ها و راهبردهای این وزارتخانه، از تدوین و اجرای پنج برنامه راهبردی برای ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی در این حوزه خبر داد.

12025.mp3 اجرای ۵ برنامه راهبردی آموزش و پرورش استثنایی برای ارتقای عدالت آموزشی

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سالار قاسمی روز سه شنبه در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد:  راهبری نظام تعلیم و تربیت زمانی به درستی محقق می‌شود که علاوه بر فهم مشترک از سیاست‌ها، عزم مشترک و وحدت فرماندهی در سطوح مختلف وزارتخانه شکل گیرد. به گفته وی، این امر می‌تواند دغدغه ریاست جمهوری و و وزیر آموزش و پرورش در تحقق عدالت و ارتقای کیفیت آموزشی را برآورده سازد.

قاسمی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش استثنایی به عنوان «تخصصی‌ترین زیرنظام تعلیم و تربیت کشور»، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز بر جدی گرفتن آموزش استثنایی تأکید داشته‌اند و این حوزه، مبدأ کیفیت در نظام آموزشی کشور به شمار می‌رود.

وی سیاست‌گذاری آموزش و پرورش استثنایی را مبتنی بر «زیست‌بوم و اکوسیستم آموزشی توانبخشی» دانست و گفت: این سیاست‌ها باید به سمت آموزش فراگیر، تلفیقی و فناورانه سوق پیدا کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره پنج برنامه راهبردی این سازمان، گفت: برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین برنامه‌هاست که این برنامه از ابتدای سال تحصیلی جدید اجرا می‌شود و تقویم عملیاتی آن در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

 وی افزود: سنجش باید سه تا چهار ماه به طول انجامد تا امکان مداخله به‌هنگام برای دانش‌آموزان فراهم شود.

قاسمی آموزش تلفیقی و فراگیر را برنامه دیگر این سازمان اعلام کرد و ادامه داد: برای تحقق این برنامه آیین‌نامه تضمینی تهیه شده که باید در شورای معاونان استان‌ها و مناطق عملیاتی و اجرایی شود. همچنین تفاهم‌نامه مشترکی با معاونت آموزش ابتدایی منعقد شده است.

وی با اشاره به شناسایی و مداخله در اختلالات یادگیری و دیرآموزی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های راهبردی این سازمان، یادآور شد: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز با اختلالات یادگیری و حدود ۵۰ هزار دانش‌آموز دیرآموز در کشور شناسایی شده‌اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: این مسئله یک بحران جدی است و باید با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای معلمان و تدوین فرایندهای ارجاع و پایش مستمر، مدیریت شود.

قاسمی خاطر نشان کرد: حرفه‌آموزی و اشتغال دانش‌آموزان استثنایی از دیگر برنامه‌های راهبردی سازمان است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: همه دانش‌آموزان استثنایی الزاماً مسیر دانشگاهی را دنبال نمی‌کنند، بنابراین حرفه‌آموزی و ایجاد زمینه اشتغال برای آنان یک ضرورت است. وی بر تجهیز کارگاه‌های آموزشی و عملیاتی شدن تفاهم‌نامه با سازمان فنی‌وحرفه‌ای تأکید کرد.

قاسمی با اشاره به توسعه تربیت بدنی و توانبخشی، گفت: بدون توجه به تربیت بدنی، توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی ناقص خواهد بود. بر این اساس، تفاهم‌نامه‌ای با معاونت تربیت‌بدنی و سلامت امضا شده که بخشی از اعتبارات و فضاهای ورزشی در اختیار این حوزه قرار خواهد گرفت.

وی همچنین به تدوین «سند راهبردی و برنامه عملیاتی چهار ساله آموزش و پرورش استثنایی» اشاره کرد و گفت: این سند با امضای وزیر آموزش و پرورش نهایی شده و برای اجرا در استان‌ها و مناطق ابلاغ خواهد شد.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 12025
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید