رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور خبر داد؛
اجرای ۵ برنامه راهبردی آموزش و پرورش استثنایی برای ارتقای عدالت آموزشی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت درک مشترک مدیران و معاونان آموزش و پرورش از سیاستها و راهبردهای این وزارتخانه، از تدوین و اجرای پنج برنامه راهبردی برای ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی در این حوزه خبر داد.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سالار قاسمی روز سه شنبه در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: راهبری نظام تعلیم و تربیت زمانی به درستی محقق میشود که علاوه بر فهم مشترک از سیاستها، عزم مشترک و وحدت فرماندهی در سطوح مختلف وزارتخانه شکل گیرد. به گفته وی، این امر میتواند دغدغه ریاست جمهوری و و وزیر آموزش و پرورش در تحقق عدالت و ارتقای کیفیت آموزشی را برآورده سازد.
قاسمی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش استثنایی به عنوان «تخصصیترین زیرنظام تعلیم و تربیت کشور»، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز بر جدی گرفتن آموزش استثنایی تأکید داشتهاند و این حوزه، مبدأ کیفیت در نظام آموزشی کشور به شمار میرود.
وی سیاستگذاری آموزش و پرورش استثنایی را مبتنی بر «زیستبوم و اکوسیستم آموزشی توانبخشی» دانست و گفت: این سیاستها باید به سمت آموزش فراگیر، تلفیقی و فناورانه سوق پیدا کند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره پنج برنامه راهبردی این سازمان، گفت: برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی دانشآموزان یکی از مهمترین برنامههاست که این برنامه از ابتدای سال تحصیلی جدید اجرا میشود و تقویم عملیاتی آن در اختیار استانها قرار خواهد گرفت.
وی افزود: سنجش باید سه تا چهار ماه به طول انجامد تا امکان مداخله بههنگام برای دانشآموزان فراهم شود.
قاسمی آموزش تلفیقی و فراگیر را برنامه دیگر این سازمان اعلام کرد و ادامه داد: برای تحقق این برنامه آییننامه تضمینی تهیه شده که باید در شورای معاونان استانها و مناطق عملیاتی و اجرایی شود. همچنین تفاهمنامه مشترکی با معاونت آموزش ابتدایی منعقد شده است.
وی با اشاره به شناسایی و مداخله در اختلالات یادگیری و دیرآموزی به عنوان یکی دیگر از برنامههای راهبردی این سازمان، یادآور شد: هماکنون بیش از ۱۰۰ هزار دانشآموز با اختلالات یادگیری و حدود ۵۰ هزار دانشآموز دیرآموز در کشور شناسایی شدهاند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: این مسئله یک بحران جدی است و باید با برگزاری دورههای آموزشی تخصصی برای معلمان و تدوین فرایندهای ارجاع و پایش مستمر، مدیریت شود.
قاسمی خاطر نشان کرد: حرفهآموزی و اشتغال دانشآموزان استثنایی از دیگر برنامههای راهبردی سازمان است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: همه دانشآموزان استثنایی الزاماً مسیر دانشگاهی را دنبال نمیکنند، بنابراین حرفهآموزی و ایجاد زمینه اشتغال برای آنان یک ضرورت است. وی بر تجهیز کارگاههای آموزشی و عملیاتی شدن تفاهمنامه با سازمان فنیوحرفهای تأکید کرد.
قاسمی با اشاره به توسعه تربیت بدنی و توانبخشی، گفت: بدون توجه به تربیت بدنی، توانبخشی دانشآموزان استثنایی ناقص خواهد بود. بر این اساس، تفاهمنامهای با معاونت تربیتبدنی و سلامت امضا شده که بخشی از اعتبارات و فضاهای ورزشی در اختیار این حوزه قرار خواهد گرفت.
وی همچنین به تدوین «سند راهبردی و برنامه عملیاتی چهار ساله آموزش و پرورش استثنایی» اشاره کرد و گفت: این سند با امضای وزیر آموزش و پرورش نهایی شده و برای اجرا در استانها و مناطق ابلاغ خواهد شد.

نظر دهید