رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید کرد:
ضرورت ایجاد «نهضت زبان اشاره ملی» برای آموزش به جامعه هدف
سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست با انجمن ملی زبان اشاره ناشنوایان ایران و همکاران فرهنگی با آسیب شنوایی گفت: لازم است که یک زبان اشاره ملی داشته باشیم و آن را در قالب نهضت آموزش زبان اشاره به معلمان، دانشآموزان و خانوادههای آنها آموزش دهیم.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور، سالار قاسمی در جلسه با انجمن ملی زبان اشاره ناشنوایان ایران و همکاران فرهنگی با آسیب شنوایی با بیان اینکه در جامعه افراد با آسیب شنوایی با سه مانع بزرگ رو به رو هستیم، تصریح کرد: نخستین مانع محدودیت در برقرای ارتباط است که این محدودیت منجر به ایجاد دومین مانع یعنی محدود شدن دامنه اطلاعاتی افراد میشود و مانع سوم هم مربوط به نگرش جامعه است.
رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی ادامه داد: برای برطرف کردن این موانع هیچ جایی مانند کانون ناشنوایان نمیتواند به ما کمک کند. مشارکت کانون ناشنوایان در فرآیند تألیف و مناسبسازی محتوای آموزشی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی میتواند به ما کمک کند که محتوای آموزشی باکیفیت تدوین شود.
وی با اشاره به اهمیت زبان اشاره برای جامعه افراد با آسیب شنوایی گفت: نیاز است یک زبان اشاره ملی داشته باشیم و در قالب نهضت زبان اشاره آن را به معلمان، دانشآموزان و خانوادههای آنها آموزش دهیم تا محیط حمایتی همجانبه برای افراد با آسیب شنوایی فراهم آید.
قاسمی با بیان اینکه رشتههای تحصیلی دانشآموزان با آسیب شنوایی باید توسعه یابد، گفت: این توسعه رشتهها باید به گونهای باشد که فرصتهای شغلی و تحصیلی متناسب با استعدادهای این افراد فراهم شود. همچنین در کنار توسعه رشتهها، توانمندسازی معلمان و تامین تجهیزات کارگاهها هم باید صورت گیرد.
وی گفت: همچنین با توجه به اهمیت مداخلات بهنگام برای کودکان با آسیب شنوایی لازم است از سنین پایین این کودکان را شناسایی شوند و اقدامات لازم را برای رشد گفتار و زبان آنها انجام شود.

نظر دهید