خوزستان
آموزش حضوری به دانشآموز با نیازهای ویژه توسط معلم خوزستانی/ فاطمه برای آموزش از موبایل و تبلت نمیتواند استفاده کند
معلم مدرسه استثنایی با اشاره به نگرانیاش در مورد یکی دانشآموزانش که از ابزارهای هوشمند نمیتواند استفاده کند، گفت: زمانی که به دلیل مقابله با ویروس کرونا مدارس تعطیل شد نگران این بودم که در آموزش فاطمه وقفه ایجاد شود به خاطر همین از خانوادهاش خواستم که آموزش فاطمه را بهصورت حضوری انجام دهم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، معلمان مدارس استثنایی استان خوزستان با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس تلاش کردند تا جریان آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه تداوم داشته باشد. آنان که همواره “روح و جان” خود را در مسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان کمبینا، کمشنوا، اوتیسم، کمتوان ذهنی و دارای اختلالات جسمی و حرکتی نثار کردهاند، این روزها نیز در میدان “ایثار و ایمان” هستند.
در ادامه گفتوگو باعاطفه رجبی، معلم مدرسه استثنایی پیام در شهر گتوند خواهد آمد.یکی از دانش آموزان وی به نام فـاطمه دارای مشکل جسمی و حرکتی است و به دلیل ضعف بسیار زیادی که درحرکت عضلات دست دارد، نمیتواند برای آموزش از موبایل و تبلت استفاده کند، لذا برای اینکه دانش آموزش از درسهایش عقب نماند گاهی به خانه فـاطمه میرود و گاه فـاطمه نزد او میآید.
از والدین فاطمه خواستم که حضوری او را آموزش دهم
رجبی بابیان اینکه کار کردن بادانش آموزان استثنایی سختیها و شیرینیهای خاصی دارد و من این کودکان را خیلی دوست دارم، گفت: زمانی که به دلیل مقابله با ویروس کرونا مدارس تعطیل شد نگران این بودم که در آموزش فاطمه وقفه ایجاد شود به خاطر همین از خانوادهاش خواستم که آموزش فاطمه را بهصورت حضوری انجام دهم. البته پدر این دانشآموز نیز فرهنگی است و در تعلیم و تربیت فاطمه خیلی همکاری میکند.
دانشآموز با نیازهای ویژه شعرهای قیصر امین پور را دوست دارد
وی با اشاره به اینکه فاطمه در پایه دوم دوره ابتدایی تحصیل میکند و به دلیل کند بودن حرکاتش پایه اول دبستان را در دو سال طی کرد و قادر به انجام تکالیف درسی با استفاده از وسایل ارتباطی نیست، اظهار کرد: او ازنظر ذهنی هیچ مشکلی ندارد و دروس را بهخوبی فرامیگیرد و به شعر و داستان علاقه زیادی دارد و شعرهای قیصر امینپور را به کمک پدرش حفظ میکند ومیخواند.
رجبی خاطرنشان کرد: درعینحال فاطمه بهعنوان یک دانشآموز با نیازهای ویژه حرکتی قادر به استفاده از دستکش نیست و هنگام استفاده از ماسک نیز دچار تنگی نفس میشود، ازاینرو در تدریس حضوری به او من خودم از ماسک و دستکش استفاده میکنم.
شاید ذکر است؛ معلمان آموزشوپرورش استثنایی استان خوزستان در دورانی که مدارس به دلیل جلوگیری از انتشار بیماری کوید 19 تعطیل است برای تدریس به خانه دانش آموزان با نیازهای ویژه بینایی و شنوایی میروند، برای دانش آموزان ناشنوا محتوای درسی به زبان اشاره تولید میکنند، برای دانش آموزان کمتوان ذهنی از درون پارکینگ خانه ویدئوهای آموزشی میسازند و به دانش آموزان دارای نیازهای حرکتی خدمات کاردرمانی ارائه میکنند تا در تعطیلات کرونایی از آموزش، تعلیم و تربیت محروم نمانند. معلمان آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان بخشی از تاریخ “حماسه و مهر و همدلی” در نظام تعلیم و تربیت این کشور هستند.