• انتشار: 1398/10/22 - 15:30
  • تعداد بازدید: 261
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
حسینی خبر داد:

احداث سالن ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی به ابعاد 2000 متر در شیراز

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی کشور با اشاره به وجود 31 سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور ، گفت: در 15 استان ازجمله فارس سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیاز ویژه نداریم که البته سالنی به ابعاد 2 هزارمتر در این استان در دست‌ ساخت است که حتماً در احداث و بهره‌برداری آن کمک خواهیم کرد .

2406.mp3 احداث سالن ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی به ابعاد 2000 متر در شیراز

 


 به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، دکتر سید جواد حسینی با بیان اینکه سه رویکرد نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه را که در آموزش و پرورش کشور شروع شده و ما نیز در جهت استمرار و تقویت آن اقدام خواهیم کرد اظهار داشت: امروز در سطح جهان و نیز در آموزش و پرورش کشور رویکرد تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه از سمت رویکرد تفکیک به سمت تلفیق و از سمت تلفیق به سمت فراگیر سازی تغییر پیدا کرده است که خوشبختانه در آموزش و پرورش کشور نیز این اتفاق افتاده و ما باید این مسیر را با کیفیت بیشتر ادامه دهیم.


وی تصریح کرد: ما هم اکنون بیش از 80 هزار دانش آموز استثنایی در یک هزار و 600 مدرسه استثنایی به صورت خاص و ویژه مشغول تحصیل هستند اما با این حال بیش از 800 مدرسه ما به شکل تلفیقی دانش آموزان با نیازهای ویژه را در مدارس پذیرا تحت پوشش تحصیلی قرار داده اند که خدماتی از جمله معلم رابط، معلم مرجع و مناسب سازی های مختلف در آن صورت می گیرد.


معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در ادامه بستر حرکت را به سمت فراگیر سازی دانست و افزود: همانگونه که ما شهر ناشنوایان و نابینایان نداریم، آموزش و پرورش ویژه ناشنوایان و نابینایان هم نباید داشته باشیم چرا که آدمها در زندگی عادی کنار هم زندگی می کنند و با همدیگر مناسبات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارند و ما هرچقدر بتوانیم دانش آموزان با نیازهای ویژه را در مدارس عادی به تحصیل آنها بپردازیم هم به نفع دانش آموزان عادی خواهد و هم به نفع دانش آموزان با نیازهای ویژه.


دکتر حسینی در خصوص رویکرد دوم بیان داشت: برای اینکه این اتفاق بیافتد باید مناسب سازی در جامعه وجهه همت ما باشد و این مناسب سازی علاوه براینکه باید در شهر و خانواده ها اتفاق بیافتد در آموزش و پرورش باید بیشتر اتفاق بیافتد و ما تمام همت خود را برای مناسب سازی، همسو سازی، همطراز سازی، و همسان سازی مدارس عادی برای پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه که امکان تعلیم و تربیت در این مدارس را دارند متمرکز خواهیم کرد.


وی همچنین گفت: برای مناسب سازی چند عنصر را باید در این مدارس در نظر بگیریم اول مناسب سازی فضاها است، باید تمام فضاهای مدارس عادی و فضاهای جامعه، برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شود.


این مقام مسئول یادآور شد: امروزه جامعه در نظام بین المللی شعارش ساختن جامعه دوستدار انسان است و جامعه دوستدار انسان، جامعه دوستدار کودک، کتاب و معلول است و ما باید در نظام تعلیم و تربیت مناسب سازی را از مدارس شروع کنیم.


حسینی افزود : باید مناسب‌سازی را در مدارس شروع کنیم و تا پایان سال 98 برای 15 استان و در پایان سال 99 برای تمام استان‌ها یک مدرسه عادی به شکل کاملاً مدرن مناسب‌سازی شود و بدین ترتیب  سایر مدارس هم می‌توانند به این شکل آماده‌سازی شوند و  زمینه حضور فیزیکی و کالبدی پذیرش دانش آموزان را داشته باشد .


وی با بیان اینکه مناسب سازی فقط به فیزیک مدرسه خلاصه نمی شود، ابراز داشت: معلمان مدارس هم باید مناسب سازی شوند تا بدانند تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه از چه استلزاماتی برخوردار است.


دکتر حسینی ادامه داد: کتابهای عادی هم باید مناسب سازی شوند یعنی همان کتاب های درسی دانش آموزش عادی را برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی کنیم، همچنین دانش آموزان عادی هم باید مناسب سازی شوند و باید بدانند که اگر با دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار هم مشغول به تحصیل شدند از چه شرایط و ظرفیت هایی برخوردار است تا متناسب با آن ارتباطات و رفتارهای خود را هماهنگ و تنظیم کنند ، علاوه بر اینها تجهیزات و وسایل آموزشی هم باید مناسب سازی شود و البته از همه اینها مهمتر خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند که باید مناسب سازی شوند.


وی افزود: در این راستا برای خانواده ها 7 بسته سی دی در هنگام طرح سنجش داده می شود که نحوه برخورد با دانش آموزان با نیازهای ویژه در آن آموزش داده شده است.


حسینی گفت : همچنین در بزرگداشت روز جهانی معلولین 3 کتاب برای خانواده‌ها ، 3 کتاب برای معلمین و 3 کتاب برای دانش آموزان عادی درزمینه  رویکرد مناسب‌سازی تولید و توزیع شد .


وی در خصوص رویکرد سوم نیز یادآور شد : افزایش مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه‌ای در آموزش‌های دانش آموزان با نیاز ویژه رویکرد جدی‌تری است که فقط برای مدارس پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای بیش از 36 شاخه  فنی و حرف‌هایی در نظر گرفته‌شده که بیش از 100 رشته را دربرمی گیرد .


معاون وزیرو رئیس سازمان آموزش‌و پرورش استثنایی کشور اظهار کرد: ما در مدارسی که در طرح آمایش سرزمینی امکان ایجاد سالن های بازی درون مدرسه ای را داشته باشد سالن‌های ورزشی درون مدرسه‌ای با ابعاد 200 متر را در آینده احداث خواهیم کرد.


وی با اشاره به اینکه  14 استان کشور مدرسه ویژه اوتیسم ندارد گفت :ازجمله استان‌های فاقد مدرسه اوتیسم فارس است که تلاش می‌کنیم ظرف یک و نیم سال آینده با تأمین زمینی آن از سوی استان، این نوع مدرسه نیز در شیراز ساخته شود.


حسینی همچنین با اشاره به وجود 31 سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور ، گفت: در 15 استان ازجمله فارس سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیاز ویژه نداریم که البته سالنی به ابعاد 2 هزارمتر در این استان در دست‌ ساخت است که حتماً در احداث و بهره‌برداری آن کمک خواهیم کرد .


 



 

  • گروه خبری : اخبار ,سازمان در نگاه رسانه
  • کد خبر : 2406
کلمات کلیدی