حسینی در جلسه شورای معاونین مطرح کرد:
باید جریانهای پژوهشی را بیش از گذشته به دانش آموزان با نیازهای ویژه پیوند بزنیم
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در جلسه شورای معاونین گفت: برای اینکه بدنه دانش آموزان و معلمین را پژوهشی بار بیاوریم باید جریانهای پژوهشی از قبیل جشنواره های خوارزمی ، مسابقه علمی- عملی هنرستانها و مسابقات فنی و حرفه ای و علمی - عملی کار و دانش را بیش از گذشته به دانش آموزان با نیازهای ویژه پیوند زده و در مدارس پذیرا آنها را ترویج کنیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور دکتر حسینی در جلسه شورای معاونین از قرار تفاهم نامه مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مجمع خیرین توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای گفت و افزود: این تفاهم نامه می تواند منشا اثر بسیار زیاد در خصوص آموزش های فنی و حرفه ای باشد که یک سیاست مهم دولت در حوزه عمومی نیز بشمار می رود.
دکتر حسینی عنوان کرد : بنا به پیشنهاد سازمان، در جلسه شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش مقرر شد سند جامع توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کار آفرینی نوشته شود که به تبع آن ما هم باید سندی مطابق با دانش آموزان با نیاز های ویژه تهیه و تدوین کنیم.
دکتر حسینی با بیان اینکه تفاهم نامه ها باید با توجه به موضوعیت آن از طریق حوزه مربوطه پیگیری ، اصلاح و در در نهایت مبنای عمل قرار گیرد، تصریح کرد:این قاعده در مورد تمام تفاهم نامه های برون سازمانی صادق است.
وی در ادامه با اشاره به تاثیرات مثبت برگزاری جلسات با معاونت های مختلف وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: در این راستا در نشستی که با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس داشتیم قرار بر این شد که برای ساخت و تجهیز ۱۴ مدرسه اوتیسم در استانها، امسال تأمین اعتبار شود.
دکتر حسینی افزود: همچنین مقرر شد که برای 150 پروژه نیمه تمام مبلغ 46 میلیارد تومان نیز امسال تأمین اعتبار شود و برای 15 استان که سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیاز های ویژه ندارند مشخصات آن بررسی و اعلام شده تا تامین اعتبار شود.
همچنین در این دیدار؛ مناسبسازی یک کلاس موضوعی ورزش برای دانش آموزان، مناسبسازی یک مدرسه پذیرا بهعنوان الگو در ۱۶استان تا پایان سال ۹۹در راستای مناسبسازی ۱۵مدرسه در ۱۵استان با همکاری یونیسف و ساخت و تجهیز یک اتاق آگوستیک در هر استان برای تست نوآموزان ازجمله مواردی بود که مطرح و موردبحث و بررسی قرار گرفت.
وی در ادامه در خصوص راه اندازی نهضت بریل آموزی و رونمایی از 60 عنوان اثر و کتاب قدردانی کرد و افزود: کارگاه های آموزشی برای آموزش و پرورش به ویژه استثنایی بسیار حائز اهمیت بوده و اینکه که از 23 دوره به 66 دوره افزایش داده شده ، بسیار ارزشمندی شده است.
دکتر حسینی ضمن اشاره به موارد و کلید واژه های علمی مطرح شده از جمله تطابق سازی، تفاوت سازی، تعادل سازی، توانمند سازی، فرصت آفرینی، رویکرد انسان مداری و دارایی محوری در خصوص معلولین و دانش آموزان با نیاز های ویژه که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین مطرح شده است ، بیان کرد: با توجه به اینکه در هفته پژوهش قرار داریم، لازم است بدانیم که علی رغم اینکه 480 اثر درس پژوهی و260 اثر اقدام پژوهی تولید شده است و 300 معلم مولف داریم که قرار هست تالیفات آنها در سایت سازمان بارگذاری شود و همچنین برخی طرح ها از جمله طرح پژوهش خانواده محور با رویکرد مداخلات به هنگام داریم خوب است ولی در امر پژوهش به ویژه پژوهش برای دانش آموزان با نیازهای ویژه کم کار کرده ایم.
وی در ادامه افزود: در عرصه پژوهش چند عارضه از جمله غیرکاربستی بودن بسیاری از پژوهش ها، پژوهش برای پژوهش و پژوهشگر بودن نه برای حل مسئله، نامتوازن بودن پژوهش ها و نخبگانی بودن پژوهش ها وجود دارد.
دکتر حسینی ضمن ابراز خرسندی از اینکه نشریه دو ماهنامه تعلیم و تربیت را داریم که 154 شماره آن تولید شده، افزود: ولی در حوزه دانش آموزی و معلمین یکی از عارضه هایی که بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، نخبگانی بودن پژوهش ها است چرا که وقتی از پژوهش صحبت می کنیم همیشه تعدادی از معلمین و دانش آموزان هستند که پژوهشگرند و اول می شوند که این بسیار ارزشمند بوده و مورد تشویق هم قرار می گیرند ولی مشکل ما این است که ما باید بدنه دانش آموزان و معلمین را پژوهشی بار بیاوریم.
دکتر حسینی تآکید کرد: برای انجام این کار باید جریانهای پژوهشی را بیش از گذشته به دانش آموزان با نیازهای ویژه پیوند بزنیم و جشنواره هایی از قبیل جشنواره نوجوان خوارزمی، جشنواره جابربن حیان و جشنواره جوان خوارزمی، مسابقه علمی- عملی هنرستان و مسابقات فنی و حرفه ای و علمی - عملی کار و دانش جریانهای پژوهشی هستند که در بدنه آموزش و پرورش ساری و جاری است که باید در مدارس پذیرا آنها را بیشتر ترویج کنیم.
وی همچنین عنوان کرد: جریان اقدام پژوهی، درس پژوهی، مدیریت پژوهی ، مدرسه پژوهی، گروه پژوهی، کنش پژوهی و روایت پژوهی باید به جریان سکه رایج نظام تعلیم و تربیت برای معلمین و دانش آموزان تبدیل شود تا روحیه انتقاد پذیری و پرسشگری و تفکر واگرا به جای تفکر همگرا در میان معلمان و دانش آموزان ترویج شود.
وی در پایان از فقدان شورای پژوهش در این عرصه نیز گفت و اظهار داشت: در آینده نزدیک این شورا را نیز راه اندازی می کنیم.