دکتر حسینی عنوان کرد:
تدوین بسته های تحولی در سه حوزه فراگیر سازی، مناسب سازی و مداخلات طلایی و بهنگام
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور در جلسه شورای برنامه ریزی سازمان گفت: تیمی برای تدوین بسته های تحولی در راستای سند تحول بنیادین تعیین و پیشنهاد می شود بسته های تحولی فراگیر سازی ، مناسب سازی و مداخلات طلایی و بهنگام در اولویت برنامه ها قرار گیرند.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور دکتر سید جواد حسینی در جلسه شورای برنامه ریزی سازمان که صبح امروز دوشنبه 7 بهمن ماه برگزار شد، افزود: زیر نظام های ششگانه سند تحول بنیادین که تدوین و در نهادهای قانونی به ویژه شورای عالی آموزش وپرورش مصوب شده است ومبنای عمل قرار گرفته، در سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم هر شش نظام وهمه ۳۳۲ برنامه نیز مبنای عمل قرار خواهند گرفت.
وی تصریح کرد: در برخی از موارد سازمان به عنوان همکار مطرح شده است، که این موارد نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد، زیرا در تعدادی از برنامه ها نقش سازمان حیاتی است.
وی اولویت بعدی سازمان را مواردی مطرح کرد که نقشی برای سازمان تعیین نشده است، و این برنامه ها برای سازمان نقش اساسی دارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: باید بیانیه چشم انداز، مأموریت سازمان، استراتژی ها، اهداف عملیاتی و فعالیتها دقیقا مشخص شوند.
دکتر حسینی با بیان اینکه برش استانی برنامه ها باید تعیین شوند، تاکید کرد: اعتباری که برنامه ها نیاز دارند و شاخص های پایش و ارزیابی برنامه ها مولفه بسیار مهمی است، که باید در فاصله های چهار ماهه این برنامه ها مورد ارزیابی ونظارت قرار گیرد.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی بر ایجاد کمیسیونی برای پایش و نظارت و بازنگری برنامه ها تأکید کرد: این کمیسیون علاوه بر طراحی برنامه ها نقش ناظر و ارزیاب بیرونی در خصوص حوزه های مختلف سازمان را نیز ایفاء می کند.
دکتر حسینی گفت: سند تحول بنیادین در جلسات مشترک وزارت مورد بررسی قرار می گیرد، که در جمع بندی نهایی، هر معاونتی بسته های تحولی را باید ارائه دهند، که این بسته تحولی باید مجموعه ای از برنامه ها و فعالیتها و اقدامات یکپارچه و منسجم باشد که بتواند ایجاد انگیزش درونی و برونی کند و قدرت جلب مشارکت درون وبرون سازمانی را نیز داشته باشد.
معاون وزیر ادامه داد: این بسته ها باید راهکارهای سند تحول بنیادین را مبتنی بر زیر نظامهای ششگانه تبیین کنند، همچنین قابلیت تحقق عملیاتی داشته باشند واجرای این بسته چرخش های تحول آفرین را محقق سازند.
وی گفت: این بسته ها باید با هدف تعلیم و تربیت متوازن و تمام ساحتی اهدافی را پیگیری نمایند که هفت شاخص تحول آفرینی، تحقق پذیری ، سنجش پذیری ، شوق انگیز ، فراگیری و مدرسه محوری، از جمله این ها است که در تدوین باید مدنظر قرار گیرند.
حسینی گفت: این بسته ها باید دارای شناسنامه شامل اهداف، فرآیندها، مراحل اجرایی، عوامل دورن و برون سازمانی، جدول زمان بندی ونتایج مورد انتظار، شاخص های ارزیابی و سنجش پذیر باشند و زمینه های تحقق اهداف دوره های تحصیلی را مهیا کنند و رویکرد مدرسه محوری با توجه به مدرسه تربیت محور از جمله مولفه های مهم در تدوین این بسترهای تحولی است.
وی گفت: تیمی برای تدوین این بسته های تحولی تعیین و پیشنهاد می شود، بسته های تحولی در سه حوزه فراگیر سازی ، مناسب سازی و مداخلات طلایی و بهنگام توسط تیم کارشناسی تهیه و به وزارت پیشنهاد گردد و تمام مولفه ها و مشخصه های موصوف نیز در طراحی این برنامه ها لحاظ گردد.