در جلسه شورای آموزش و پرورش سمنان مطرح شد
تکمیل و تجهیز پروژه آب درمانی در سمنان
جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور دکتر حسینی در جلسه شورای معاونین استان که در محل مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان سمنان تشکیل شد، در خصوص احداث یک مدرسه ویژه دانش آموزان اتیسم، ساخت و تجهیز ۱۱ کلاس موضوعی ورزش در ۱۱ مدرسه استان و احداث یک سالن ورزشی خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه قول مساعدت داد.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین تصریح کرد: بدون شک هیچ مسأله جدیدی در سراسر دنیا پیدا نمی کنید که یک نشان خوب در آن وجود داشته باشد و در سند تحول بنیادین گنجانده نشده باشد.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین چند لایه نظری ، برنامه ای ، عملیاتی و نهادی دارد، تصریح کرد: در لایه نظری سند تحول بنیادین خوب پیش رفته ایم ولی در لایه های دیگر کار جدی صورت نگرفته است.
دکتر حسینی همچنین افزود: در سند تحول بنیادین در بخش اجرا، ارزیابی و کمک سایر دستگاه ها و نهادها برای اجرای سند کار زیادی انجام نشده است.
وی با اشاره به اینکه نظام جامع عملکرد شامل نظام جامع طراحی ، اجرا، ارزیابی و بهبود عملکرد است ادامه داد: سند تحول در اجرا و ارزیابی دچار مشکل است.
وی بیان داشت: در حال حاضر برنامه سند تحول بنیادین تبدیل به فعالیت شده است و باید در این مرحله فعالیت ها ارزیابی شود.
دکتر حسینی با اشاره به این مطلب که در کار مدرسه یاری باید مشارکت سرویس یاری دانش آموزان را هم جدی بگیریم به گونه ایی که خانواده ها نسبت به سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان هیچگونه دغدغه ای نداشته باشند افزود: تلاش میکنیم با کمک دولت و توسعه نظام مشارکت در مدارس برای همیشه این موضوع را مرتفع کنیم.
دکتر حسینی همچنین اعلام کرد: با تخصیص و ابلاغ اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی که این هفته برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه به استانهای کشور ابلاغ اعتبار شد، طی سه هفته گذشته ۶۰ میلیارد ریال اعتبار سرویس ایاب و ذهاب به استانها تخصیص یافته است.
دکتر حسینی در خصوص ادغام آموزش و پرورش استثنایی که در سال های گذشته صورت گرفته و با توجه به این که در این ادغام به مهمترین مسأله که الزامات این کار بوده توجه نشده تاکید کرد: به زودی استقلال این سازمان را با نیروهای موجود آغاز به کار خواهد کرد.
وی افزود: تمرکز زدایی و مشارکت محوری یکی از راه حل های برطرف کردن مشکلات آموزش و پرورش می باشد.
وی با بیان اینکه جدی ترین سیاست آموزش و پرورش استثنایی را سیاست فراگیر سازی و مناسب سازی است، اظهار داشت: رویکرد اصلی ما توانمند سازی دانش آموزان با نیازهای های ویژه بر اساس درک از ویژگی ها و تفاوت های فردی آنان است.
وی افزود: در نظام تعلیم و تربیت باید تفاوت های دانش آموزان را دید و با رویکرد دارایی محور ظرفیت های آنان را به فعلیت برسانیم .
حسینی با بیان اینکه به انسان ها باید نگاه دارایی محور داشته باشیم و این دارایی ها را ببینیم و رشد دهیم افزود: دانش آموزان استثنایی دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند که باید دارایی های آنان را رشد دهیم.
دکتر حسینی با تاکید بر اینکه برای فراگیر سازی جامعه، مناسب سازی ضرورت اصلی است گفت: برای مناسب سازی در درجه اول باید به سمت جامعه دوستدار انسان بویژه جامعه دوستدار معلول حرکت کرد.
معاون وزیر مناسب سازی مدارس را گام بعدی دانست و گفت: تا پایان سال ۹۹ همه استان های کشور یک مدرسه عادی را برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی خواهند کرد.
وی افزود: مناسب سازی معلمان و مدیران مدارس عادی نیز از دیگر برنامه هاست که در همین راستا برگزاری دورههای آموزشی ویژه معلمان از ۲۲ دوره به ۶۵ دوره افزایش یافته است
حسینی مناسب سازی والدین را گام بعدی دانست و اظهار داشت: والدین باید با حرفه معلمین استثنایی آشنا شوند و بر همین اساس چند کتاب ویژه والدین تالیف شده است.
وی گفت: دانش آموزان عادی نیز برای برخورد با دانش آموزان با نیازهای ویژه باید مناسب سازی شوند
معاون وزیر تصریح کرد: یکی از چرخه های نظام تعلیم و تربیت مناسب سازی کتاب های عادی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است که تاکنون ۲۰۰ کتاب مناسب سازی شده است.
وی در خصوص تکمیل و تجهیز پروژه آب درمانی سمنان و تجهیز مراکز دولتی مشکلات ویژه یادگیری تازه تأسیس قول مساعدت و همکاری داد.
همچنین با توجه به این که استان سمنان جزو ۱۵ استانی است که از مجموعه ورزشی خاص دانش آموزان با نیاز های ویژه برخوردار نیست ابراز کرد: در صورت تأمین زمین، اعتبارات مورد نیاز احداث این پروژه را تأمین خواهیم کرد.