• انتشار: 1398/10/28 - 13:35
  • تعداد بازدید: 224
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دستورالعمل اجرای کارگاههای آشنایی با خط بریل به استانها ابلاغ شد.

2432.mp3 دستورالعمل اجرای کارگاههای آشنایی با خط بریل به استانها ابلاغ شد.

 


 در راستای سیاست‌های اجرایی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور در توسعه و تقویت فرصت‌های برابر و اثربخش و ارتقاء سطح رضایتمندی دانش‌آموزان و معلمان و همچنین ارتقاء سطح آموزش تخصصی کارشناسان و معلمان در مدارس خاص و پذیرا، ویژۀ گروه دانش­آموزان با آسیب بینایی در سراسر کشور سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نظر دارد در راستای اجرای "طرح ملی نهضت آموزش خط بریل" کارگاه آشنایی با خط بریل" را در ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها برگزار نماید. محسن غفوریان معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان اعلام کرد به منظور هماهنگی سرفصل‌های آموزشی و یکسان سازی محتوا و روش آموزش، کارگاه 5 روزه در مرکز ضمن خدمت پیامبر اعظم(ص) این سازمان در مورخ 30/9/98 لغایت 4/10/98 برگزار‌ گردید. و مدرسانی جهت این موضوع تربیت شده اند. کارگاهها در دو سطح اجرا می گردد. مرحله اول با عنوان "آشنایی با مبانی تربیت و تقویت حس لامسه و مقدمات خط بریل" بوده که طی سالتحصیلی جاری می بایستی برگزار گردد و شامل کارشناسان گروه مربوطه و تمامی کارکنان شاغل در مدارس نابینایان اعم از نیروهای آموزشی و اداری (مدیر، معاون، آموزگار، دبیر و....) می­شود. در این مرحله بدون توجه به میزان آشنایی همکاران به خط بریل و با رویکرد آشنایی با روشهای صحیح تربیت و تقویت حواس (لامسه)، مبانی آموزشی ارائه می شود در مرحله دوم : روش شناسی و آموزش خواندن و نوشتن خط بریل فارسی، ریاضی، انگلیسی (بلند­نویسی و کوتاه­نویسی) هدف می باشد.در مرحله اول فراگیران با توجه به میزان آشنایی با خط بریل به 2 گروه تقسیم و آموزش در 2 سطح خواندن و نوشتن خط بریل فارسی، ریاضی و انگلیسی  و روش¬شناسی آموزش خواندن و نوشتن خط بریل ارائه می گردد.


غفوریان هدف از برگزاری این کارگاهها را افزایش اطلاعات تخصصی همکاران در زمینۀ روشهای تربیت و تقویت حواس با تاکید بر حس لامسه، آشنایی با ساختار و چارچوب خط بریل، آشنایی با خواندن و نوشتن خط بریل در زبان فارسی، علایم ریاضی و نحوۀ نوشتن و ترسیم نمودار و جداول، خط بریل در زبان انگلیسی ( بلند نویسی و کوتاه نویسی)، آشنایی با ابزار نوشتار خط بریل و مرتفع نمودن چالشهای موجود همکاران شاغل در مدارس نابینایان در زمینۀ خط بریل و ارتقاء سطح کیفیت و تخصص همکاران در زمینۀ آموزش خط بریل اشاره کرد.


ایشان گروه هدف در این طرح را کارشناسان آموزشی گروه دانش آموزان با آسیب بینایی استانها ،نیروهای اداری و آموزشی مدارس و کلاسهای ویژه شامل مدیران ، معاونین، معلمان،دبیران و معلمان رابط و پذیرا برشمرد. مدت زمان کارگاهها هر کارگاه در هر سطح بطور جداگانه 40 ساعت و ظرفیت هرکلاس 20 نفر می‌باشد همچنین توصیه شده است جلسات آموزشی هفته‌ای 4 ساعت برگزار گردد تا فراگیران فرصت لازم برای تمرین و تکرار را داشته باشند. و در پایان کارگاه نیز ارزیابی کتبی و عملی از ایشان بعمل می آید.


 


 

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 2432
کلمات کلیدی