دستورالعمل اجرای کارگاههای آشنایی با خط بریل به استانها ابلاغ شد.
در راستای سیاستهای اجرایی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور در توسعه و تقویت فرصتهای برابر و اثربخش و ارتقاء سطح رضایتمندی دانشآموزان و معلمان و همچنین ارتقاء سطح آموزش تخصصی کارشناسان و معلمان در مدارس خاص و پذیرا، ویژۀ گروه دانشآموزان با آسیب بینایی در سراسر کشور سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نظر دارد در راستای اجرای "طرح ملی نهضت آموزش خط بریل" کارگاه آشنایی با خط بریل" را در ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها برگزار نماید. محسن غفوریان معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان اعلام کرد به منظور هماهنگی سرفصلهای آموزشی و یکسان سازی محتوا و روش آموزش، کارگاه 5 روزه در مرکز ضمن خدمت پیامبر اعظم(ص) این سازمان در مورخ 30/9/98 لغایت 4/10/98 برگزار گردید. و مدرسانی جهت این موضوع تربیت شده اند. کارگاهها در دو سطح اجرا می گردد. مرحله اول با عنوان "آشنایی با مبانی تربیت و تقویت حس لامسه و مقدمات خط بریل" بوده که طی سالتحصیلی جاری می بایستی برگزار گردد و شامل کارشناسان گروه مربوطه و تمامی کارکنان شاغل در مدارس نابینایان اعم از نیروهای آموزشی و اداری (مدیر، معاون، آموزگار، دبیر و....) میشود. در این مرحله بدون توجه به میزان آشنایی همکاران به خط بریل و با رویکرد آشنایی با روشهای صحیح تربیت و تقویت حواس (لامسه)، مبانی آموزشی ارائه می شود در مرحله دوم : روش شناسی و آموزش خواندن و نوشتن خط بریل فارسی، ریاضی، انگلیسی (بلندنویسی و کوتاهنویسی) هدف می باشد.در مرحله اول فراگیران با توجه به میزان آشنایی با خط بریل به 2 گروه تقسیم و آموزش در 2 سطح خواندن و نوشتن خط بریل فارسی، ریاضی و انگلیسی و روش¬شناسی آموزش خواندن و نوشتن خط بریل ارائه می گردد.
غفوریان هدف از برگزاری این کارگاهها را افزایش اطلاعات تخصصی همکاران در زمینۀ روشهای تربیت و تقویت حواس با تاکید بر حس لامسه، آشنایی با ساختار و چارچوب خط بریل، آشنایی با خواندن و نوشتن خط بریل در زبان فارسی، علایم ریاضی و نحوۀ نوشتن و ترسیم نمودار و جداول، خط بریل در زبان انگلیسی ( بلند نویسی و کوتاه نویسی)، آشنایی با ابزار نوشتار خط بریل و مرتفع نمودن چالشهای موجود همکاران شاغل در مدارس نابینایان در زمینۀ خط بریل و ارتقاء سطح کیفیت و تخصص همکاران در زمینۀ آموزش خط بریل اشاره کرد.
ایشان گروه هدف در این طرح را کارشناسان آموزشی گروه دانش آموزان با آسیب بینایی استانها ،نیروهای اداری و آموزشی مدارس و کلاسهای ویژه شامل مدیران ، معاونین، معلمان،دبیران و معلمان رابط و پذیرا برشمرد. مدت زمان کارگاهها هر کارگاه در هر سطح بطور جداگانه 40 ساعت و ظرفیت هرکلاس 20 نفر میباشد همچنین توصیه شده است جلسات آموزشی هفتهای 4 ساعت برگزار گردد تا فراگیران فرصت لازم برای تمرین و تکرار را داشته باشند. و در پایان کارگاه نیز ارزیابی کتبی و عملی از ایشان بعمل می آید.