تفاهم نامه همکاری
سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاونت آموزش ابتدایی
سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و معاونت آموزش ابتدایی وزارت تفاهم نامه همکاری فی مابین امضاء کردند.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، دکتر حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با حیکم زاده معاون آموزش ابتدایی تفاهم نامه همکاری در مشهد مقدس امضاء کرد.
متن این تفاهم نامه به شرح ذیل می باشد:
تفاهم نامه همکاری
سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاونت آموزش ابتدایی
مقدمه :
به استناد قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اساسنامه آن مصوب مجلس شورای اسلامی و به منظور تقویت ارتباط، هماهنگی و همکاری آموزشی، پرورشی و پژوهشی جهت ارتقاء کمی و کیفی اهداف، فعالیتها و اقدامات مشترک و به لحاظ بهره مندی از توانمندی های علمی، اجرایی و ظرفیت های متقابل سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاونت آموزش ابتدایی، این تفاهم نامه به شرح زیر منعقد می گردد:
ماده 1- طرفین تفاهم نامه
این تفاهم نامه بین سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نمایندگیآقای دکتر سید جواد حسینی و معاونت آموزش ابتدایی به نمایندگی خانم دکتر رضوان حکیم زاده منعقد می گردد که در این تفاهم نامه به ترتیب سازمان و معاونت نامیده می شوند.
ماده 2- موضوع تفاهم نامه
همکاری دوجانبه برای ایجاد فرصت های برابر آموزشی، پرورشی و توانبخشی برای نوآموزان و دانش آموزان مدارس عادی و با نیازهای ویژه در راستای تحقق برنامه راهبردی آموزش و پرورش و ارتقاء شاخص های مرتبط، که منطبق بر وظایف تاکید شده در اسناد بالادستی و مصوبات قانونی باشد.
ماده 3 – مدت تفاهم نامه
این تفاهم نامه از تاریخ امضای طرفین به مدت دو سال تحصیلی معتبر و بعد ازآن نیز قابل تمدید است.
ماده 4 - تعهدات معاونت ابتدایی
1-4- تلاش در تأمین فضا و تجهیزات مناسب موردنیاز پایگاههای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و همچنین مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و کلاس های مرجع
2-4- تسهیل شرایط آموزش و پرورش و توانبخشی دانش آموزان آموزش تلفیقی- فراگیر با هماهنگی سازمان براساس شیوه نامه اجرایی آیین نامه آموزش تلفیقی – فراگیر
3-4- پیگیری جهت تأمین منابع مالی طرح ها و برنامه های مشترک و مصوب از مراجع مربوط
4-4- همکاری در ترغیب اولیا کودکان بدو ورود به دوره دبستان و پیش دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و ایجاد زمینه های لازم برای توسعه آن
5-4- ایجاد تمهیدات لازم در خصوص برگزاری دوره های آموزشی ویژه مربیان پیش دبستانی جهت اجرای برنامه مداخله بهنگام نوآموزان دیر آموز
6-4- توجیه مسئولین ادارات کل، مناطق، شهرستانها و نواحی آموزش و پرورش استانها در زمینۀ اهمیت و الزام به همکاری جهت فعالیتهای مشترک
ماده 5 - تعهدات سازمان
1-5- اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستان و بدو ورود به دبستان مطابق با دستورالعمل مقررات مربوط
2-5- تأمین تجهیزات تخصصی پایگاههای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و تأمین بسته های آموزشی
3-5- تأمین تجهیزات تخصصی مراکز دولتی آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری
4-5- آموزش منابع انسانی از طریق پشتیبانی علمی، تخصصی از آنان و نظارت بر ارایۀ خدمات آموزشی و تخصصی نوآموزان، در مراکز پیش دبستانی عادی به منظور اجرای برنامۀ مداخله های بهنگام تخصصی
5-5- تهیه بسته های تخصصی آموزشی و توانبخشی برای معلمان و والدین و دانش آموزان با نیازهای ویژه در آموزشهای تلفیقی - فراگیر دوره های پیش دبستان و ابتدایی
ماده 6 – تعهدات مشترک
1-6- هماهنگی و همکاری در تدوین و تنظیم قراردادها و دستورالعمل ها در زمینۀ فعالیتهای مشترک، تلاش در جهت شناسایی موانع اجرایی و اقدام در رفع آنها، تأمین منابع مالی و استلزامات اجرای برنامه ها و طرحها .
2-6- همکاری و پیگیری در جهت تدارک تمهیدات لازم به منظور عملیاتی نمودن توسعۀ متوازن، مراکز آموزشی توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در مراکز پیش دبستان و مدارس عمومی (عادی) برابر ضوابط مربوط .
3-6- همکاری در جهت اجرای دقیق دستورالعمل اجرایی برنامه سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی
4-6- همکاری در تدارک لازم جهت اجرای دقیق آیین نامه آموزش و پرورش تلفیقی – فراگیر کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه.
5-6- همکاری در زمینۀ نیازسنجی، پیش بینی و برنامه ریزی دوره های ضمن خدمت، کارگاهها و همایش ها ی مرتبط با موضوع تفاهم نامه
6-6- اجرای دوره های ضمن خدمت و تأمین مدرس و تعیین اهداف، محتوا و سرفصلهای آموزشی با رویکرد نیازهای ویژه دانش آموزان جهت مربیان مراکز پیش دبستان و معلمان مدارس عمومی (عادی) و سایر عوامل مرتبط.
7-6- همکاری در جهت تدوین برنامه انعطاف پذیر و متناسب با نیازهای کودکان دیرآموز و ایجاد تغییرات لازم در فرایند آموزش
8-6- برنامه ریزی و نظارت بر اجرای مداخلات موثر و به موقع قبل از ورود به دبستان و حین تحصیل در دبستان
9-6- همکاری و هماهنگی جهت پیگیری و اجرای ماده 17 و 35 در خصوص تراکم و حق سختی کار معلمان و جذب نیروی حق التدریس
10-6- تعامل و هماهنگی در خصوص ساماندهی و الزام ثبت نام نوآموزان پایه اول و شیوه نامه ارزیابی دانش آموزان متقاضی جهش تحصیلی و زمانبندی لازم جهت پیشگیری از آسیب های بعدی
ماده 7 – نظارت و هماهنگی بر اجرای تفاهم نامه
1-7- به منظور هماهنگی و نظارت بر اجرای این تفاهم نامه "شورای برنامه ریزی و توسعه فعالیت های مشترک" با عضویت مدیران ارشد دو حوزه، معاونین و کارشناسان مربوط در ستاد و متناظر بر آن در استان تشکیل می گردد جلسات این شورا ماهانه برگزار می شود.
2-7- به منظور تمهید مقدمات و پیگیری مصوبات "دبیرخانه شورا "در محل سازمان مستقر خواهد شد.
3-7- در راستای برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی برنامه ها، کارگاههای تخصصی مشترک با حضور نمایندگان دو حوزه،کارشناسان مربوط و صاحبنظران تشکیل میگردد. جلسات کارگروه حداقل دوبار در هر ماه تشکیل می شود.
ماده 8- مبادله
این تفاهم نامه با 8 ماده ، 24 بند در تاریخ 25/10/1398 در دو نسخه که حکم واحد را دارند امضا و مبادله گردید.
دکتر رضوان حکیم زاده دکتر سیدجواد حسینی
معاون آموزش ابتدایی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی