حسینی در همایش مدیران استثنایی شهر تهران مطرح کرد
فرآیند فراگیر سازی پژوهش ، باید به سکه رایج و رویه قالب تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش تبدیل شود
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در همایش فصلی مدیران مدارس استثنایی شهر تهران گفت: فرآیند فراگیر سازی پژوهش در زمینه های مدیریت، گروه، مدرسه، درس، کنش و اقدام پژوهی، باید به سکه رایج و رویه قالب تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش تبدیل شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، دکتر حسینی در همایش فصلی مدیران مدارس استثنایی شهر تهران که در مرکز آموزشی، رفاهی منطقه ۵ آموزش و پرورش تهران برگزار شد، با توجه به اینکه در عرصه پژوهش، فقدان شورای پژوهش احساس می شود، اظهار داشت: در آینده نزدیک این شورا را راه اندازی می کنیم.
وی در خصوص مشکلات موجود در عرصه پژوهش تصریح کرد: اولین عارضه این است که بسیاری از پژوهش های ما غیرکاربستی و بیشتر تئوریک است در حالیکه ما به شدت نیازمند پژوهش های ارگانیکی و مسئله محور هستیم.
حسینی در ادامه افزود: عارضه دوم را پژوهش برای پژوهش و پژوهش برای پژوهشگر عنوان کرد و گفت به جای اینکه پژوهش ها ارگانیک باشد متاسفانه به صورت مکانیک است.
وی همچنین سومین عارضه را نامتوازن بودن پژوهش ها عنوان کرد و اظهار داشت: چهارمین عارضه که در عرصه پژوهش وجود دارد نخبگانی بودن پژوهش ها است.
دکتر حسینی با بیان اینکه ما باید در نظام تعلیم و تربیت، فرآیند پژوهش را فراگیر سازی کنیم افزود: فرآیند فراگیر سازی پژوهش در زمینه های مدیریت، گروه، مدرسه، درس، کنش و اقدام پژوهی، باید به سکه رایج و رویه قالب تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش تبدیل شود تا روحیه انتقاد پذیری و پرسشگری و تفکر واگرا به جای تفکر همگرا در میان معلمان و دانش آموزان ترویج شود.
وی در ادامه گفت: ما ازمیان 24 هزار همکار استثنایی ، 300 معلم مولف داریم که به زودی تالیفات آنها در سایت سازمان بارگذاری خواهد شد تا موجب تشویق دیگران در این عرصه شود.
دکتر حسینی همچنین در حوزه خانواده نیز بیان کرد: در این خصوص نیز یک طرح با عنوان مداخله به هنگام آموزشی و توانبخشی خانواده محور را در دست اجرا داریم چرا که معتقدیم مشارکت آنها در عرصه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش ضروری است .
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: در بعد محتوا نیز اقداماتی از قبیل رونمایی از 60 عنوان اثر و کتاب آموزشی و محتوایی به مناسبت روز جهانی معلولین انجام شده است.
وی همچنین از طرح آغاز یک پایان که آغاز خشت گذاری 210 مدرسه مورد نیاز دنش آموزان با نیاز های ویژه در هفته آینده خبر داد.
دکتر حسینی با تاکید بر اینکه باید جریانهای پژوهشی را بیش از گذشته به دانش آموزان با نیاز های ویژه پیوند بزنیم ، اظهار کرد: جشنواره هایی از قبیل جشنواره نوجوان خوارزمی، جشنواره جابربن حیان و جشنواره جوان خوارزمی جریانهای پژوهشی است که در بدنه آموزش و پرورش ساری و جاری است که باید در مدارس پذیرا آنها را بیشتر ترویج کنیم.
وی با بیان اینکه ما در پژوهش ها داده کاوی نمی کنیم افزود: ما 32 سامانه داریم که داده های بسیار خوبی دارد که این داده ها می تواند به ما برای فرآیند پژوهشی سازمان با توجه به رویکرد ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیاز های ویژه، کمک کند.
دکتر حسینی مناسب سازی جامعه، معلمان، والدین و کتب درسی را رویکرد اصلی تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد.
وی با اشاره به این که رویکرد های (فرصت آفرینی )آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه فرایند انسان محورانه ، توانمندسازانه و فرصت آفرینانه است، گفت: برای فرصت آفرینی، برای این دانش آموزان باید زمینه های تولید محصولات آنها و تجاری سازی و پیوند آنها با بازار کار و اشتغال در رشته های فنی و حرفه ای را فراهم سازیم.
حسینی جدی ترین سیاست آموزش و پرورش استثنایی را سیاست فراگیر سازی و مناسب سازی دانست و اظهار داشت: رویکرد اصلی ما توانمند سازی دانش آموزان با نیازهای های ویژه بر اساس درک از ویژگی ها و تفاوت های فردی آنان است.
وی افزود: در نظام تعلیم و تربیت باید تفاوت های دانش آموزان را دید و با رویکرد دارایی محور ظرفیت های آنان را به فعلیت برسانیم .
شایان ذکر است : در پایان جلسه از 6 مدیر بازنشسته مدارس استثنایی شهر تهران تقدیر به عمل آمد.