• انتشار: 1399/02/03 - 13:05
  • تعداد بازدید: 936
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
دکتر حسینی تاکید کرد؛

مشارکت حداکثری تمامی ذینفعان برون و درون سازمانی از اهداف تدوین بسته تحولی توسعه مشارکت

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: مشارکت حداکثری کارکنان، معلمان، بازنشستگان، صاحبنظران بخش دولتی و عمومی و مردمی آموزش و پرورش استثنایی در طرح های مشارکتی و مشارکت حداکثری اولیا و دانش آموزان با نیازهای ویژه از اهداف تدوین بسته تحولی "توسعه مشارکت کاهش تمرکز واجتماعی شدن" است.

2772.mp3 مشارکت حداکثری تمامی ذینفعان برون و درون سازمانی از اهداف تدوین بسته تحولی توسعه مشارکت

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی دردهمین ویدئو کنفرانس شورای معاونین و روسای اداراتاستثنایی استان ها که با موضوع تببین بسته تحولی "توسعه مشارکت کاهش تمرکز واجتماعی شدن" برگزار شد اظهار داشت: در یکی  از پژوهش های کشوری در خصوص ادراک سازمانی 60 درصد از سازمان ها پیوندی بین بودجه و استراتژی خود برقرار نکرده اند، 89 درصد از مدیران درماه کمتر از یک ساعت به استراتژی های سازمان می اندیشند و 25 درصد از مدیران نظام پاداش های خود را مبتنی بر استراتژی های سازمانی پرداخت نمی کنند و تنها 5 درصد از کارکنان استراتژی سازمان را درک می کنند.


وی تاکید کرد: براین اساس هر قدر راجع به استراتژی های سازمانی گفتگو شود، تقریب ذهنی بیشتری صورت خواهد گرفت و در نهایت ادراک سازمانی مشترک ایجاد می شود.


وی تصریح کرد: تبیین بسته های تحولی و برنامه های سازمانی با تعریف نقش  همکاران در اجرای این برنامه های تعریف وتعیین می شود.


حسینی  در تشریح بیان مساله و چرایی طراحی  بسته تحولی توسعه مشارکت وکاهش تمرکز واجتماعی شدن آموزش وپرورش گفت: نظام آموزش و پرورش بشدت متصلب و متمرکز است و  این ابر وزارتخانه با هنجارآفرینی، بخشنامه گرایی ومدیریت چند لایه  موجب فشار بر پیکر نحیف مدرسه شده است و این فشار نیز منجر به کمی گرایی، سطحی نگری و کاهش کیفیت شده است


وی افزود: این رویه منجر به افزایش فاصله صف تا ستاد، کاهش خلاقیت، کاهش انگیزه معلمان می شود و درنتیجه کاهش حس تعلق سازمانی و میل به مقاومت افزایش می یابد.


وی تصریح کرد: کاهش هزینه ها، افزایش فرصت و کمک به اقتصاد آموزش و پرورش ، افزایش هویت ونقش آفرینی فرهنگیان در خصوص آموزش و پرورش، کاهش فرایند اجتماعی شدن و جامعه پذیری آموزش و پرورش در جامعه و دولت و تاکید مقام معظم رهبری در نام گذاری سال ها بر مشارکت مردم  از جمله ضروریات تدوین بسته تحولی "توسعه مشارکت کاهش تمرک  واجتماعی شدن" است.


معاون وزیر با بیان مولفه های مشارکت اظهار داشت: مشارکت درگیری عاطفی ذهنی است  واختیاری، آگاهانه است  و همه در قبال آن احساس مسئولیت می کنند.


وی با بیان مزایای مشارکت افزود: مشارکت موجب فعال کردن ذینفعانی که میل به فردیت و گریز از مسئولیت دارند شده  و افزایش مسئولیت پذیری را موجب می شود.


وی گفت:  بهبود کیفیت در مدارس، نزدیکی فرهنگیان، اولیا، دانش آموزان و جامعه به یکدیگر، افزایش کارایی در مدیریت، تعلق ذینفعان به برنامه ها و اقدامات، کاهش تعارضات معلمان، مدیران، دولت و جامعه، کاهش زمان اجرای پروژه ها و رشد آگاهی ذینفعان از جمله مزایای مشارکت است.


حسینی  مشارکت را به 3 دسته تزئیناتی، محدود و  واقعی تقسیم کرد وگفت: مشارکت تزئیناتی یا تشریفاتی درمقابل عدم مشارکت یک گام به جلو است و مشارکت محدود  فقط در اموری که نظام ها و حکومت ها  می خواهند  است و از مشارکت تزئیناتی یک گام جلوتر است.


حسینی تصریح کرد: مشارکت واقعی  که مردم در تصمیم سازی، اجرا و بهره برداری سهیم هستند بهترین نوع مشارکت مردم است و رسیدن به مشارکت  واقعی پایدار نیازمند طراحی ساختار و نظام مند سازی است.


وی گفت: در قانون اساسی مشارکت در سه سطح کلان، میانی و خرد دیده شده است و سه مدل مشارکت نمادین، مقطعی، مستمر ونظام مند، در قانون اساسی آمده است.


حسینی تصریح کرد: در مشارکت واقعی مستمر و نظام مند، مشارکت با مردم به جای مشارکت برای مردم است، تقاضامحور به جای عرضه محور است و مشارکتی برنامه ریزی شده به جای مشارکتی توده ای و اتمیزه شده است و این بهترین  مدل مشارکت نظام مند ومستمر است که موجب ارتقای کیفیت و عدالت خواهد شد.


 معاون وزیر با بیان اینکه مشارکت ذینفعان باید بر 5 محور عمده استوار شود اظهار داشت: نمادینه سازی، ستادینه سازی و نهادینه سازی از جمله محور های عمده مشارکت است که این سه موجب افزایش مشارکت، اعتماد و ظرفیت سازی می شود.


رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با بیان اینکه نتیجه مشارکت با مولفه های یادشده به دو مفهوم بسیار مهم سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی منتج می شود اظهار داشت: باید تلاش کرد این مولفه ها هم درجامعه وهم آموزش وپرورش افزایش یابد.


معاون وزیر ارتباطات، اعتمادات، تشکیلات، تسهیلات واطلاعات را پنج شاخص سرمایه اجتماعی دانست و اظهار داشت:بانک جهانی سرمایه اجتماعی را مهم ترین سرمایه می داند و بازتولید سایر سرمایه ها نیز درسایه سرمایه اجتماعی امکان پذیر است.


وی افزود: انسجام مردم، احساس شکوفایی اجتماعی، پذیرش اجتماعی و انطباق اجتماعی موجب ایجاد سلامت اجتماعی می شود و این نیز ملزم به فراهم کردن زمینه مشارکت واقعی و پایدار است.


معاون وزیر مشارکت درون سازمانی و برون سازمانی را از اجزای مشارکت دانست و اظهار داشت: معلمان، مدیران، کارشناسان اداری، بازنشستگان، مدارس، دانش آموزان و ادارات از مولفه های درون سازمانی و  دانشگاهیان، صاحبنظران، حوزویان، اولیا، دستگاه ها و سازمان های دولتی و عمومی و تشکل های مردمی از مولفه های برون سازمانی هستند که می توانند به مشارکت دعوت شوند.


 حسینی در ادامه به  ارائه طرح های مشارکت محور درون سازمانی  پرداخت و اظهار داشت: پارلمان مجازی معلمان، طرح جام، نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد، توسعه کمی و کیفی تشکل های اجتماعی وعلمی معلمین، حضورنمایندگان معلمان در کارگروه ها و طرح قشربندی حرفه ای معلمان از جمله طرح های مشارکتی معلمان است.


وی افزود: پارلمان مشورتی اولیا، مدرسه یاری اولیاء و مشارکت پیشکسوتان از طریق ایجاد گنجینه مدیران استثنایی و راهنمایان بالینی از جمله دیگر طرح های مشارکتی درون سازمانی است.


وی گفت: تشکیل مجلس دانش آموزی، تشکیل مجلس مشورتی مجازی دانش آموزی، طرح هر دانش آموز یک نقش و یک تشکل، تقویت کمی و کیفی تشکل های دانش آموزی، طرح مدام ویژه دانش آموزان دوره متوسطه و طرح هر مدرسه یک سرود از جمله طرح های مشارکتی ویژه دانش آموزان است.


وی افزود: مدیران، کارشناسان ادارات استانها و ستاد و مدیران نیز از طریق  نظام  تصمیم گیری مشارکتی از مدرسه تا ستاد و طرح جام به مشارکت دعوت می شوند.


معاون وزیر در تبیین طرح های جلب مشارکت های برون سازمانی اظهار داشت: مشارکت دستگاههای دولتی در قالب طرح 100 دبیرخانه 100 مدرسه، طرح حامی، طرح مدرسه سازی تخصصی دستگاههای دولتی و گسترش کمی وکیفی مدارس ومراکز غیردولتی تعریف شده است.


 وی افزود: توسعه کمی وکیفی سازمانهای مردم نهاد از طریق 6 راهبرد شبکه سازی، توسعه موضوعی، توسعه قشری، توسعه منطقه ای، نظامنامه تعامل وتوانمندسازی نیز از جمله برنامه های توسعه مشارکت در بخش برون سازمانی است.


وی تصریح کرد: مشارکت صاحب نظران ودانشگاهیان نیز در قالب  طرح رصد وکاربست مطالعات ملی و بین المللی تعریف شده است و طرح توانبخشی بانک زمان از طریق انجام خدمات توانبخشی داوطلبان برای معلولین در زمان توانمندی و جبران خدمات ایشان در قالب ارائه کارتهای اعتباری از دیگر برنامه های جلب مشارکت های برون سازمان است


 معاون وزیردر پایان با تاکید بر تشکیل شورای راهبردی توسعه مشارکت ها اظهار داشت:  شورای راهبردی مشارکت ها  از طریق 4 کارگروه مشارکت اولیا، کارگروه مشارکت دانش آموزان، کارگروه مشارکت معلمان و مدیران  و کارشناسان و کارگروه مشارکت  پیشکسوتان، بخش خصوصی، مردم و دستگاههای دولتی و عمومی  فعالیت های بسته مشارکتی را رصد و پایش خواهد کرد.


 




 


  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 2772
کلمات کلیدی