• انتشار: 1399/02/16 - 16:40
  • تعداد بازدید: 957
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
در پنجمین روز از هفته بزرگداشت مقام معلم برگزار شد؛

نشست ریاست سازمان با مدیران ادواری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و روسا و معاونین اسبق سازمان و در پنجمین روز از هفته بزرگداشت مقام معلم، نشست هم اندیشی مدیران ادواری آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

2809.mp3 نشست ریاست سازمان با مدیران ادواری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور

دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست تکریم بزرگان سازمان، مرور ی بر بسته های تحولی و استفاده از نظرات اصلاحی مدیران ادواری می باشد.


وی با بیان اینکه مدیریت دانش فرایندی است که به سازمانها یاری می کند اطلاعات مهم را بیابند و آنها را گزینش، سازماندهی و منتشر کنند اظهار داشت: یکی از مشکلات امروزه سازمان ها عدم استفاده از مدیریت دانش در  سیاست‏های راهبردی است.


 وی افزود: نگاه به فعالیت های سازمان باید پروسه ای باشد و استفاده از گنجینه های دانشی و مدیریتی در هر سازمانی باید سرلوحه کار باشد.


حسینی یکی از معضلات نظام تعلیم و تربیت را تصلب و تمرکز دانست و افزود: نظام آموزش و پرورش باید به سمت تمرکز زدایی و مدرسه محوری حرکت کند


وی افزود:آموزش و پرورش نهاد تحول است، مدرسه سازمان اصلی تحول، کلاس درس واحد تحول و معلم نیز عامل تحول است و  باید مدرسه که سازمان اصلی تحول است ‌را دریابیم.


معاون وزیر با بیان اینکه در راستای اجرایی شدن سند تحول بنیادین سه بسته تحولی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است اظهار داشت: سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی»‌ و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن » بسته های تدوینی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.


وی افزود: برای بسته تحولی  مدرسه انطباقی ۳ برنامه و ۹ فعالیت طراحی شده است که مناسب سازی همه ارکان نظام تعلیم و تربیت، آموزش زبان اشاره و خط بریل به پنج هزار نفر و تربیت معلمان چند مهارتی از جمله فعالیت های این بسته است.


وی افزود: ایجاد شبکه جامع اطلاع رسانی و آموزشی بر بستر وب، سامانه ندای همراه و ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی از دیگر فعالیت ها می باشد


وی استاندار سازی فضا، تجهیزات منابع انسانی و رویه ها را از دیگر برنامه ها دانست و افزود:  سرانه فضای آموزشی برای دانش آموزان استثنایی در کشور  ۱۰ متر است که استاندارد آن ۲۷.۵ متر است و برای رسیدن به این استاندارد به ۲۱۰ مدرسه نیاز داریم.


وی افزود: این مدارس به همراه ۱۴ مدرسه ویژه طیف اتیسم با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی و توسعه مدارس ساخته خواهد شد.


وی افزود: ۲۰ هزار مدرسه پذیرا  و ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی در کشور داریم و در هر استان یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا مناسب سازی خواهند  شد.


وی گفت: تهیه  ۸۳ هزار قلم وسایل آموزشی، توانبخشی و ورزشی  با مشارکت خیرین و در قالب نهضت مشارکت توان افزایی از دیگر برنامه های سازمان می باشد.


معاون وزیر برنامه تحولی دیگر  را برنامه مداخلات طلایی بهنگام دانست و گفت: شناسایی به موقع کودکان با نیاز ویژه، مداخلات بهنگام و موثر و استاندارد هدف طراحی این بسته تحولی است


وی با بیان اینکه بسته سوم توسعه مشارکت ها ، کاهش تمرکز واجتماعی شدن  است اظهار داشت برای این بسته تحولی  ۴ برنامه و ۲۵ فعالیت تدوین شده است و هدف آن مشارکت تمام ذینفعان برون و درون سازمانی در فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی است.


وی افزود: جمع آوری ایده های مطلوب، راه اندازی پارلمان های اولیا، مدیران، معلمان و دانش آموزان، طرح گنجینه مدیریتی ، قشربندی حرفه ای معلمان از جمله برنامه های بسته توسعه مشارکت ها می باشد


وی با بیان اینکه اعتبارات سازمان در سال جاری  ۵۰ درصد افزایش یافته است اظهار داشت: نظام جامع برنامه ریزی و بودجه ریزی عملیاتی از جمله فعالیت های سال جاری سازمان می باشد.


در این نشست دکتر غلامعلی افروز موسس و اولین رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز با تشریح فرایند تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: قانون سازمان آموزش و پرورش استثنایی جزو مترقی ترین و جامع ترین  قوانینی است که به اتفاق آرا در مجلس تصویب شده است.


وی افزود:  در برخی از کشور های دنیا آموزش و پرورش استثنایی دانش آموزان تیزهوش و استعدادهای درخشان را نیز تحت پوشش خود دارد


وی با بیان اینکه بسته های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی خلاقانه تدوین شده است:‌ مدارس فراگیر باید گسترش یابد و دانش آموزان همگی در کنار یکدیگر تحصیل کنند.


وی افزود: وجود مشاور متخصص دانش آموزان استثنایی در تمامی مدارس از ضروریات است تا بتواند مشاوره لازم به اولیا ، معلمان و دانش آموزان بدهد.


افروز تصریح کرد: کمیته ای برای تدوین قابلیت های مورد نیاز معلمین آموزش و پرورش استثنایی  باید تشکیل شود و مهارت های مورد نیاز این معلمین توسط این کمیته  تدوین شود.


در ادامه جلسه خانم دکتر کشاورز ضمن تقدیر از برنامه های خلاقانه تدوینی آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت:  مهمترین بخش پس از  تدوین اسناد تحولی ریل گذاری جهت  اجرای شدن این اسناد ت است.


وی افزود: مطالبات شورای عالی آموزش و پرورش نیز باید در اسناد تحولی تدوینی دیده شود.


 در  ادامه این نشست دکتر طباطبایی ضمن تقدیر از تشکیل جلسه و بیان اینکه تشکیل این جلسه  در نوع خود بی نظیر است اظهار داشت: یکی از اقدامات ماندگار  در آموزش و پرورش استثنایی چاپ مجله و راه اندازی پژوهشگاه تعلیم و تربیت استثنایی بود.


 ‏وی افزود: تغییر نگرش نسبت به دانش آموزان استثنایی باید ایجاد شود. واژه استثنایی واژه زیبایی است اما وقتی بر روی دانش آموزان می نشیند معنای زیبای خود را از دست می دهد.


وی افزود:  سازمان آموزش و پرورش باید به سمت اجتماعی شدن برود و طرح های تدوینی بسیار هوشمندانه طراحی شده است و گامی در جهت اجتماعی شدن سازمان است.


 شایان ذکر در این نشست آقای اعتصام و دکتر اسماعیل زاده نیر به بیان  نظرات خود پرداختند


 



 



 



 



 


 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 2809
کلمات کلیدی