نسخه چاپي  ارسال به دوست

سهم اعتبار هر دانش آموز با نیازهای ویژه 8 میلیون تومان است
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:
سهم اعتبار هر دانش آموز با نیازهای ویژه 8 میلیون تومان است
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان در سال جاری برای 152 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه داشتیم، گفت: به طور میانگین سهم هر یک از این دانش آموزان 7 تا 8 میلیون تومان می شود.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور به نقل از ايرنا، دكترمجید قدمی روز دوشنبه در ادامه برگزاری سلسله نشست های تشریح دستاورد چهل ساله وزارت آموزش و پرورش در باغ موزه دفاع مقدس اظهار داشت: در کنار خدمات آموزشی، خدمات درمانی همچون سمعک، عینک، دندانپزشکی به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه می شود به گونه ای که حدود 17 هزار پرونده شامل 10 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در سه سال گذشته از خدمات ما استفاده کرده اند. 

وی بیان داشت: این سازمان توانسته است در سال های بعد از انقلاب کتاب های درسی را به روز کرده و ادامه تحصیل تا دیپلم و تحصیلات تکمیلی را برای این دانش آموزان فراهم کند و گرایش های آموزشی به سمت رشته های حرفه ای پیش رفته است. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه برنامه های متعددی برای بچه های با نیازهای ویژه داریم، تصریح کرد : از جمله آنها بر اساس استاندارد جهانی بحث عادی سازی این بچه ها و ورود کسانی که شرایط لازم را دارند در مدارس عادی است. 

قدمی اظهار داشت: در سال جدید 73 هزار نفر در آموزش فراگیر و 78 هزار نفر در مدارس خاص حضور دارند و سعی می کنیم دانش آموزان تک معلولیتی را کنار بچه های عادی قرار دهیم به گونه ای که اکنون 100 دانش آموز اوتیسمی در مدارس عادی تحصیل می کنند. 

وی افزود: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و پیام های خاص خود را دارد و برای حفظ آن باید عوامل تاثیرگذار در آن را معرفی کنیم. 

قدمی با بیان اینکه در نظام آموزشی باید روی عوامل مختلف سرمایه گذاری کنیم، گفت : از جمله این موارد آن است که اسلام را به خوبی برای این نسل تبیین کنیم زیرا اسلام مربوط به یک زمان خاص نیست و باید با بهره گیری از دانش روز پاسخگوی سوالات جوانان باشیم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در نهادهای مختلفی که بعد از انقلاب در اشاعه آن نقش داشتند وزارت آموزش و پرورش جایگاه خاصی دارد. 

به عقیده قدمی پیام انقلاب باید از مدارس به خانواده ها منتقل شود چرا که انقلاب ما ارزشی و فرهنگی است و انقلاب اقتصادی نبوده البته در کنار حاکمیت ارزش های دینی، به رفاه مردم هم می اندیشیم. 

وی ادامه داد: در شرایط جنگ فرهنگی باید همانند جنگ نظامی وارد عمل شد زیرا دشمن در این شرایط پنهان است و با توجه به اینکه تکنولوژی و فناوری های روز در اختیار توطئه گران است پیام دشمن به راحتی در بین جامعه نفوذ می کند از این رو ما باید تربیت درست برای مبارزه با دشمن را از مدارس دنبال کنیم. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: خانواده ها هم در این میان نقش دارند تا در چهل سالگی انقلاب که دشمن در صدد سیاه نمایی است از ظرفیت آنها برای بازگو کردن دستاوردهای انقلاب استفاده کنیم و در کنار آن همه نهادها با مقایسه منطقی نشان دهند در شرایط سخت چگونه توانسته ایم مشکلات را تا حدود زیادی مرتفع کنیم. 

قدمی با تاکید بر اینکه در نهاد آموزش و پرورش استثنایی به دلیل اینکه دانش آموزان مدارس متفاوت هستند باید برنامه ریزی ویژه داشته باشیم، گفت: در قبل از انقلاب صرفا مجتمع باغچه بان برای دانش آموزان با نیازهای ویژه فعالیت می کرد و در مجموع تعداد کودکان دارای معلولیت که زیر پوشش آموزش قرار می گرفتند در بدو انقلاب حدود 8 هزار نفر بود در حالی با معیار امروز باید حدود 75 هزار نفر در مدارس استثنایی حاضر می شدند. 

وی تصریح کرد : اکنون تعداد این دانش آموزان به 150 هزار نفر رسیده است البته این شائبه نباید پیش آید که انقلاب اسلامی باعث معلولیت بیشتر شده بلکه پوشش افراد معلول در نظام آموزشی در گذشته کم بوده است و تعداد مدارس استثنایی 162 مدرسه بوده که اکنون به 564 مدرسه رسیده است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت : بعد از انقلاب برای دانش آموزان با نیازهای ویژه بیش از 24 مرکز شبانه روزی راه اندازی کردیم که نشان می دهد به محرومان توجه شده البته جهت گیری توسعه مدارس شبانه روزی نیست زیرا بودن این بچه ها در کنار والدین به مراتب تاثیر مثبتی در تربیت آنها دارد. 

قدمی با بیان اینکه معاونت آموزش و پرورش استثنایی در سال 70 ایجاد شد و توانست در کمتر از 9 سال و تا پایان سال 84، تعداد 800 مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه احداث کند، افزود : در کنار ایجاد فضای آموزشی در مجموع 7 گروه از بچه های با نیازهای ویژه شامل افراد دارای اختلالات جسمی و حرکتی، عاطفی، اوتیسم، اختلالات یادگیری، نابینا، ناشنوا و چند معلولیتی تحت پوشش قرار گرفتند و بیش از 600 مرکز در مناطق آموزشی ویژه این افراد راه اندازی شد. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات جهانی، در دنیا 17 گروه زیر پوشش برنامه های ویژه استثنایی قرار دارند، گفت : از آنجا که آموزش خانواده های دارای کودکان معلول بسیار اهمیت دارد در مدت یک سال بیش از 252 هزار و 868 نفر آموزش دیدند که حدود 30 هزار نفر آنان پدرانی بودند که دارای بچه های معلول هستند. 

وی بیشترین گروه تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی را حدود 58 هزار نفر در گروه آسیب دیده ذهنی دانست و افزود : تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از خانواده ها آمار درستی از معلولان نمی دهند اما در هر صورت سالی بین 7 تا 8 هزار نفر در مدارس و حدود هزار و 500 در مدارس تلفیقی وارد می شوند البته باید بر اساس استاندارد جهانی باید دو برابر این جمعیت در مدارس باشند و اکنون تمامی دانش آموزان شناسایی شده معلول درمدارس هستند. 

قدمی در خصوص توجه به رشته ها و آموزش های مورد نیاز دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز گفت : بچه های نابینا به دلیل مشکل بینایی، حس شنوایی برای آنان نقش بینایی را ایفا می کند به همین دلیل در بخش کامپیوتر وارد شده ایم زیرا صفحه مانیتور را می توانند لمس کنند و برای ناشنوایان نیز به سمت رشته های فنی و حرفه ای رفته و برای دختران رشته های گرافیک و نقاشی و برای پسران راه و ساختمان، برق و کامپیوتر راه اندازی کرده ایم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سعی کردیم رشته ها با نیاز بومی هر استان متناسب سازی شود، اظهار داشت : امسال 350 نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در دانشگاه ها قبول شدند که این مساله نشان از کیفیت مدارس است.

وی با اشاره به اینکه 160 میلیارد تومان بودجه برای سال آینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نظر گرفته شده است که 20 درصد افزایش نشان می‌دهد ، افزود : این اعتبار برای امسال 135 میلیارد تومان بوده است البته تخصیص از این مبلغ کمتر است و باید در این حوزه اعتبارات به موقع داده شود زیرا به عنوان مثال برای ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه 40 میلیارد تومان برای امسال تعیین شده بود که با توجه به افزایش قیمت ها مدارس مبلغی حدود 70 میلیارد تومان قرار داد بستند و باعث شد ما با کسری بودجه 30 میلیارد تومان در این رابطه مواجه شویم. 

قدمی درباره مدارس اوتیسم نیز گفت : سیاست ما ایجاد یک مدرسه پسرانه و یک دخترانه در هر استان است و بر اساس آمار اکنون دو هزار و 800 نفر دانش آموز با بیماری اوتیسم را زیر پوشش قرار داده ایم. 

وی یادآور شد :در زمینه تربیت معلم برای آموزش دانش آموزان اوتیسم نیز اقداماتی آغاز کرده و کتاب هایی در سه پایه اول ابتدایی توزیع شده و محتوای آموزشی سه پایه دوم ابتدایی نیز در حال تدوین است. 

قدمی اضافه کرد : در 22 استان مدارس خاص ایجاد کردیم و تلاش داریم در 10 استان دیگر نیز این مدارس دایر شود اما دانش آموزان اوتیسم در استان هایی که این مدارس را ندارند درکنار بچه های خاص تحصیل می کنند. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره آسیب های اجتماعی بچه های نیازهایی ویژه نیز تصریح کرد : معتقدیم که مجموعه مشکلات در مدارس عادی در فضای استثنایی هم تسری می یابد چه بسا برای دختران معلول و آسیب دیده ذهنی نیز این موضوع بیشتر است که در این رابطه باید آموزش های لازم در اختیار خانواده ها قرار گیرد. 

قدمی بیان داشت : از آنجا که در هر شهر یا استان باید تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه به 25 نفر برسد تا مجوز تاسیس مدرسه داده شود برای زیر پوشش قرار دادن این دانش آموزان برخی مدارس به صورت مختلط دایر است.

 


١٤:٢٢ دوشنبه ١٥ بهمن ١٣٩٧ -  شماره خبر: ١٥٣٢ - تعداد نمایش خبر: 115 -  فایل ضمیمه:

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: