نسخه چاپي  ارسال به دوست

راهبردهای آموزش به دانش آموزان طیف اتیسم در کلاس های چند پایه
در کارگاه آموزشی یونیسف و سازمان استثنایی صورت گرفت
راهبردهای آموزش به دانش آموزان طیف اتیسم در کلاس های چند پایه
در کارگاه مهارت های چندگانه معلمین که با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی و یونیسف برگزار می شود، روش ها و راهبردهای آموزش به دانش آموزان طیف اتیسم (براساس TEACCH) و رویکرد یاددهی-یادگیری در کلاس های چند پایه ارائه شد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، این مرحله از این کارگاه در استان گلستان برگزار شد که ابتدا دکتر کریمی مدرس دوره در خصوص نکات مهم در باره اتاق کار کودک ذکر شد که از مهمترین آنها آرام بودن محیط اتاق، استفاده از لامپ های رشته ای، استفاده از اسفنج، استفاده از کارتن بر روی سقف ها، استفاده از فوم نرم ۳ سانتی بر روی دیوارها، تشک پنبه ای با روکش نرم اشاره شد.
در بخش دیگر به لزوم حمایت دیداری در روش تیچ بحث و گفتگو شد. حمایت دیداری یک روش حل مسئله است که موارد چون اطلاع رسانی و توضیح تغییرات، حمایت بصری در زمان انتقال از بخشی به بخش دیگر، افزایش سطحح ارتباط فرد، پاسخ سوالات فرد و پیش بینی موقعیت های مختلف، استفاده از تصویر و عکس باید مد نظر قرار گیرد.    
کریمی افزود :آموزش کودکان اتیسم انفرادی است و عواملی که باعث برانگیختگی کودک می شود شناسایی و حذف نماییم. و در خلال کار از قانون ۱۰ ثانیه ای استفاده کنیم .در کار با کودک اوتیسم پیام های شفاهی را به صورت عینی بیان کنیم،علایق کودک در دسترس و مسیر او قرار گیرید.
در پایان طراحی و اجرای بازی برای کار با دانش آموزان با اختلال اتیسم بصورت عملی اجرا گردید و پس آزمون گرفته شد .
دکتر نورمحمد سلطانی در خصوص رویکرد یاددهی-یادگیری در کلاس های چند پایه به این موارد اشاره نمود : روش های یاددهی یادگیری شامل: استقرایی، حل مسئله، ایفای نقش، کاوشگری، دریافت مفهوم، پرسش و پاسخ، قصه گویی و پروژه می باشد. سه دسته فعالیت ها و فرصت های متنوع شامل زمینه سازی، تکمیلی تلفیقی و بسط خلاقیت می باشد.
 وی افزود : چگونگی آموزش در کلاس های چندپایه به وسیله  الگوی محوری، الگوی تلفیقی، الگوی بین رشته ای، الگوی مشارکتی، الگوی ترکیبی صورت می گیرد. از جمله شیوه های ارتقا در سطح آموزش در کلاس های درس توسعه فردی معلمان می باشد. راه های توسعه فردی معلمان شامل: شرکت در کارگاه های آموزشی، مطالعه فردی در خصوص حوزه های آموزشی، منطبق بودن مدرک تحصیلی، پژوهش در خصوص آموزش و یادگیری و بازدید و مشاهده تدریس سایر همکاران و یا فیلم ها آموزشی می باشد.

 


٠٩:٥٣ دوشنبه ١٦ مهر ١٣٩٧ -  شماره خبر: ١٢٨١ - تعداد نمایش خبر: 281 -  فایل ضمیمه:

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: