همزمان با هفته دولت؛
اقدامات ودستاوردهای آموزش وپرورش استثنایی کردستان تشریح شد
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان همزمان با هفته دولت اهم اقدامات و دستاوردهای آموزش وپرورش استثنایی استان را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان؛ طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام دولت بهویژه شهیدان رجایی و باهنر، گفت: هفته دولت فرصت مناسبی است تا ضمن ارزیابی، خدمات و دستاوردهای آموزش وپرورش استثنایی استان تبیین و تشریح شود.
وی با اشاره به پوشش صددرصدی و اجرای موفقیت آمیز برنامه ملی سنجش با پوشش بیش از29 هزار نوآموز در استان اظهار کرد: در طی دو سال اخیر با اجرای موفقیت آمیز این برنامه وبا کسب حد نصاب بالاتر از میانگین کشوری جزو استانهای برتر در اجرای سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان بودیم.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان تصریح کرد: 100 درصدی کودکان معرفی شده در برنامه سنجش توسط مدارس استثنایی استان تحت پوشش تحصیلی قرار گرفتند.
محمدی کسب موفقیت ومقام های برتر در مسابقات ورزشی و فرهنگی دانش آموزان با نیازهای ویژه سراسر کشور در تابستان 1403 از جمله کسب ۵ رتبه برتر کشوری در مسابقات قرآن وعترت،کسب مقام اول در رشته آمادگی جسمانی توسط تیم ورزشی دانش آموزان پسر آسیب دیده شنوایی و کسب مقام دوم کشوری در رشته گلبال توسط دانش آموزان پسر دارای آسیب بینایی را از دیگر دستاوردهای این حوزه برشمرد.
وی با اشاره به توانمندسازی 430 نفر از نیروهای شاغل در مدارس استثنایی در قالب برگزاری دوره ها وکارگاه های آموزشی گفت: توانمندسازی معلمان اولویت اجرایی آموزش وپرورش استثنایی استان است.
محمدی عنوان کرد: اجرای نهضت آموزش زبان اشاره نیز برای 154 نفر از عوامل اجرایی وآموزشی مدارس واولیاء دانش آموزان دارای آسیب شنوایی برگزار شد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه گفت: همچنین خدمات حمایتی و توانبخشی در جهت نهادینهسازی عدالت آموزشی و تربیتی به ۱۹۵دانشآموز با نیازهای ویژه استان ارائه شد.
وی خاطر نشان کرد: با شروع به کار مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی-تربیتی درمناطق کرانی و کلاترزان از ابتدای مهر ماه جاری تعداد این مراکز در استان به ۲۲ مرکز افزایش خواهد یافت.
محمدی با اشاره به تملک زمین وکلنگ زنی اولین مدرسه اوتیسم استان در سنندج افزود: اوتیسم درمان قطعی ندارد و ناآگاهی خانوادهها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاعرسانی مناسب در این زمینه موجب شده است تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.
وی تدوین تفاهم نامه وبرنامه عمل مشترک با سازمانها و ادارات کل بهزیستی، فنی وحرفه ای، کانون پرورش فکری، دانشگاه علوم پزشکی، شورای شهر سنندح وتمامی معاونت های اداره کل آموزش وپرورش استان را از دیگر اقدامات انجام شده در آموزش وپرورش استثنایی استان برشمرد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان غنی سازی اوقات فراغت بیش از 500 دانش آموز در 18 پایگاه غنی سازی اوقات فراغت درمدارس استثنایی، ارزیابی هوش 127 نفر دانش آموز دوره ابتدایی متقاضی جهش تحصیلی و ارائه خدمات رایگان سلامت (دهان ودندان) از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان به دانش آموزان با نیازهای ویژه 3 مدرسه در شهر سنندج را از دیگر دستاوردهای این حوزه برشمرد.
وی در پایان توسعه ۱۰ رشته مهارتی در شاخه کار دانش خاص مدارس استثنایی استان، جذب وتأمین یک دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده به مدرسه استثنایی توکل از طرف شهرداری سنندج و برگزاری دوره کشوری مهارت آموزی بدو استخدام 364 نفر از مربیان امور آموزش معلولین وباز آموزی آموزگاران استثنایی(هفت استان، کرمانشاه، ایلام، همدان، خوزستان، لرستان،آذربایجان غربی وکردستان) به میزبانی سنندج را از دیگر اقدامات حوزه آموزش وپرورش استثنایی استان برشمرد.