معاون وزیر آموزش و پرورش در آیین بازگشایی مدارس استان ایلام:
آموزش باید پژوهش محور، کاربردی و مهارتی باشد
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام، آیین نمادین بازگشایی مدارس استان و نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید با عنوان زنگ ایثار و مقاومت با حضور حمید طریفی حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، استاندار ایلام، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر ایلام و جمعی از مدیران کل دستگاههای اجرایی استان در دبیرستان دوره اول پسرانه دهخدا شهر ایلام برگزار شد.
حمید طریفی حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، به عنوان نماینده عالی وزارت آ.پ در این آیین حضور داشت که در ابتدای سخنان خود، ضمن تبریک فرارسیدن آغاز سال تحصیلی جدید و هفتهی دفاع مقدس، سالروز وفات پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و نیز شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و امام علی بن موسی الرضا (ع) را تسلیت گفت.
معاون وزیر آموزش و پرورش یاد و و خاطرهی شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس علی الخصوص ۳۶ هزار شهید دانش آموز و حدود ۵ هزار شهید معلم، و ۳ هزار شهید استان ایلام را گرامی داشت و گفت: ما اینجا هستیم تا خونهایی که برای دفاع از کیان این کشور و وطن ریخته شده را قدر بدانیم تا بتوانیم زنگ آغاز سال تحصیلی در سال ۱۴۰۱ را با افتخار بنوازیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: خداوند را شاکریم که بعد از ۲ سالی که از شیوع ویروس کرونا گذشته فرصت را فراهم کرده تا در خدمت دانش آموزان باشیم. ما از انتهای سال تحصیلی گذشته توانستیم آرام آرام آموزش حضوری را شروع کنیم و در طول تابستان نیز برنامه های مختلفی نظیر طرح تثبیت یادگیری، فعال شدن پایگاه های تابستانی، رقابت حدود ۱۴۰ هزار دانش آموز در مراحل مختلف مسابقات فرهنگی، ورزشی و هنری و رقابت حدود ۱۴ هزار دانش آموز در مراحل مختلف سطوح کشوری مسابقات و .... داشته ایم. ما تابستان متفاوتی داشتیم چرا که تابستان پرشور و پرهیجانی برای بچه ها بود. این شور و نشاط امروز و در طول سال تحصیلی استمرار پیدا خواهد کرد.
این عضو از شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش از سه گروه تشکر کرد و گفت: تشکر اولم از دانش آموزان عزیز است. دانش آموزانی که آینده ساز و سازندهی نسل نوین و تمدن نوین اسلامی هستند. نسلی که ما به آن افتخار میکنیم. تک تک دانش آموزان از نظر ما خدمتگزاران، گنجینه ها و سرمایه های استعدادی راهبردی این کشور هستند و ما در وزارت آموزش و پرورش مکلفیم این خزانه های ارزشمند استعدادی و ظرفیتهای راهبردی را صیانت کنیم و توسعه دهیم. ما مکلفیم مسیر رشد و تعالی دانش آموزان را با همت همکارانمان در آموزش و پرورش به سمت قلهی کمال فراهم کنیم. خواستهی من از دانش آموزان این است که قدر این لحظات عمرتان را بدانید چراکه باارزش ترین لحظات، همینهایی هستند که در مدرسه سپری می شوند. این دوران تحصیل شما برنمیگردد و این دورانیست که در آن میتوانید استعدادهایتان را توسعه دهید، هویت خود را ایجاد و شخصیت خود را شکل داده و تواناییها و ظرفیتهای جدید در خود ایجاد کنید. و اینها باعث ساختن آیندهی شما می شود. سعی کنید برای تک تک لحظاتتان در طول دوران تحصیل برنامه داشته باشید و از این لحظات بهترین بهره را ببرید. ما برای رشد و تعالی و پیشرفت کشور باید روی تک تک شما دانش آموزان حساب باز کنیم و این تضمین و تعهد ماست.
طریفی حسینی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: تشکر دوم من از جامعهی بزرگ و فرهیختهی فرهنگیان است. همکاران خدوم ما در مجموعهی آموزش و پرورش وظیفهی صیانت از این گنجینههای راهبردی کشور را دارند و با تلاش و مجاهدت و کوششی که تاکنون داشته اند در ادامهی این سال تحصیلی مسیر را برای دانش آموزان هموار خواهند کرد. خواستهای که از همکاران دارم این است که قدردان این نعمت ها و این امانتها باشید که این فرزندان عزیز کشور به عنوان امانت به دست ما داده شده است. ما امانتدارانی هستیم که باید برنامه ریزیهای لازم از جمله برنامههای روزآمد، کارآمد و موثر را برای دانش آموزان فراهم کنیم تا نسلی خردمند، متخلق و ارزش آفرین برای جامعه بسازیم و این وظیفهای است که بر دوش ما گذاشته شده و باید خودمان را به دانش روز مجهز و با تغییرات در دنیای امروز به لحاظ معرفتی و تکنولوژی هماهنگ باشیم. شایستگیها و صلاحیتهای معلمی در دنیای امروزه تغییر کرده و ما باید خود را بروز کنیم. هرکدام از دانش آموزان استعداد و ویژگیهای فردی خاصی دارند و باید متناسب با ویژگیهای فردی آنها نسبت به فراهم کردن آموزش برای آنان اقدام کنیم.
وی تصریح کرد: باید از حافظه محوری فاصله بگیریم و آموزش ما پژوهش محور، کاربردی و مهارتی باشد. باید دانش آموزان را برای زندگی در دنیای پیچیدهی حال و دنیای متغییر و متفاوت آینده آماده کنیم. از لحاظ شایستگیها و مهارتهایی که دانش آموزان باید داشته باشند دنیای آینده پیچیده و متفاوت است و ما معلمان باید این مسیر را برای آنها مهیا کنیم و این مسئله نتیجهی زحمات معلمان در کلاسهاس درس خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: سومین تشکرم از خانوادهها می باشد. خانوادههایی که همیشه همراه و یار و یاور ما در نظام تعلیم و تربیت بوده اند به خصوص در ایامی ۲ سالی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد. در واقع مدرسه به خانهها رفت و خانه به مدرسهی دوم تبدیل شد و البته مدرسه هم خانهی دوم بچههاست. خانواده رکن تعلیم و تربیت است و لازم است تا هماهنگی بین نهاد تربیت رسمی با خانواده انجام شود. انتظارمان از خانواده ها این است همانطور که همراهی کردند و ثابت کردند که نه تنها در فضای غیر رسمی تربیتی میتوانند کمک کنند در کنار ما و در نهاد رسمی تعلیم و تربیت مدرسه هم میتوانند حضور فعال داشته باشند.
طریفی حسینی اضافه کرد: حضور خانواده باید در فرآیند سیاستهای اجرایی مدارس و در تصمیمگیریها فراهم شود. رویکرد دولت هم رویکرد مردمی سازی امور می باشد. و در این راستا بوده که در آموزش و پرورش فضاهای ورزشی برای استفادهی دانش آموزان و اولیای آنان در اختیار آنها قرار گرفته است. آموزش و پرورش و مدارس ما دریچهای برای ارائه ی خدمات اجتماعی به خانوادهها می باشند و ما باید از این زیرساخت و ظرفیت به نحو احسنت استفاده کنیم
طریفی حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: مهمترین سیاست ما در آموزش و پرورش انسجام درونی بین مولفه های مختلف نظام آموزشی و بعد هماهنگی و هم افزایی بین بخشی و فرابخشی می باشد و ما امروز از مسئولین ارشد استان ایلام میخواهیم همین سیاست در استان ایلام نیز اجرا شود. چراکه آموزش و پرورش برای همهست و همه برای آموزش و پرورش. دانش آموزان آیندهسازان این کشور هستند و همه می بایست کمک کنند تا بتوانیم سال تحصیلی خوبی را آغاز و در ادامه توفیق خدمت بیمنت را برای این دانش آموزان و مردم فراهم کنیم.
نظر دهید