دکتر حسینی در استان آذربایجان شرقی خبر داد؛
ابلاغ شیوه نامه تشکیل شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح استان ها
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین نشست شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان آذربایجان شرقی از ابلاغ شیوه نامه تشکیل شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح استان ها به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست که با حضور مدیر کل و اعضای شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی استان آذربایجان شرقی برگزار شد، با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی سرزمین جبار باغچه بان است که نام او در آموزش و پرورش استثنایی ماندگار است گفت: آموزش و پرورش استثنایی مینیاتوری از فعالیت های آموزش و پرورش عادی است که تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی را در تمامی حوزه های تعلیم و تربیت برعهده دارد و یکی از تخصصی ترین سازمان های تابعه وزارت آموزش و پرورش است.
وی افزود: علاوه بر آن، آموزش و پرورش استثنایی وظیفه توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد و دو مقطع متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای نیز علاوه بر مقاطع عادی در آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد.
حسینی گفت: در آموزش و پرورش استثنایی، مراکز پیش دبستانی از بدو تولد خدمات به نوآموزان و خانواده های آنان ارائه می دهد و دوره پیش دبستانی برای نوآموزان استثنایی اجباری است.
معاون وزیر با بیان اینکه تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد گفت: تعلیم و تربیت و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه به تخصص و مهارت بالایی نیاز دارد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی هم ارائه می دهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کلیه نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پایگاه به صورت سالانه ، ارائه خدمات به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری از طریق بیش از ۸۰۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر با پوشش بیش از ۷۰ هزار دانش آموز در ۲۱ هزار مدرسه عادی و طرح هدایت با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای کلیه دانش آموزان کم برخوردار چهار قلمروی است که آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی خدمات ارائه می دهد.
حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات کل دارای ساختار خوبی است گفت: عدم وجود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونت های ادارات کل در خصوص آموزش و پرورش استثنایی و لزوم همکاری معاونین با آموزش و پرورش استثنایی یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان ها است.
وی گفت: ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشکیل این شورا در سطح مناطق می تواند جبران کننده این حلقه مفقوده باشد.
معاون وزیر با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت های موجود سعی شده است بخشی از توان آموزش و پرورش استثنایی در استان ها افزایش یابد گفت: تفویض اختیار به ادارات آموزش و پرورش استثنایی با استقرار نمایندگی ذیحسابی و تفویض صدور احکام و تصویب ضابطه درجه بندی مدارس با رویکرد حل مشکلات آموزش و پرورش استثنایی از جمله اقداماتی است که در کنار تشکیل شورای هماهنگی آموزش و پرورش استثنایی منجر به ارتقای تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد.
حسینی با تشریح برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی گفت: در سال جاری و علیرغم شرایط کرونایی نزدیک به ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش شرکت کردند که این میزان در استان آذربایجان شرقی ۱۰۰ درصد است.
معاون وزیر با بیان جهت گیری های نظام های تعلیم و تربیت مترقی دنیا گفت: در نظام های تعلیم و تربیت مترقی دنیا توجه ویژه ای بر حرکت به سمت تلفیق و فراگیر سازی با آموزش های فردی شده وجود دارد.
وی افزود: طرح تلفیقی فراگیر در آموزش و پرورش استثنایی گامی برای حرکت به سمت فراگیر سازی است که این برنامه از زمان اجرا تاکنون ۸۰ برابر رشد داشته است و در حال حاضر نزدیک به ۷۰ هزار دانش آموز استثنایی در ۲۱ هزار مدرسه عادی پذیرا در حال تحصیل هستند.
حسینی گفت: با رویکرد استفاده بهتر دانش آموزان تلفیقی فراگیر از مدارس عادی، سال گذشته ۱۲۵۰ مدرسه به لحاظ فضا مناسب سازی شدند و علاوه بر آن ۶۴ مدرسه نیز به صورت الگویی در تمام ابعاد مناسب سازی شده اند.
وی افزود: راه اندازی سامانه ندای همراه و راه اندازی کارگاه های توانمند سازی معلمان، اولیا و دانش آموزان از جمله اقدامات در حوزه کیفیت بخشی به طرح تلفیقی فراگیر است.
حسینی تصریح کرد: در راستای کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت دانش آموزان تلفیقی فراگیر شیوه نامه تشکیل شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح استان ها به ادارات کل استان ها ابلاغ شده است.
حسینی با بیان اینکه سال گذشته سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت ها در آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق سند تحول بنیادین تدوین و اجرایی شد گفت: در سال جاری نیز دو بسته آموزش، پرورش، توانبخشی و تربیت بدنی خانواده محور و غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.
وی افزود: ۱۰۰ درصد برش استانی اهداف و برنامه های سه بسته تحولی سال گذشته آموزش و پرورش استثنایی در استان آذربایجان شرقی محقق شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خدمات ارائه می کنند گفت: ۴۲ مرکز از این تعداد در استان آذربایجان شرقی مشغول به فعالیت هستند که ۲۲ مرکز آن دولتی است و برای هر مرکز ۲۰ میلیون تومان اعتبار به زودی تخصیص خواهد یافت.
حسینی مهارت آموزی به دانش آموزان با نیازهای ویژه را از ضروریات دانست و گفت: تجاری سازی محصولات تولیدی دانش آموزان استثنایی از جمله مواردی است که باید در دستور کار استان ها قرار گیرد و با هدف ارائه محصولات این دانش آموزان به بازار یک نمایشگاه دائمی ارائه این محصولات در شهر تبریز راه اندازی خواهد شد.
حسینی با بیان اینکه شبکه شاد ، شبکه رسمی آموزش و پرورش در فضای مجازی برای آموزش در ایام کرونا و پسا کرونا است گفت: بهزودی امکانات گویا ساز برای استفاده نابینایان از شاد به این نرم افزار اضافه خواهد شد و علاوه بر آن امکان کلاس آنلاین تصویری هم به این نرم افزار اضافه خواهد شد.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد دانش آموزان به شبکه ارتباطی یا وسایل هوشمند جهت اتصال به شبکه شاد دسترسی ندارند اظهار کرد: تاکنون با مشارکت خیرین ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شده است.
وی افزود: در سال جاری ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تامین این تجهیزات به استان آذربایجان شرقی اختصاص خواهد یافت که با این مبلغ علاوه بر تامین تبلت دانش آموزان عادی، ۴۰۷ تبلت مورد نیاز دانش آموزان استثنایی کم برخوردار استان آذربایجان شرقی نیز تهیه خواهد شد.
نظر دهید