• انتشار: 1401/06/12 - 12:45
  • تعداد بازدید: 949
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دکتر طریفی حسینی در نشست کاری مشترک با معاونت متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش تأکید کرد:

اجرای سیاست توسعه و توزیع متوازن و مبتنی بر آمایش رشته‌های تحصیلی در آموزش‌وپرورش استثنایی

6401.mp3 اجرای سیاست توسعه و توزیع متوازن و مبتنی بر آمایش رشته‌های تحصیلی در آموزش‌وپرورش استثنایی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم دولت به‌ویژه شهیدان باهنر و رجایی، برگزاری موفق سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش‌وپرورش و حضور روسای قوا و مسئولین و مقامات ارشد کشور در این اجلاس را نشانه عظمت و بزرگی و توجه ویژه به آموزش‌وپرورش دانست و بر ضرورت برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از این فرصت تاریخی و فضای مثبت و امید ایجادشده در سطح دولت و جامعه نسبت به آموزش‌وپرورش در جهت تحولات بنیادین در آن تأکید کرد.

دکتر طریفی حسینی ضمن اشاره به پیام اصلی این اجلاس یعنی انسجام درونی و هماهنگی و هم‌افزایی بین بخشی و فراخشی آموزش‌وپرورش با سایر دستگاه‌ها، بر ضرورت توجه به یکپارچگی و وحدت رویه در سیاست‌های و برنامه‌های کلان آموزش‌وپرورش به‌ویژه یکپارچه‌سازی اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه آموزش‌وپرورش عادی و استثنایی اشاره و بر استفاده از کلیه ظرفیت‌های بیرونی و درونی آموزش‌وپرورش در پیاده‌سازی سیاست توسعه و توزیع متوازن و مبتنی بر آمایش رشته‌های تحصیلی دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه و تقویت مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی دانش آموزان استثنایی در همسویی با این سیاست در معاونت متوسطه تأکید کرد. وی وجود زیرساخت‌های کارگاهی مناسب، تأمین مواد مصرفی کارگاهی و معلمان مجرب را لازمه اجرایی سازی این سیاست و توسعه رشته‌های مهارتی در آموزش‌وپرورش استثنایی برشمرد و بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های معاونت آموزش متوسطه در کمک به تحقق این سیاست در مدارس و هنرستان‌های استثنایی تأکید کرد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با برشمردن دستاوردهای دانش آموزان استثنایی در مسابقات و جشنواره‌های ورزشی، فرهنگی، هنری و مهارتی و موفقیت‌های این دانش آموزان در کسب رتبه‌های برتر کنکور لزوم برنامه‌ریزی متناسب با نیازهای دانش آموزان استثنایی جهت پدیدایی و شکوفایی استعدادهای این دانش آموزان و هدایت تحصیلی مناسب برای آنان را یادآور شد.

دکتر طریفی حسینی در ادامه با تأکید بر داده‌های عظیم تولیدشده در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و ضرورت برنامه‌ریزی برای استمرار این برنامه با متغیرهای مناسب در سایر دوره‌های تحصیلی ظرفیت‌های این برنامه در جهت نیازسنجی و سیاست‌گذاری کلان آموزشی و پرورشی و همچنین استعداد سنجی، استعدادیابی و استعداد پروری و تضمین کیفیت آموزش از طریق نتایج غربالگری‌های سراسری و انفرادی سازی آموزش‌ها مبتنی بر ویژگی‌های شناسایی‌شده هر دانش‌آموز در این برنامه را برشمرد و بر آمادگی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای در اختیار قرار دادن نتایج پایش‌های صورت گرفته به معاونت متوسطه و سایر معاونت‌های وزارت آموزش‌وپرورش اعلام آمادگی کرد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در پایان به موضوع کیفیت آموزشی، افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان در دوره متوسطه اشاره و یکی از دلایل عمده آن را عدم درمان اختلالات و مشکلاتی همچون اختلال یادگیری خاص در دانش آموزان مقطع ابتدایی و استمرار این اختلال در دانش آموزان دوره متوسطه تحصیلی برشمرد. وی از طراحی مدل مفهومی شبکه یکپارچه هوشمند چند سطحی پیشگیری، غربالگری، تشخیص، مداخله، استعدادیابی و ارائه خدمات حمایتی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و برنامه‌ریزی جهت استقرار سامانه مربوطه خبر داد و بر آمادگی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای ارائه خدمات تشخیصی و مداخلات تخصصی به‌صورت الکترونیکی هوشمند به دانش آموزان دوره متوسطه تأکید کرد.

محمد مهدی کاظمی دراین دیدار به اهمیت وتوجه ویژه به نیاز دانش آموزان خاص ودانش آموزان استثنائی پرداخت و توجه به نقش آفرینی دانش آموزان معلول را به عنوان یک وظیفه رعایت نماییم.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش وپرورش به صبر و گذشت معلمان استثنائی اشاره کرد و گفت: همه ما موظفیم هرکاری که از دست ما بر می آید برای این دانش آموزان انجام دهیم.

وی با نگاه درون بخشی به واحدهای متولی خواست تا از نگاه جزیره ای و بخشی دوری نمایند وباهم افزایی بیشتر در راستای حل مشکلات وارتقای کیفی خدمات مدارس باشیم.

محمد مهدی کاظمی از انعقاد تفاهم نامه ای درآینده نزدیک بین معاونت آموزش متوسطه وسازمان آموزش وپرورش استثنائی خبردادو نکاتی راهم درخصوص برون سپاری وتعریف رشته های جدید بیان کرد.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 6401
کلمات کلیدی
امید قنبرپور

امید قنبرپور

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید