معاون وزیر تاکید کرد؛
اجرای غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری با رویکرد ساختاری، پیشگیرانه و فعال
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اجرای غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری با رویکرد ساختاری، پیشگیرانه و فعال خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در نشست کمیته اجرایی طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی 5 استان پایلوت طرح برگزار شد، گفت: بر اساس مطالعه ای بین المللی 5 درصد از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص هستند و 15 درصد دانش آموزان نیز دارای مشکلات یادگیری و توجه ناشناخته هستند.
وی افزود: بسیاری از دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه نمی کنند و از سپهر خدمات مداخله ای بی بهره هستند
معاون وزیر با بیان اینکه در حوزه جامعه شناسی و کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی دو رویکرد ساختاری و سبب شناسانه وجود دارد گفت: رویکرد ساختاری مبتنی بر پیشگیری است و رویکرد سبب شناسانه مبتنی بر درمان است.
وی افزود: طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری دارای رویکردی ساختاری، پیشگیرانه و فعال است و شناسایی به موقع نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری و مداخلات به هنگام موجب کاهش هزینهها و جلوگیری از گسترش مشکلات این نوآموزان به مقاطع دیگر تحصیلی میشود.
حسینی با بیان اینکه رویکرد حال حاضر مشکلات یادگیری رویکردی سبب شناسانه است گفت: در حال حاضر مشکلات یادگیری دانش آموزان پس از ورود به مدرسه شناسایی میشود و این دانش آموزان به 790 مرکز مشکلات ویژه یادگیری ارجاع داده میشوند.
وی افزود: شناسایی دیر هنگام دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری موجب خروج برخی از این دانش آموزان از نظام و تعلیم و تربیت، افزایش اضطراب، افزایش شکستهای مکرر تحصیلی و تاثیر آن بر شخصیت دانش آموزان، آشفتگی در کارکرد و ساختار خانواده و درماندگی آموخته شده میشود.
معاون با تاکید بر اینکه همه اینها ضرورت یک مداخله پیشگیرانه را نشان میدهد گفت: طرح غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری با هدف مداخله پیشگیرانه شده است و فلسفه وجودی کار مورد تایید تمامی متخصصین قرار گرفته است،
معاون وزیر با تاکید بر اجرای دقیق و به دور از شتاب زدگی طرح گفت: استفاده از نظرات منتقدین طرح غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری موجب باروری آن شده است و رسیدن به اشتراکات ذهنی درون سازمانی نیز مهمترین عامل پیشرفت این طرح است.
معاون وزیر با تاکید بر نواورانه و تاثیر گذار بودن طرح گفت: در مرحله اول طرح به صورت پیش پایلوت در پنج استان فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و البرز با غربالگری 30 نوآموز و همچنین استفاده از 30 دانش آموز مراکز مشکلات ویژه یادگیری اجرایی خواهد شد.
وی افزود: رفع اشکالات سامانه سیدا برای پیش دبستانیها، وجود پایگاههای سنجش پیش دبستانی در تمامی استانها و شهرستانها و ترغیب خانوادهها و مدیران مراکز پیش دبستانی از جمله مولفه های اثر گذار در طرح غربالگری نوآموزان دارای مشکلات یادگیری است.
حسینی تصریح کرد: پس از شناسایی باید شیوهنامه مداخلات شناختی و توانبخشی برای نوآموزان در معرض مشکلات برای خانوادهها، مربیان مدیران مراکز پیشدبستانی نیز تدوین شود.
معاون وزیر با اشاره به اینکه یکی از بسته های تحولی سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی بسته تحولی غربال و مداخله بهنگام برای نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری است گفت: افزود: طراحی و محاسبه ویژگیهای روان سنجی چک لیست غربال نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری و طراحی و بررسی محتوایی مداخله توان بخشی شناختی برای نوآموزان در معرض مشکلات ویژه یادگیری دو برنامه اصلی این بسته تحولی است.
ویدئوی این نشست را از پایین همین صفحه مشاهده کنید
نظر دهید