در سومین جلسه شورای علمی سازمان آموزش و پرورش استثنایی مطرح شد:
ارایه چارچوب و استانداردهای تدوین برنامه های درسی دوره پیش از دبستان نوآموزان با کم توانی ذهنی در جلسه شورای گروه های علمی سازمان
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در جلسه شورای گروه های علمی سازمان با حضور دکتر طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان و اعضای این شورا به چارچوب و استانداردهای تدوین برنامه های درسی دوره پیش از دبستان پرداخته شد.
در این جلسه، دکتر طریفی حسینی با اشاره به جایگاه اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی در فرایند بازنگری برنامه های درسی بر داشتن الگوی راهنمای تدوین برنامه های درسی و توجه جامع و همزمان به هویت دوره های تحصیلی، اهداف دوره های تحصیلی، شایستگی های پایه و اختصاصی هر یک از دوره های تحصیلی، ساحت های مختلف تعلیم و تربیت، حوزه های تربیت و یادگیری و الگوی هدف گذاری تصریح شده در سند برنامه درسی ملی و ارتباط طولی و عرضی معنی دار و منطقی محتوا و موضوعات کلیدی در کتاب های درسی دوره ها و مقاطع تحصیلی در تناسب با نوع و شدت معلولیت دانش آموزان استثنایی تاکید کرد. ایشان با یادآوری اهمیت و ضرورت کسب آمادگیها و شایستگی های پایه ادراکی، شناختی، هیجانی، حرکتی و رفتاری کودکان استثنایی در کنار آمادگی های دانشی و اطلاعاتی کودکان استثنایی برای ورود به دوره ابتدایی، بر دوره پیش دبستانی به عنوان اساسی ترین دوره تحصیلی در نظام آموزش و پرورش استثنایی و لزوم تشخیص به موقع و ارایه آموزش ها و مداخلات بهنگام در این دوره تاکید کردند.
در ادامه جلسه رئیس گروه تألیف و برنامهریزی آموزشی نوآموزان و دانش آموزان با کمتوانی ذهنی دوره پیش از دبستان و ابتدایی، ضمن ارایه گزارشی از اقدامات کارگروه های تالیف و برنامه ریزی درسی ذیل این گروه علمی و اقدامات مختلفی که در جهت نیازسنجی آموزشی و بازطراحی و تدوین راهنمای برنامه درسی دوره پیش از دبستان نوآموزان با کمتوانی ذهنی انجام شده است به تشریح چارچوب و استانداردهای تدوین برنامه های درسی دوره پیش از دبستان نوآموزان با کم توانی ذهنی پرداختند. همچنین در این جلسه چارچوب برنامه های درسی دوره پیشدبستانی 4 تا 6 سال نوآموزان با آسیب شنوایی پس از ارایه رئیس گروه و کارشناسان گروه دانش آموزان استثنایی با هوشبهر عادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نظر دهید