دکتر طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در گردهمایی رؤسای ادارات آموزشوپرورش استثنایی خبر داد:
استقرار "نظام تشخیص، توانبخشی و مداخله بهنگام" با بازمهندسی ساختار سازمانی، بازنگری اساسی در سازوکارهای سنجش بدو ورود، راهاندازی مراکز جامع و تمهیدات جذب نیروهای توانبخشی
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در گردهمایی رؤسای ادارات آموزشوپرورش استثنایی کشور که در مرکز پیامبر اعظم (ص) برگزار شد، دکتر طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزشوپرورش گفت: تحولات بزرگی با محوریت استقرار نظام تشخیص، توانبخشی و مداخله بهنگام از قبیل بازمهندسی ساختار سازمانی با رویکرد تخصصگرایی و مأموریتگرایی، اصلاح اساسی سنجش بدو ورود نوآموزان دبستان راهاندازی مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی - تربیتی، جذب آموزگاران استثنایی و تمهید شرایط جذب نیروهای متخصص توانبخشی و آموزش و توانمندسازی نیروهای مراکز جامع و معلمان ابتدایی در سازمان آموزشوپرورش استثنایی در یک سال اخیر انجام شده است که این تحولات با همکاری و همدلی درون و برونسازمانی سرعت بیشتری یافته است.
معاون وزیر آموزشوپرورش همچنین افزود: در سالهای گذشته فرایند سنجش نوآموزان از تابستان شروع میشد و بعضاً تا پایان مهرماه ادامه پیدا میکرد، ولی در حال حاضر سنجش بدو ورود نوآموزان از بهمنماه سال گذشته شروع شده و تاکنون بیش از 90 در صد نوآموزان نیز نوبتگیری و سنجش شدهاند که این امر امکان برنامهریزی را برای بخشهای مختلف وزارت آموزشوپرورش مثل ثبتنام بهموقع دانشآموزان، پیشبینی نیروی انسانی موردنیاز، کلاسبندی و تهیه و توزیع کتابهای درسی، صدور بهموقع ابلاغ معلمان و همچنین امکان مداخله مؤثر برای نوآموزان در معرض اختلالات روانشناختی یا داری مشکلات جسمی و ذهنی قبل از ورود به دبستان فراهم کرده است. وی افزود: اجرای فرایندی سنجش در طول سال تحصیلی و الکترونیکی شدن تمامی فرایندهای آن و پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی سنجش قبل از آغاز تابستان باعث افزایش بهرهوری و کاهش مصرف انرژی در پایگاهها، حذف کاغذ و کمک به محیطزیست، کاهش سفرهای درونشهری برای نوبتگیری و... نیز شده و از این طریق بر افزایش بهرهوری در کشور کمک کرده است. وی در ادامه اجرای سنجش توسط نیروهای متخصص مراکز جامع را از دیگر مزیتهای اصلاح فرایندهای سنجش بیان کردند و تولید دادههای ارزشمند و قابلاعتماد در مراکز جامع را یادآور شده و بر استفاده از دادههای تولید شده در سطوح مختلف سیاستگذاری و اجرایی آموزشوپرورش تأکید کردند.
دکتر طریفی حسینی در ادامه با برشمردن اولویتها و دستور کارهای اصلی حوزه آموزش و امور پرورشی و تربیتبدنی در سال جاری از برنامهریزی جدی برای افزایش جذب و پوشش تحصیلی دانشآموزان استثنایی با تأکید بر دوره پیشدبستانی و جذب بازماندگان از تحصیل، اصلاح و بروز رسانی برنامههای درسی، طراحی رشتههای جدید و توزیع متوازن و مبتنی بر آمایش رشتههای کاردانش خاص، بازمهندسی نیروهای انسانی و توانمندسازی حرفهای آنها، کارآمدسازی رویکرد آموزش تلفیقی، تولید بستههای آموزشی ویژه دانشآموزان اوتیسم و ساماندهی هدایت تحصیلی دانشآموزان استثنایی و حمایت از فعالیتهای و برنامههای پرورشی و فرهنگی خلاقانه با محوریت استانها خبر داد.
ایشان با بیان این نکته که برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی در هماهنگی با سایر معاونتها و سازمانهای تابعه وزارت آموزشوپرورش انجام میشود افزود: نگاه به ظرفیتها و اعتماد به آموزشوپرورش استثنایی فراتر از وزارتخانه و در سطح ملی ایجاد شده است که از مصادیق آن میتوان به آغاز اجرای طرح آموزش 350 هزار معلم ابتدایی در سطح وزارت و همکاری سایر دستگاهها همچون سازمان اداری و استخدامی کشور در تخصیص کمسابقه ردیفهای استخدامی به آموزگاران ابتدایی و نیروهای توانبخشی یا پیگیری موضوع سرویس ایابوذهاب دانشآموزان استثنایی در سطح معاونت اول ریاستجمهوری و وزارت کشور اشاره کرد.
ایشان افزودند: در سطح وزارتخانه هم طی یک سال اخیر کارها و تحولات بزرگی مثل اجرای طرح رتبهبندی معلمان بعد از حدود 10 سال، تخصیص کمسابقه ردیفهای استخدامی و تغییرات اساسی در سازوکارهای آزمونهای استخدامی انجام شده است که همة اینها نشاندهنده این است که آموزشوپرورش از اولویتهای اصلی دولت است.
نظر دهید