از سوی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ابلاغ شد؛
استلزامات و الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مراکز و مدارس استثنایی در سال تحصیلی 1401-1400
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شیوه نامه « استلزامات و الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مراکز و مدارس استثنایی در شرایط همه گیری ویروس کرونا »، برای سال تحصیلی 1401-1400 را به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها ابلاغ کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ با توجه به ابلاغ "الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید 19»، برای سال تحصیلی 1401-1400 از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش و شرایط خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه این شیوه نامه به عنوان مکمل الگوی اعلامی وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
شایان ذکر است این شیوه نامه مشتمل بر 15 بند به شرح ذیل است:
1-رعایت مفاد دستورالعمل های مذکور و موارد ذیل بر عهده شورای مدرسه و مدیر واحد آموزشی با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا و تصمیمات وزارت آموزش و پرورش می باشد.
2-بازگشت به آموزش های حضوری در مدارس بهصورت آرام، تدریجی و اقتضایی خواهد بود.
3-مدیران مدارس نسبت به واکسیناسیون کامل نیروهای اداری، آموزشی وتوان بخشی مدرسه، نیروهای خدماتی و رانندگان سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان نظارت داشته باشند.
4-مدیران مدارس نسبت به ساماندهی تعداد نوآموزان ودانش آموزان در سرویس ایاب و ذهاب با رعایت پروتکل های بهداشتی بر اساس بخشنامه (06) اقدام و بر حسن اجرای آن نظارت کامل را داشته باشند.
5-دروس کارگاهی هنرستانهای استثنایی و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فواصل فیزیکی به شیوه حضوری ارائه میشود.
6-ارائه خدمات آموزشی در مراکز آموزشی و توان بخشی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری به صورت حضوری است.
7-از مهرماه سال 1400 آموزش نوآموزان و دانش آموزان مدارس استثنایی با جمعیت تا 50 نفر با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، فاصلهگذاری فیزیکی و نظر شورای مدرسه با نظارت و تایید اداره آموزش و پرورش استثنایی استان بهصورت حضوری خواهد بود.
الف- تعداد مجاز حضور نوآموزان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی ، شنوایی و کم توان ذهنی در یک کلاس 6 نفر و چنانچه کلاسی بیش از 6 نفر داشته باشد به 2 گروه تقسیم شود.
ب-تعداد مجاز حضور نوآموزان و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، معلول جسمی- حرکتی و چند معلولیتی در یک کلاس 3 نفر می باشد و چنانچه کلاسی بیش از 3 نفر داشته باشد به 2 گروه تقسیم شود.
ت-آموزش حضوری به دانش آموزان پیش دبستان، پایه اول و دوم بر اساس بخشنامه " الگوی فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید 19 " می باشد.
8-در محیطهای بسته زمان هر جلسه آموزش نسبت به شرایط عادی کوتاهتر میشود این زمان در دوره پیشدبستان ، ابتدایی ، دوره اول و دوم متوسطه ، دوره اول متوسطه پیش حرفهای و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص با نیازهای ویژه به اقتضای شرایط مدرسه و کلاسها ازنظر امکان تهویه و رعایت دستورالعمل بهداشتی به عهده شورای مدرسه و مدیر واحد آموزشی است.
9-هر جلسه آموزش در فضای مجازی دوره پیشدبستان و پایههای اول تا سوم ابتدایی 30 دقیقه و پایههای چهارم تا ششم 35 دقیقه و در دورههای بالاتر تحصیلی 45 دقیقه توصیه میشود.
10-آموزش دانش آموزان استثنایی در مدارس با جمعیت بیش از 50 نفر دانش آموز همانند گروه دوم بخشنامه " الگوی فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید 19 " به شماره 324/140 به تاریخ 24/06/1400 صورت پذیرد.
11-آموزش حضوری در مدارس شبانه روزی برای دانش آموزان خوابگاهی با رعایت فاصله گذاری فیزیکی، دستورالعمل های بهداشتی بر اساس پروتکل خوابگاهها ( بخشنامه 06) بر عهده شورای مدرسه و نظارت اداره آموزش و پرورش استثنایی استان می باشد.
تبصره: دانش آموزان شبانه روزی که از خوابگاه های مدارس عادی استفاده می نمایند مشمول قوانین و مقررات آن مدارس می باشند.
12-نظارت بر نحوه آموزش دانش آموزان تلفیقی و فراگیر بر عهده مدرسه پشتیبان و دانش آموزان با کم توانی ذهنی که در مدارس روستایی و صعب العبور مشغول به تحصیل می باشند بر عهده مدیر مدرسه استثنایی که دانش آموز در آن ثبت نام شده است، می باشد.
13-برنامه ریزی جهت دسترسی دانش¬آموزان نیازمند به خدمات توانبخشی به گونه ای خواهد بود که هیچ دانش آموزی از دریافت خدمات درمانی داخل و خارج از مدرسه بر اساس شرایط مختلف در مدارس باز نماند. تمامی فعالیت های تیم توانبخشی و مشاوره همانند فعالیت های آموزشی در مدرسه مطابق با دستورالعمل بازگشایی مدارس می باشد.
14-ارائه تمامی خدمات توانبخشی از جمله غربالگری ،ارزیابی و درمان و مشاوره های فردی و گروهی توسط همکاران توانبخشی با حضور در مدرسه انجام پذیرد.
15-با توجه به ضرورت تعامل چهره به چهره نوآموزان و دانش آموزان با همکاران توانبخشی جهت دریافت تکنیک های درمانی، مدیران مدارس موظفند تمهید لازم جهت حضور نوآموزان و دانش آموزان را در جلسات غربالگری و ارزیابی و درمان در مدرسه، با رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم آورند.
نظر دهید