• انتشار: 1400/07/03 - 16:37
  • تعداد بازدید: 1291
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد؛

افتتاح و کلنگ زنی ۵۸ پروژه آموزش و پرورش استثنایی با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان همزمان با آغاز مهر

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با معلمان مدرسه شهید محبی از افتتاح یا کلنگ زنی ۵۸ پروژه آموزش و پرورش استثنایی با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی خبر داد.

5141.mp3 افتتاح و کلنگ زنی ۵۸ پروژه آموزش و پرورش استثنایی با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان همزمان با آغاز مهر
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دکتر سید جواد حسینی در  این نشست با اعلام این خبر افزود:  از این تعداد ۴۶ پروژه افتتاح و ۱۲ پروژه نیز کلنگ زنی خواهند شد.
وی افزود: در طول دو سال گذشته ۱.۵ متر مربع به سرانه فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی  کل کشور و ۲.۵ متر مربع به فضای آموزش و پرورش استثنایی مناطق محروم اضافه شده است.
معاون وزیر با اشاره کمبود نیروی توانبخشی گفت: در آموزش و پرورش استثنایی از یک سو کمبود شدید نیروی توانبخشی وجود دارد و از سوی دیگر نیرو ورودی  توانبخشی نیز  وجود ندارد  که دو راهکار برای این مسئله وجود دارد اول جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ و  دوم تفاهم نامه مشترک دانشگاه فرهنگیان و  دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که به صورت مشترک نیروی توانبخشی تربیت کنند.
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی ۱۲ هزار نیرو کمبود  دارد که با مصوبه سازمان سالانه ده درصد از ورودی های وزارت آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص خواهد یافت.
 حسینی با بیان اینکه در کنار تعلیم و تربیت خدمات توانبخشی درون مدرسه ای و برون مدرسه ای نیز به دانش آموزان استثنایی ارائه می‌شود، گفت: خدمات توانبخشی درون مدرسه ای از طریق نیروی های داخل مدارس ارائه می شود و برای خدمات توانبخشی برون مدرسه ای در سال جاری ۹ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است که رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور طرح  مرکز مدرسه و مرکز منزل  را از دیگر اقدامات در حوزه توانبخشی دانست و گفت: در سال گذشته در قالب نهضت  توان افزایی ۱۴۵ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات توانبخشی هزینه شده است و در سال جاری ردیف بودجه ۵۰ میلیارد تومانی از سوی مجلس برای خرید تجهیزات توانبخشی دیده شده است.
 وی با بیان اینکه دپارتمان گفتار درمانی و کاردمانی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شده است، گفت: در بسته تحولی مداخلات  بهنگام طلایی، ارائه ۲۵ درصدی  خدمات توانبخشی هدف گذاری شده بود  که ۳۸ درصد محقق شد و ارائه این خدمات در حوزه پیش دبستانی  ۴۵ درصد هدف گذاری شده بود  که بیش از ۵۵ درصد محقق شد.
حسینی گفت: در تلاش هستیم نیروی های توانبخشی در گروه شغلی معلمان قرار بگیرند و در سال جاری در کنار اطلس یادیگیری اطلس توانبخشی نیز پیاده خواهد شد. 
وی در خصوص استانداردسازی فضای آموزشی گفت: بر اساس آمایش سرزمینی آموزش و پرورش استثنایی به ۲۱۰ مدرسه نیاز دارد  که از سال  ۹۸ تاکنون در قالب طرح  از خشت تا بهشت ۱۶۰ مدرسه  کلنگ زنی و یا افتتاح شده است.
وی افزود:  آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران نیز با کمبود فضای آموزشی  مواجه است و از این ۲۱۰ مدرسه ۸ مدرسه سهم آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران است که باید تلاش شود این مدارس ساخته شوند.
حسینی در حوزه استانداردسازی تجهیزات گفت: در سال جاری برای تجهیزات کارگاه های هنرستان ها ۱۲ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است.
معاون وزیر به اقدامات در حوزه آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر  اشاره کرد  و گفت: در این زمینه یکی از رویکردهای  خوب آموزش و پرورش استثنایی  جهت گیری از تفکیک به تلفیق و از تلفیق به فراگیری سازی است  که رشد کمی خوبی داشته اما از حیث کیفی همراه با رشد کمی نبوده است.
 وی با بیان اینکه  تقویت  مدارس پشتیبان  و مناسب سازی مدارس  در حوزه تلفیقی فراگیر  صورت گرفته است، گفت : در سال ۹۹ در هر استان دو مدرسه شامل  یک مدرسه تلفیقی فراگیر و یک مدرسه اتیسم به طول  کامل در زمینه های فضا، تجهیزات، معلمان، دانش اموزان و نظام یاددهی یادگیری مناسب سازی شده اند و در سال جاری نیز ۱۶۰ مدرسه مناسب سازی خواهند شد.
حسینی با بیان اینکه ایجاد شورای راهبری کیفیت بخشی به طرح تلفیقی فراگیر در استان و منطقه در شواری سازمان آموزش وپرورش استثنایی به تصویب رسیده است، گفت: سامانه ندای همراه با ۵۵ مشاور و برگزاری کارگاه های  توان افزایی مدیران، معلمان و والدین دانش آموزان از دیگر اقدامات در این حوزه است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: مستثنی شدن همکاران آموزش و پرورش استثنایی از قانون جامع خدمات کشوری در حال پیگیری است و در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است.
وی با بیان اینکه در دوران کرونا  ۸ هزار محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی با رویکرد  بوم محور و مخاطب مبنا  در شبکه شاد بارگذاری شده است، گفت: ایجاد یک اتاق  دائمی سنجش آکوستیک در هر استان  و ایجاد ۱۰ مرکز جامع تشخیصی، توانبخشی و  آموزشی  از دیگر اقدامات انجام شده  در دروان کرونا است.
  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5141
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید