امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاونت تربیت بدنی و سلامت
با هدف تقویت عدالت آموزشی و بهبود خدمات تربیت بدنی و سلامت برای دانشآموزان با نیازهای ویژه، تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، روز دوشنبه 5 خرداد ماه با حضور سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، و محمد جعفری، معاون تربیت بدنی و سلامت، در ساختمان زندهیاد مهندس علاقمندان به امضا رسید.
11526.mp3
امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاونت تربیت بدنی و سلامت
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حرکتی راهبردی با هدف تعمیق و گسترش عدالت آموزشی و ارتقای سطح خدمات به دانشآموزان با نیازهای ویژه، تفاهمنامه همکاری میان «سازمان آموزش و پرورش استثنایی» و «معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش» به امضا رسید. این مراسم که روز دوشنبه، ۵ خردادماه، در ساختمان زندهیاد مهندس علاقمندان برگزار شد، با حضور دکتر سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، و دکتر محمد جعفری، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، و همچنین مشارکت ویدئوکنفرانسی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی سراسر کشور و معاونان تربیت بدنی و سلامت ادارات کل استانها، بر عزم ملی برای بهبود کیفیت زندگی و آموزش این گروه از دانشآموزان تاکید ورزید.
روز دوشنبه، پنجم خردادماه، ساختمان زندهیاد مهندس علاقمندان شاهد رویدادی مهم در عرصه آموزش و پرورش کشور بود. سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با امضای تفاهمنامهای، فصل جدیدی از همکاریهای مشترک را برای بهبود و توسعه فعالیتهای ورزشی، سلامت و توانبخشی دانشآموزان با نیازهای ویژه آغاز کردند. این نشست که با هدف ایجاد همگرایی ملی و تقویت زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات مطلوبتر برگزار شد، با حضور مقامات ارشد دو نهاد و همچنین ارتباط ویدئوکنفرانسی با مسئولین استانی، اهمیت فراگیر این همکاری را به نمایش گذاشت.
تاکید بر عدالت آموزشی مبتنی بر نیاز و تفاوت
دکتر محمد جعفری، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، در سخنان خود با اشاره به مفهوم عدالت آموزشی، اظهار داشت: «عدالت آموزشی الزاماً به معنای توزیع یکسان منابع و خدمات آموزشی نیست، بلکه توزیع منابع باید با توجه به نیازها و تفاوتهای فردی دانشآموزان صورت گیرد.» وی افزود: «باید شرایطی فراهم کنیم تا دانشآموزانی که در مدارس استثنایی حضور دارند، بتوانند به نحو احسن از فضاها و امکانات ورزشی که در نظر گرفته شده یا در حال توسعه است، بهرهمند شوند.»
دکتر جعفری با تاکید بر اهمیت مضاعف فعالیتهای تربیت بدنی در مدارس استثنایی، گفت: «دغدغه ما باید این باشد که هر فعالیتی که در مدارس عادی انجام میشود، در مدارس استثنایی با کیفیت و کمیت بیشتری ارائه گردد.» ایشان همچنین از روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی سراسر کشور خواست تا همکاری تنگاتنگی با معاونتهای تربیت بدنی و سلامت استانها داشته باشند و به موضوع سنجش بدو ورود نوآموزان به عنوان یکی از زمینههای همکاری مشترک اشاره کرد.
تربیت بدنی در مدارس استثنایی؛ فراتر از تفریح، یک پروتکل پزشکی، توان بخشی و شناختی است
در ادامه این نشست، سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ضمن قدردانی از همکاریهای دکتر جعفری و تیم ایشان با بیان دو نکته کلیدی، بر اهمیت مدارس استثنایی و نقش تربیت بدنی در این مدارس تاکید کرد: «نکته اول اینکه مدارس استثنایی، مأمن، ملجأ و پناهگاه اجتماعی برای والدین و دانشآموزان با نیازهای ویژه هستند.»
دکتر قاسمی در خصوص نکته دوم افزود: «در آموزش و پرورش استثنایی، فعالیتهای تربیت بدنی و سلامت صرفاً یک فعالیت آموزشی و تفریحی نیست، بلکه به معنای یک پروتکل پزشکی، توانبخشی و شناختی است. ما در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، در بحث تعاملات اجتماعی و تربیت بدنی، بیش از حوزه عادی با چالشها و مسائل روبرو هستیم. بنابراین، توجه به تربیت بدنی و سلامت در این حوزه، نگاهی فراتر از آموزش و تفریح را میطلبد.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین پیشنهادی عملیاتی ارائه داد: «پیشنهاد داریم در هفته تربیت بدنی، برنامهای ویژه برای فعالیت های تربیت بدنی تلفیقی دانشآموزان استثنایی با دانشآموزان مدارس عادی طراحی و اجرا شود تا به ارتقای تعاملات اجتماعی و شمولیت این عزیزان بیشتر کمک کند.
انتظار میرود این تفاهمنامه، با ایجاد همافزایی بین دو نهاد کلیدی وزارت آموزش و پرورش، منجر به توسعه فضاهای ورزشی مناسبسازی شده، تدوین برنامههای آموزشی و ورزشی تخصصی، افزایش مشارکت دانشآموزان با نیازهای ویژه در فعالیتهای تربیت بدنی و در نهایت، منجر به بهبود شاخصهای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی این عزیزان گردد. تاکید بر همکاریهای استانی و ملی نشاندهنده عزم جدی برای تحقق اهداف این تفاهمنامه در سراسر کشور است.
نظر دهید