تاکید رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر لزوم همکاری متمرکز و جدی با خیرین مدرسه ساز
دکتر قاسمی: با وجود تلاشها، نیازهای دانشآموزان استثنایی به ویژه در حوزه اتیسم و حرفهآموزی نیازمند توجه ویژه است

11077.mp3
تاکید رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر لزوم همکاری متمرکز و جدی با خیرین مدرسه ساز
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در نشستی صمیمانه و راهبردی با جمعی از خیرین مدرسهساز و حامیان دانشآموزان با نیازهای ویژه، بر ضرورت بازنگری در سازوکارها و تقویت همکاریهای هدفمند با این نهادهای مردمی تاکید کرد. وی خواستار تمرکز بر اقدامات جدی و موثر برای رفع چالشهای پیش روی این دانشآموزان شد.
در این نشست که با حضور نمایندگانی از انجمن خیرین حامی دانشآموزان استثنایی، از جمله آقایان مهندس خوشلهجه، محمد همتی، علی نبئی و مهندس امیری برگزار شد، دکتر قاسمی ضمن قدردانی از زحمات، نیات خیرخواهانه و تلاشهای ارزشمند خیرین در طول سالیان گذشته، بهویژه فعالیتهای گسترده انجمن مذکور، اظهار داشت: "اگرچه جلسات متعددی در گذشته برگزار شده و تلاشهای قابل تقدیری صورت گرفته است، اما باید اذعان کنیم که حجم نیازهای روزافزون دانشآموزان استثنایی در سراسر کشور، نیازمند اقدامات متمرکزتر و راهبردیتری است تا بتوانیم به طور کامل پاسخگوی این نیازها باشیم."
شایان ذکر است انجمن خیرین حامی دانشآموزان استثنایی که از سال ۱۳۸۸ با محوریت و پیگیری خیر نیکاندیش و بزرگوار، شادروان حاج هاشم سلیمی آشتیانی و با همکاری تعدادی از خیرین معزز و همکاران سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشکیل شد، کارنامه درخشانی در خدمترسانی به دانشآموزان با نیازهای ویژه در سراسر کشور دارد. این انجمن با اخذ مجوز رسمی از وزارت کشور و با همکاری ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها، طی ۱۵ سال گذشته خدمات گستردهای ارائه نموده که بخشی از مهمترین آنها عبارتند از:
حمایتهای معیشتی و تحصیلی: تهیه و توزیع سالانه کفش، کمکهزینه لباس عید و لوازمالتحریر برای دانشآموزان کمبضاعت؛ توزیع بستههای مواد غذایی در مناطق محروم.
توسعه زیرساختها: مشارکت فعال در ساخت و تکمیل مدارس استثنایی متعدد (از جمله در رودهن، زرند کرمان، هشتگرد، مشهد، سبزوار، گناباد، مه ولات، تهران، رامهرمز) و همچنین احداث فضاهای جانبی مانند سالن چندمنظوره، اتاق انتظار والدین، سرایداری و سوئیتهای اقامتی برای خانوادهها در مشهد.
تجهیز مدارس: تهیه و ارسال تجهیزات حرفهآموزی (مانند چرخ خیاطی) و توانبخشی (ویلچر، میز و صندلی ویژه).
حمایتهای درمانی و توانبخشی: مشارکت با موسسات خیریه جهت کاشت حلزون گوش برای دانشآموزان ناشنوای کمبضاعت.
پشتیبانی لجستیکی: تهیه وسیله نقلیه برای اداره آموزش و پرورش استثنایی استان سیستان و بلوچستان.
توسعه سازمانی: تأسیس ۱۱ نمایندگی استانی و خرید دفتر مرکزی در تهران.
فعالیتهای فرهنگی و حمایتی: اعزام دانشآموزان و والدین به سفرهای زیارتی و سیاحتی؛ اعزام معلمان نمونه به کربلا؛ کمک به مدارس مناطق سیلزده (لرستان و گلستان)؛ ترغیب و تشویق خیرین جدید برای مدرسهسازی در نقاط مختلف کشور.
دکتر قاسمی با اشاره به این سوابق ارزشمند، بر لزوم انسجامبخشی و جلوگیری از پراکندگی فعالیتها در آینده تاکید کرد و افزود: "باید کار جدی و متمرکزی را در حوزه همکاری با خیرین آغاز کنیم. برگزاری یک مجمع عمومی با حضور همه فعالان این عرصه میتواند گام مهمی در این راستا باشد. تشکیل انجمنهای موازی متعدد شاید ثمربخشی لازم را نداشته و منجر به هدررفت منابع و انرژی شود. تمرکز، کلید موفقیت در این مسیر است."
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به چالشهای مشخص در برخی حوزهها اشاره کرد و گفت: "ما در بحث اتیسم با مشکلات جدی مواجه هستیم و نیاز مبرمی به احداث فضاهای آموزشی استاندارد و تخصصی برای این عزیزان داریم. ورود هدفمند و سرمایهگذاری خیرین در حوزه ساخت مدارس ویژه اتیسم میتواند بخش قابل توجهی از این کمبود را جبران کند."
وی همچنین بر اهمیت توسعه مهارتآموزی و توانمندسازی دانشآموزان استثنایی تاکید کرد و ادامه داد: "باید فراتر از آموزشهای معمول حرکت کنیم و در بحث حرفهآموزی، متناسب با استعداد و تواناییهای دانشآموزان، فعالیتهای جدیتری داشته باشیم. حمایت از توسعه کارگاههای مهارتآموزی، ورود به حوزههای هنری و ورزشی و حتی پشتیبانی از ایجاد مشاغل خانگی میتواند نقش بسزایی در آینده شغلی و استقلال این دانشآموزان ایفا کند."
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم بهرهگیری از تمام پتانسیلهای موجود، خاطرنشان کرد: "باید با همافزایی و استفاده از همه ظرفیتها، کارهای بزرگ و ماندگاری را رقم بزنیم. این تلاشها باید هم در حوزه ساختوساز و توسعه فضاهای فیزیکی و هم در زمینه فرهنگسازی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به نیازها و توانمندیهای دانشآموزان استثنایی، اهتمام جدی داشته باشد."
این جلسه با هدف ترسیم نقشه راه جدید برای همکاریهای آتی میان سازمان آموزش و پرورش استثنایی و جامعه خیرین برگزار شد.
نظر دهید