• انتشار: 1404/01/29 - 17:56
  • تعداد بازدید: 244
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

تاکید معاون وزیر بر تفکر راهبردی، تحول‌گرایی و اولویت‌های اجرایی در گردهمایی مدیران کل آموزش و پرورش

دکتر سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور، در گردهمایی مدیران کل ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور، ضمن تبیین مفاهیم کلیدی «تفکر راهبردی» و «عزم مشترک»، بر لزوم تحول دائمی و هدفمند در نظام آموزشی تاکید کرد. وی همچنین اولویت‌های اجرایی مهم این سازمان، از جمله پرونده رشدی-تربیتی، اشتغال، افزایش بودجه سرویس ایاب و ذهاب و توسعه ورزش و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان استثنایی را تشریح نمود.

11113.mp3 تاکید معاون وزیر بر تفکر راهبردی، تحول‌گرایی و اولویت‌های اجرایی در گردهمایی مدیران کل آموزش و پرورش

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سالار قاسمی در این نشست مهم که با حضور مدیران ارشد آموزش و پرورش استان‌های کشور برگزار شد، با اشاره به اهمیت هم‌افزایی و هم‌سویی در اجرای برنامه‌ها اظهار داشت: "فلسفه این جلسات رسیدن به یک فهم مشترک و عزم مشترک از برنامه است." وی با استناد به فرمایشات دکتر کاظمی، وزیر محترم آموزش و پرورش، دو عبارت کلیدی «تفکر راهبردی» و «عمل راهبردی» را برجسته ساخت و افزود که از دیدگاه‌های دکتر حاجی میرزایی، وزیر پیشین نیز، مفاهیم «تفکر برنامه‌ای»، «فهم مشترک» و «عزم مشترک» الهام‌بخش مسیر حرکت بوده‌اند. دکتر قاسمی با یادآوری تجربیات گذشته، بر اهمیت ارائه مباحث راهبردی و پرهیز از تکرار در جلسات مدیریتی تاکید کرد تا اطمینان حاصل شود که این مفاهیم کلیدی در ذهن مدیران باقی مانده و به سازمان در پیشبرد اهداف یاری رسانند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها را «مرکز عزیمت و گرانیگاه تحول» در نظام آموزشی خواند و نقش محوری آن‌ها را در پیشبرد اهداف یادآور شد.

دکتر قاسمی با استناد به حدیث شریف «من استویٰ یوماه فهو مغبونٌ» (هر کس دو روزش مساوی باشد، زیان‌کار است) و با اشاره به کلامی از امام موسی کاظم (ع) مبنی بر اینکه "کسی که پیشرفت ندارد، نبودنش از بودنش بهتر است"، بر ضرورت حیاتی نو شدن، به‌روزرسانی و تحول دائمی در عملکردها تاکید کرد و گفت: "اگر قرار باشد عملکرد امروز ما تفاوتی با دیروز نداشته باشد، دچار خسران شده‌ایم."

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه از تدوین و نهایی شدن ۱۷ سیاست اجرایی مهم در حوزه آموزش و پرورش استثنایی خبر داد که در کنار سیاست‌های کلان و با امضای وزیر محترم تهیه شده‌اند. وی با اشاره به رویه معمول سازمان پس از تغییر دولت‌ها در تنظیم سیاست‌های اجرایی، اعلام کرد: "این سیاست‌ها به زودی برای استان‌ها ارسال خواهد شد تا مدیران کل محترم نقد و نظرات کارشناسی خود را در خصوص قابلیت اجرای استانی و اولویت‌بندی آن‌ها با ما در میان بگذارند."

دکتر قاسمی در تشریح اولویت‌های کاری پیش روی این سازمان، دو محور اصلی را مورد تاکید قرار داد:

۱. پرونده رشدی-تربیتی دانش‌آموزان: وی با بیان اینکه این پرونده می‌تواند به عنوان پایه و اساس نظام ثبت سوابق رشدی و تربیتی دانش‌آموزان در سطح کلان عمل کند، افزود: "هم مدل مفهومی و هم مدل اجرایی این پرونده مهم در آموزش و پرورش استثنایی تهیه شده و برای بررسی شما ارسال خواهد شد."

۲. اشتغال دانش‌آموزان استثنایی: رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، توجه به آینده شغلی این دانش‌آموزان را حیاتی دانست و گفت: "ایجاد شورای اشتغال برای دانش‌آموزان استثنایی و تمرکز بر توان‌بخشی شغلی آنان، از برنامه‌های جدی ماست که امیدواریم با موفقیت به سرانجام برسد."

دکتر قاسمی در ادامه توصیه‌های اجرایی مهمی را خطاب به مدیران کل ارائه کرد:

عزل و نصب روسای استانی: وی تاکید کرد که رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان "بیش از آنکه یک آدم تخصصی باشد، باید فردی تعاملی باشد" و بتواند با نمایندگان، خیرین، شهرداری، شورا و فرمانداری ارتباط موثر برقرار کند. وی افزود: "یک معاون و کارشناس تخصصی خوب می‌تواند کمبودها را جبران کند، اما روحیه تعاملی رئیس اداره برای حل مشکلاتی مانند سرویس ایاب و ذهاب حیاتی است." قاسمی اشاره کرد که بر اساس بررسی‌ها، مشکل سرویس ایاب و ذهاب، عامل اصلی بازماندگی از تحصیل ۱۶ هزار دانش‌آموز استثنایی است و مشورت مدیران کل استان‌های بزرگ مانند خراسان رضوی و اصفهان پیش از عزل و نصب‌ها را اقدامی مثبت ارزیابی کرد

طرح سنجش سلامت: وی از پیشرفت قابل توجه طرح سنجش در سال جاری خبر داد و گفت: "از مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز هدف، سنجش یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر انجام شده و تنها ۱۳۰ هزار نوآموز باقی مانده‌اند."

افزایش بودجه سرویس ایاب و ذهاب: دکتر قاسمی اعلام کرد که بودجه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی از ۴۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۸۰۰ میلیارد تومان درسال جاری افزایش یافته است.

سهم از نهضت مدرسه‌سازی: وی بر لزوم توجه به سهم آموزش و پرورش استثنایی در پروژه‌های نهضت ملی مدرسه‌سازی تاکید کرد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اعلام شعار "سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ ورزش، هنر و مهارت"، از تفاهم‌نامه با معاونت تربیت بدنی وزارتخانه و دکتر جعفری قدردانی کرد. وی به موفقیت‌های ورزشی دانش‌آموزان اشاره نمود: "تیم پارادومیدانی ما نایب قهرمان جهان شد. از ۱۲ نفر اعزامی، ۱۰ نفر موفق به کسب مدال شدند (۲ طلا، ۲ نقره و ۶ برنز)." دکتر قاسمی همچنین از قول مساعد دکتر جعفری برای احداث ۱۳۰ زمین چمن مصنوعی ویژه دانش‌آموزان استثنایی خبر داد.

وی همچنین به برگزاری جشنواره‌ای با همکاری دکتر حکیم‌زاده در مازندران اشاره کرد که با استفاده از نرم‌افزارهای تولیدی، ۱۵۰۰ اثر دریافت کرده و با حضور معاونین ابتدایی و وزیر محترم برگزار خواهد شد.

دکتر قاسمی در پایان سخنان خود ضمن تقدیر از همه مدیران کل، خواستار توجه ویژه به دانش‌آموزان استثنایی شد و گفت: "هوای بچه‌های استثنایی را داشته باشید. دعای این بچه‌ها با دعای ما فرق می‌کند و ان‌شاالله بدرقه راه همه شما عزیزان باشد."

این گردهمایی با هدف ایجاد هماهنگی بیشتر و تقویت عزم مشترک برای اجرای برنامه‌های تحولی در سطح ملی و استانی برگزار گردید.

دکتر سالار قاسمی در این نشست مهم که با حضور مدیران ارشد آموزش و پرورش استان‌های کشور برگزار شد، با اشاره به اهمیت هم‌افزایی و هم‌سویی در اجرای برنامه‌ها اظهار داشت: "فلسفه این جلسات رسیدن به یک فهم مشترک و عزم مشترک از برنامه است." وی با استناد به فرمایشات دکتر کاظمی، وزیر محترم آموزش و پرورش، دو عبارت کلیدی «تفکر راهبردی» و «عمل راهبردی» را برجسته ساخت و افزود که از دیدگاه‌های دکتر حاجی میرزایی، وزیر پیشین نیز، مفاهیم «تفکر برنامه‌ای»، «فهم مشترک» و «عزم مشترک» الهام‌بخش مسیر حرکت بوده‌اند. دکتر قاسمی با یادآوری تجربیات گذشته، بر اهمیت ارائه مباحث راهبردی و پرهیز از تکرار در جلسات مدیریتی تاکید کرد تا اطمینان حاصل شود که این مفاهیم کلیدی در ذهن مدیران باقی مانده و به سازمان در پیشبرد اهداف یاری رسانند. رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها را «مرکز عزیمت و گرانیگاه تحول» در نظام آموزشی خواند و نقش محوری آن‌ها را در پیشبرد اهداف یادآور شد. دکتر قاسمی با استناد به حدیث شریف «من استویٰ یوماه فهو مغبونٌ» (هر کس دو روزش مساوی باشد، زیان‌کار است) و با اشاره به کلامی از امام موسی کاظم (ع) مبنی بر اینکه "کسی که پیشرفت ندارد، نبودنش از بودنش بهتر است"، بر ضرورت حیاتی نو شدن، به‌روزرسانی و تحول دائمی در عملکردها تاکید کرد و گفت: "اگر قرار باشد عملکرد امروز ما تفاوتی با دیروز نداشته باشد، دچار خسران شده‌ایم." سیاست‌های اجرایی و اولویت‌های کلیدی معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه از تدوین و نهایی شدن ۱۷ سیاست اجرایی مهم در حوزه آموزش و پرورش استثنایی خبر داد که در کنار سیاست‌های کلان و با امضای وزیر محترم تهیه شده‌اند. وی با اشاره به رویه معمول سازمان پس از تغییر دولت‌ها در تنظیم سیاست‌های اجرایی، اعلام کرد: "این سیاست‌ها به زودی برای استان‌ها ارسال خواهد شد تا مدیران کل محترم نقد و نظرات کارشناسی خود را در خصوص قابلیت اجرای استانی و اولویت‌بندی آن‌ها با ما در میان بگذارند." دکتر قاسمی در تشریح اولویت‌های کاری پیش روی این سازمان، دو یا سه محور اصلی را مورد تاکید قرار داد: ۱. پرونده رشدی-تربیتی دانش‌آموزان: وی با بیان اینکه این پرونده می‌تواند به عنوان پایه و اساس نظام ثبت سوابق رشدی و تربیتی دانش‌آموزان در سطح کلان عمل کند، افزود: "هم مدل مفهومی و هم مدل اجرایی این پرونده مهم در آموزش و پرورش استثنایی تهیه شده و برای بررسی شما ارسال خواهد شد." ۲. اشتغال دانش‌آموزان استثنایی: رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، توجه به آینده شغلی این دانش‌آموزان را حیاتی دانست و گفت: "ایجاد شورای اشتغال برای دانش‌آموزان استثنایی و تمرکز بر توان‌بخشی شغلی آنان، از برنامه‌های جدی ماست که امیدواریم با موفقیت به سرانجام برسد." توصیه‌های اجرایی و اقدامات مهم دکتر قاسمی در ادامه توصیه‌های اجرایی مهمی را خطاب به مدیران کل ارائه کرد: عزل و نصب روسای استانی: وی تاکید کرد که رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان "بیش از آنکه یک آدم تخصصی باشد، باید فردی تعاملی باشد" و بتواند با نمایندگان، خیرین، شهرداری، شورا و فرمانداری ارتباط موثر برقرار کند. وی افزود: "یک معاون و کارشناس تخصصی خوب می‌تواند کمبودها را جبران کند، اما روحیه تعاملی رئیس اداره برای حل مشکلاتی مانند سرویس ایاب و ذهاب حیاتی است." قاسمی اشاره کرد که بر اساس بررسی‌ها، مشکل سرویس ایاب و ذهاب، عامل اصلی بازماندگی از تحصیل ۱۶ هزار دانش‌آموز استثنایی است و مشورت مدیران کل استان‌های بزرگ مانند خراسان رضوی و اصفهان پیش از عزل و نصب‌ها را اقدامی مثبت ارزیابی کرد. طرح سنجش سلامت: وی از پیشرفت قابل توجه طرح سنجش در سال جاری خبر داد و گفت: "از مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز هدف، سنجش یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر انجام شده و تنها ۱۳۰ هزار نوآموز باقی مانده‌اند." افزایش بودجه سرویس ایاب و ذهاب: دکتر قاسمی اعلام کرد که بودجه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی از ۴۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۸۰۰ میلیارد تومان در
  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 11113
کلمات کلیدی
حسین محمدی

حسین محمدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید