• انتشار: 1399/07/23 - 11:38
  • تعداد بازدید: 776
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی به مناسبت روز جهانی نابینایان خبر داد؛

تحصیل بیش از 8 هزار دانش آموز با آسیب بینایی/ تالیف و مناسب سازی ۱۲0 عنوان محتوای آموزشی ویژه نابینایان/ پرداخت کمک هزینه های عصا، عینک، تبلت و ذره بین/ مناسب سازی آزمون ها و المیپادها

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به مناسبت 24مهرماه روز جهانی عصای سفید، به تشریح فعالیت‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص دانش‌آموزان با آسیب بینایی پرداخت.

3577.mp3 تحصیل بیش از 8 هزار دانش آموز با آسیب بینایی/ تالیف و مناسب سازی ۱۲0 عنوان محتوای آموزشی ویژه نابینایان/ پرداخت کمک هزینه های عصا، عینک، تبلت و ذره بین/ مناسب سازی آزمون ها و المیپادها

 


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل  سازمان آموزش وپرورش استثنایی،  دکترسید جواد حسینی در این نشست  که به‌صورت ویدئو کنفرانسی و  با  حضور روسای ادارات آموزش‌وپرورش استثنایی استان‌ها، همکاران نابینا و نمایندگان انجمن‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه نابینایان برگزار شد؛ ضمن گرامیداشت 24 مهرماه روز جهانی عصای سفید، اظهار کرد:  نابینایان بخشی از منابع انسانی هستند.جامعه دوست دار انسان جامعه ای است که  دوست دار کتاب، کودک و معلولین است و جامعه دوست دار معلولین زمانی محقق می‌شود که جامعه فراگیر و بدون محدودیت رقم بخورد.


وی افزود: باید تلاش کنیم با فراهم‌سازی جامعه‌ای فراگیر و بدون محدودیت در راستای جامعه دوست دار انسان که جامعه‌ای مناسب‌سازی شده برای همه انسان‌ها به‌ویژه معلولین است، حرکت کنیم.


وی تصریح کرد: قانون حمایت از معلولین نیز بر  ایجاد فرصت های برابر آموزشی و شغلی و دسترس پذیری فضاها و امکانات آموزشی برای معلولین تاکید کرده است تا جامعه دوست دار معلول محقق شود


معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش یکی از وجوه مهم دسترسی پذیری و عادلانه شدن جامعه است اظهار کرد: یکی از اهداف نظام تعلیم و تربیت عادلانه سازی آموزش برای تمامی دانش آموزان و بویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه است.


تاریخجه آموزش نابینایان


معاون وزیر در ادامه به بیان تاریخچه آموزش نابینایان در کشور پرداخت و اظهار کرد: نخستین تلاش ها در زمینه آموزش نابینایان صد سال قبل در سال 1299 در شهر تبریز آغاز شد و 26 سال بعد از آن در سال 1325 آموزشگاهی ویژه دختران نابینا در شهر اصفهان تاسیس شد.


وی افزود: در سال 1329 نخستین کلاس درس نابینایان در تهران راه اندازی شد  و این روند ادامه یافت تا پس از اتقلاب و در سال 1370 با تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، گروه آموزشی نابینایان و کم بینایان در کنار 6 گروه دیگر شروع به فعالیت نمود.


23 مدرسه ویژه نابینایان در کشور خدمات آموزشی به نابینایان ارائه می کنند


معاون وزیر با بیان اینکه دانش آموزان با آسب بینایی در 23 مدرسه ویژه نابینایان در حال تحصیل هستند اظهار کرد: 3 هزار و 380 دانش آموز نابینا و کم بینا در این 23 مدرسه  و در 30 رشته تحصیلی در حال تحصیل هستند و 4 هزار و 985 دانش آموز نابینا و کم بینا نیز در 913 مدرسه تلفیقی فراگیر و در کنار دانش آموزان عادی در 77 رشته تحصیلی مشغول به تحصیل هستند.


وی افزود: در مجموع 8 هزار و 373 دانش آموز نابینا و کم بینا در 107 رشته و در 913 مدرسه به تحصیل مشغول هستند.


وی گفت: 1200 معلم کار آموزش دانش آموزان با آسیب بینایی را بر عهده دارند که 350 نفر از این همکاران خود دارای آسیب بینایی هستند.


وی تصریح کرد: در سال جاری 149 نفر ازنابینایان در کنکور سراسری شرکت کرده اند که از این تعداد 109 نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند و 7 نفر نیز رتبه های زیر 1000 را کسب کرده اند.


فعالیت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای نابینایان در سه حوزه آموزشی، حمایتی و برون سازمانی


حسینی ایجاد عدالت آموزشی برای تمامی گروه های تحت پوشش و بویژه نابینایان را  از برنامه های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: یکی از وجوه عدالت آموزشی مناسب سازی در تمامی ابعاد بویژه محتوا  وفضای آموزشی است.


وی با بیان اینکه  فعالیت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای نابینایان در سه حوزه آموزشی، حمایتی و برون سازمانی در حال انجام است اظهار کرد:  مناسب سازی کتب درسی، تهیه راهنمای معلم، گسترش رشته های تحصیلی، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی، تهیه  وتولید رسانه ها و ابزارهای آموزشی ، تولید محتوای مجازی و مناسب سازی فضای آموزشی از جمله فعالیت های آموزشی این سازمان ویزه نابینایان می باشد.


وی افزود: پرداخت هزینه های عصا، عینک، تبلت و ذره بین جزو  خدمات حمایتی سازمان است و ارتباط با سازمان سنجش و سمپاد جهت مناسب سازی آزمون ها و المپیادها، ارتباط با وزارت بهداشت جهت تالیف کتاب پیشگیری از تولد دانش آموزان با آسیب بینایی، ارتباط با فرهنگستان زبان وادب فارسی جهت واژه گزینی صحیح  و همکاری با شرکت های دانش بنیان جهت تولید بومی ابزار های مورد نیاز نابینایان از جمله فعالیت های برون سازمانی در حوزه نابینایان است.


 فعالیت های آموزشی ویژه نابینایان در 7 قلمرو


معاون وزیر با تشریح فعالیت های آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در 7 قلمرو ویژه نابینایان اظهار کرد: در قلمرو مناسب سازی محتوای آموزشی در حال حاضر سالانه 120 کتاب درسی به صورت بریل، صوتی و درشت خط مناسب سازی و در اختیار نابینایان قرار می گیرد و در سال جاری نیز برای اولین بار کتاب های ویژه نوآموزان نابینا و صوتی و بریل رشته موسیقی نیز تالیف و چاپ شده است.


وی افزود:  با توجه به زیست بوم کرونا بیش از 1100 محتوای آموزشی ویزه دانش آموزان با نیاز های ویژه جهت بارگذاری در شبکه شاد انتخاب شده است که از این میان 137 محتوا ویژه نابینایان است.


حسینی در ادامه گفت: برای استفاده 1200 معلم ویزه نابینایان تاکنون 27 راهنمای معلم و دستور العمل ویژه معلمان مدارس خاص و پذیرا نیز تدوین و چاپ شده است و 10 عنوان بسته همراه معلم نیز تولید شده است.


معاون وزیر با بیان اینکه تلاش می کنیم دانش آموزان با آسیب بینایی متناسب با استعداد، علاقه و نیاز جامعه در رشته های مختلف تحصیل کنند افزود: گسترش رشته های تحصیلی برای این دانش آموزان از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است و  تاکنون رشته های مدیریت خانواده، کامپیوتر، موسیقی و علوم انسانی در مدارس خاص برای این دانش آموزان ایجاد شده است و این دانش آموزان در مدارس عادی نیز می توانند در تمامی رشته های مورد علاقه خود تحصیل کنند.


حسینی با  بیان اینکه جامعه باید با خط بریل به عنوان بستر ارتباطی با نابینایان آشنایی پیدا کند اظهار کرد: در قالب نهضت توان افزایی و در سال جاری بیش از هزار نفر از معلمان آموزش خط بریل را خواهند دید


وی با اشاره به برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی گفت: در سال گذشته 3 کارگاه آموزشی جهت یابی برای همکاران اداری و خدماتی برگزار شده است و162 مدرس کشوری نیز آموزش های خط بریل را دیده اند.


 معاون وزیر با  بیان اینکه ‏نهضت توان افزایی در آموزش و پرورش استثنایی کلید خورده است افزود: شناسایی حس کم داشته و نداشته دانش آموزان و جایگزینی تکنولوژی به جای این حس از اهداف نهضت توان افزایی است ودر قالب این طرح ۱۰۵ نوع وسیله توانبخشی، ورزشی، پرورشی و کمک آموزشی برای  ۸۰ هزار نفر از دانش آموزان با نیاز های ویژه باید تامین شود.


وی گفت: 33 نوع از این وسایل مرتبط با نابینایان و کم بینایان است که 2 هزار و 539 قلم از این وسایل تهیه شده است و در حال استفاده توسط نابینایان است اما هنوز 17 هزار 345 قلم تجهیزات برای این دانش آموزان نیاز است که تهیه آنها اعتباری بیش از 120 میلیارد تومان را طلب می کند


وی تصریح کرد:  خیرین مدرسه یار، ردیف مسئولیت های اجتماعی  بانک ها، شرکت های دولتی و خصوصی و مشارکت اصناف، اشخاص حقیقی و حقوقی در این زمینه میتوانند به کمک  آموزش و پرورش استثنایی بیایند.


 حسینی درادامه گفت: 1200 لوح راهنمای خط بریل فارسی برای اولین بار تهیه و به صورت رایگان توزیع شده است  همچنین تهیه 1200 لوح راهنمای حساب افزار ، 100 کیت تقویت لامسه، 80 کیت ریاضی و خرید 20 ماشین پرکینز از دیگر فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی در حوزه آموزش نابینایان است.


معاون وزیر با اشاه به تهیه و تولید محتواهای آموزشی ویزه نابینایان اظهار کرد: تولید فیلم مستند آموزش خط بریل، تولید 3 هزار پوستر آموزشی " همراه با نابینایان" ، تولید اپلیکیشن آشنایی با آسیب های بینایی و اختصاص یک شماره از مجله تعلیم و تربیت استثنایی به نابینایان از فعالیت های انجام شده در این حوزه است.


حسینی با بیان اینکه در کشور یک پارک جهت یابی و دو اتاق حسی ویژه دانش آموزان نابینا وجوددارد گفت: تمامی مدارس نابینایان به اتاق بازی مجهز هستند و در سال جاری 5 پارک جهت یابی و 21 اتاق چند حسی  در مدارس راه اندازی خواهد شد.


فعالیت حمایتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای نابینایان


 معاون وزیر با بیان اینکه  پرداخت هزینه های عصا، عینک، تبلت و ذره بین جزو  خدمات حمایتی سازمان ویژه نابینایان است اظهار کرد: کمک هزینه های پرداختی سال جاری برای  عصا  200 هزار تومان، عینک 400 هزار تومان، تبلت 800 هزار تومان و ذره بین 200 هزار تومان است.


وی افزود: تاکنون کمک هزینه 9 هزار قلم از این تجهیزات به دانش آموزان داده شده است و در سال جاری تاکنون 1710 کمک هزینه خرید عصا، عینک، تبلت و ذره بین پرداخت شده است.


فعالیت برون سازمانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای نابینایان


  معاون وزیر در ادامه به تشریح فعالیت های برون سازمانی در حوزه نابینایان پرداخت و اظهار کرد: ارتباط با سازمان سنجش و سمپاد جهت مناسب سازی آزمون ها و المپیادها، ارتباط با وزارت بهداشت جهت تالیف کتاب پیشگیری از تولد دانش آموزان با آسیب بینایی، ارتباط با فرهنگستان زبان وادب فارسی جهت واژه گزینی صحیح، همکاری با شرکت های دانش بنیان جهت تولید بومی ابزار های مورد نیاز نابینایان و همکاری با انجمن های فعال در حوزه نابینایان  از جمله فعالیت های برون سازمانی در حوزه نابینایان است


 






 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3577
کلمات کلیدی