• انتشار: 1400/08/23 - 12:18
  • تعداد بازدید: 1281
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

جشنواره نشاط، اولین برنامه واحد تربیت بدنی در بسته تحوّلی سازمان

برنامه ششم از بسته تحولی سازمان در سال 1400، با عنوان خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی خانواده محور، به اجرای جشنواره نشاط(یک روز بازی در کنار خانواده) اختصاص یافت.

5384.mp3 جشنواره نشاط، اولین برنامه واحد تربیت بدنی در بسته تحوّلی سازمان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ علاوه بر سه بسته تحوّلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال تحصیلی 1400-1399 که با اعلام دکتر حسینی، معاون وزیر و رییس سازمان، اجرای آن ها با شاخص­ های جدید در سال تحصیلی جاری استمرار خواهد یافت، دو بسته تحولی جدید برای اجرا در سال تحصیلی جاری در نشست اخیر شورای راهبری سندتحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش ارائه و مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

یکی از این دو، بسته تحوّلی خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی خانواده محور است که شامل 6 برنامه و 11 فعالیت می­ باشد. برنامه ششم این بسته با عنوان " ظرفیت‌سازی در مدارس برای اجرای برنامه‌های ورزش با خانواده و برنامه‌های ورزشی" شامل یک فعالیت با نام جشنواره نشاط(یک روز بازی در کنار خانواده) خواهد بود.

محمدحسن عظیم عراقی، معاون تشخیص، پیشگیری، پرورشی و تربیت بدنی در تشریح این جشنواره گفت: نیاز به ورزش و بازی و استمرار آن در افراد معلول، به ویژه کودکان معلول بسیار بیشتر از افراد غیرمعلول احساس می‌شود. بی ­تردید ورزش و بازی عواملی هستندکه نوآموزان و دانش­ آموزان با نیازهای ویژه را به سطح جامعه کشانده و موجب فراهم شدن زمینه استقلال آنان می­ گردد.

امروزه شاهدیم افراد معلول با حضور در فعالیت ­های اجتماعی و مسابقات ورزشی، توانمندی­ های خود را در معرض نمایش گذارده­ اند. کودکان از راه بازی، علاوه بر دریافت پشتیبانی عاطفی، مطالب زیادی می ­آموزند. بازی برای رشد اجتماعی، احساسی، شناختی، جسمی، زبانی و پرورش خلّاقیت کودکان ضروری است و سبب تحکیم آموخته­ های آنان می­ گردد. بازی م ی­تواند منجر به نتایجی مانند کاهش اضطراب­، افزایش اعتماد به نفس، اصلاح رفتار، بهبود روابط با اعضای خانواده ودوستان شود. علی رغم آگاهی از ضرورت و اهمیّت بازی، شرایط موجود در جامعه برای ورزش نوآموزان و دانش ­آموزان با نیازهای ویژه به دلایل مختلف از قبیل کمبود امکانات و تجهیزات، عدم وجود فضای مناسب­سازی شده و... به طور کامل فراهم نیست.

ایشان با اشاره به اینکه باورها، برداشت­ ها و تصوّرات ذهنی نادرست، ضعف در مهارت ­های ارتباطی و اجتماعی، جامعه ­گریزی، عدم شناخت توانایی­ ها و ... از عوامل فردی و روانی تاثیرگذار دیگر در عدم گرایش افراد به ورزش و بازی است، افزود: از اثرات مهّم بازی و ورزش که نقش به سزایی در سلامت جسمی، روحی و روانی کودکان دارد، می­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. افزایش میزان تمرکز و تعادل جسمی وروانی دانش­ آموزان
  2. بهبود هماهنگی اعصاب و عضلات
  3. تقویت مهارت‌های حرکتی و ایجاد یکپارچگی بیشتر حواس 
  4. شناسایی استعدادها و رشد توانایی و خلاقیت در آنان
  5. تقویت حس مسئولیت‌پذیری و افزایش مشارکت اجتماعی

عظیم عراقی ادامه داد: خانواده­ ها و والدین تاثیر به سزایی در افزایش میزان فعالیت­ های جسمانی کودکان در قالب بازی ­های انفرادی و گروهی دارند. تحقیقات نشان می ­دهد کودکان و نوجوانانی که والدین آنان علاقمند به فعالیت­ های ورزشی هستند تمایل بیشتری برای انجام بازی و فعالیت­های ورزشی از خود نشان می ­دهند.

کودکان و نوجوانانی که والدین آنها فعالیت بدنی دارند بیشتر تمایل دارند که در فعالیت­ های بدنی شرکت کنند، تا کودکان و نوجوانانی که والدین آن­ها در فعالیت­ های ورزشی شرکت نمی ­کنند. اولین مواجهه با فعالیت بدنی منظم و ورزش(از جانب خانواده) یک تجربه یادگیری ضروری در دوره کودکی است. والدین نقش بسیار مهمی در آمادگی­ بدنی و تشویق بچه‌ها به فعالیت بدنی ایفا می‌کنند. معمولاً آن­ها بزرگ‌ترین الگو و سرمشق فرزندان‌شان هستند و از آنجا که بچه‌ها از طریق نمونه و مثال مسائل را بهتر درک می‌کنند، والدین باید الگوهای مناسبی برای فرزندان‌شان باشند.

شرکت ­کردن والدین در فعالیت‌های بدنی می‌تواند سبب افزایش حضور فرزندان‌شان در این فعالیت‌ها شود. تحقیقات مختلف نشان می­ دهد بیشتر افرادی که در کودکی و نوجوانی ورزش کرده ­اند حتی اگر در بزرگسالی مشغله زیادی داشته باشند مدت زیادی را به ورزش مورد علاقه خود اختصاص می دهند. بنابراین ورزش­ کردن اعضای خانواده و خصوصا والدین نقش بسیار مؤثری در حضور سایر افراد خانواده و خصوصا فرزندان در فعالیت­ های ورزشی دارد. لذا باید با نهادینه کردن ورزش در خانواده و مدرسه، هم از فواید سلامت فردی جسمی، روانی و اجتماعی آن بهره برد و هم با بهره ­بردن از فواید اقتصادی آن در کاهش هزینه ­های سلامت و درمان خانواده و جامعه، گام مهمّی به جلو برداشت. از آثار مهم دیگر فعالیت­ های گروهی در خانواده که به عنوان فعالیت­ های انسجام ­بخش و وفاق ­آفرین از آن­ها یاد می­ شود، می­توان به توسعۀ ارتباطات خانوادگی و در نتیجه پیشگیری از شکافت­ و گسست بین نسلی اشاره نمود که یکی از معضلات جوامع امروزی می­ باشد.

در این راستا سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور جهت شرکت کودکان با نیازهای ویژه در بازی­ های گروهی شاد و مفرّح به همراه والدین خود، جشنواره نشاط را به عنوان یکی از برنامه های بسته تحولی خانواده محور طراحی نموده است تا علاوه بر ایجاد تأثیرات مثبت جسمی و روحی بر افراد خانواده، موجب تحکیم روابط خانواده از طریق تقویت حس مشارکت و همکاری، ایجاد فضای درک متقابل، تلاش برای رسیدن به هدف مشترک، هم­فکری و ... گردد. شیوه نامه اجرایی این جشنواره به زودی و به همراه سایر دستورالعمل ها و شیوه نامه های مرتبط با بسته تحولی مذکور، جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ خواهد شد.

  • گروه خبری : اخبار ریاست
  • کد خبر : 5384
کلمات کلیدی
حسین  مظفری

حسین مظفری

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید