دکتر حسینی در نشست با رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور:
حرکت پرشتاب سازمان نوسازی و خیرین به سمت پایان ساخت ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز آموزش و پرورش استثنایی
نشست مشترک رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و اعضای شورای معاونین این سازمان در محل سازمان نوسازی برگزار شد.
دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن تقدیر از فعالیت های سازمان نوسازی مدارس که منشاء تحولات جدی در کشور شده است اظهار داشت: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در سال های اخیر گام های ارزنده ای در مدرسه سازی برداشته است که نمونه آن ساخت مدارس استاندارد در مناطق زلزله زده و سیل زده کشور است.
وی گفت: ساخت 10 هزار کلاس درس در سال 98 و 14 هزار کلاس درس دیگر برای اول مهر 99، پایان دادن به مدارس خشتی و گلی و بخاری نفتی از جمله این اقدامات ارزنده است.
وی افزود: در چند سل گذشته رشد اعتبارات عمرانی هیچ دستگاهی به اندازه سازمان نوسازی مدارس نبوده است و این از افتخارات سازمان نوسازی مدارس است
معاون وزیر با اشاره به طرح آجر به آجر در مدرسه سازی اظهار داشت: طرح «آجر به آجر» اقدامی مشارکت جویانه در زمینه ساخت مدارس است که میتوان از آن به عنوان بسته تحولی نوآورانه یاد کرد.
وی افزود: طرح نظام استقرار پهنه جامع مدارس در افق 50 ساله کشور از دیگر اقدامات قابل تقدیر سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تقدیر ویژه از سازمان نوسازی در خصوص مدرسه سازی در حوزه استثنایی اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است و از سال 1370 تاکنون 1500 مدرسه ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور ساخته شده است که با ساخت 210 مدرسه دیگر به استاندارد مطلوب آموزشی در حوزه تعلیم و تربیت استثنایی خواهیم رسید.
وی افزود: تاکنون کلنگ احداث 53 واحد آموزشی از 210 مدرسه مورد نیاز با همت سازمان نوسازی و مشارکت خیرین زده شده است و 9 مرکز آموزشی دیگر نیز مراحل ساخت آن در حال آغاز می باشد.
وی افزود: در مجموع 62 مرکز آموزشی از 210 مرکز مورد نیاز در حال احداث می باشد و این نشانگر حرکت پرشتاب سازمان نوسازی و خیرین مدرسه ساز می باشد.
حسینی گفت: از 210 مدرسه مورد نیاز 14 مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اتیسم است که با همت سازمان نوسازی وخیرین ساخت 6 مدرسه آغاز شده است و زمین برای ساخت 7 مدرسه دیگر نیز تامین شده است که طی یک ماه آینده تفاهم نامه منعقد ساخت آنها آغاز خواهد شد.
معاون وزیر با بیان اینکه کل پروژه های در حال ساخت سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۱۳۱ پروژه است اظهار داشت: 82 کلاس ویژه دانش آموزان استثنایی کانکسی است که 622 دانش آموز در این کلاس ها در حال تحصیل هستند و امیدواریم با مشارکت خیرین بزودی این کلاس های کانکسی نیز برچیده شود.
مناسب سازی الگویی 64 مدرسه در 32 استان کشور جهت استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه
حسینی یکی از بسته های تحولی سازمان آموزش وپرورش استثنایی را " مدرسه انطباقی" ذکر کرد و اظهار داشت: مدرسه انطباقی مدرسهای ویژه دانش آموزان استثنایی یا مدرسه ای پذیرا است که برای استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه به لحاظ فیزیکی، تجهیزات، نیروی انسانی و محتوای آموزشی مناسب سازی شده باشد.
وی افزود: درراستای تحقق این بسته تحولی، در سال جاری ۶۴ مدرسه شامل ۳۲ مدرسه اتیسم و ۳۲ مدرسه پذیرا در تمامی استان های کشور به لحاظ الگویی از بعد فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و محتوای آموزشی مناسب سازی و استاندارد می شوند.
حسینی تصریح کرد: استاندار سازی فیزیکی این 64 مدرسه با همت سازمان نوسازی مدارس آغاز شده است و تاکنون ۵۰ درصد استان ها مناسب سازی حداقل دو مدرسه را انجام داده اند.
ساخت 15 سالن ورزشی استاندارد ویژه دانش آموزان استثنایی
معاون وزیر در ادامه با اشاره به فضاهای ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار داشت: در ۱۷ استان، سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان استثنایی داریم و در 15 استان فاقد سالن ورزشی استاندارد، با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس این سالن ها احداث خواهد شد.
وی افزود: در 268 مدرسه استثنایی به دلیل داشتن فضای فیزیکی مناسب امکان ساخت سالن های ورزشی 200 متری درون مدرسه ای وجود دارد که خوشبختانه سازمان نوسازی مدارس ساخت این اماکن ورزشی را تعهد نموده است.
تامین اعتبار یک میلیارد تومانی برای ساخت اتاق اکوستیک در پایگاه های تخصصی سنجش
معاون وزیر با بیان اینکه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سراسر کشور آغاز شده است اظهار داشت: بیش از یک میلیون نوآموز بدو ورود به دبستان در بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ مورد سنجش قرار خواهند گرفت و پس از سنجش نوآموزان در پایگاه های اولیه و در صورتی که پایگاه تشخیص دهد نوآمور به یکی از ۸۰۰ پایگاه تخصصی ارجاع داده می شود.
وی افزود: یکی از پایگاه های تخصصی، پایگاه هوش، جهش تحصیلی و شنوایی است که انجام سنجش در این پایگاه ها نیازمند وجود اتاقی اکوستیک است.
وی گفت: اکوستیک کردن هر اتاق نیازمند اعتبار 250 میلیون ریالی است که با مساعدت سازمان نوسازی وتجهیز مدارس یک میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز یک اتاق اکوستیک در هر استان کشور اختصاص می یابد.
حسینی ضمن تقدیر از سازمان نوسازی اظهار داشت: جای بسی خوشحالی است که معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تجهیز این اتاق ها و اعتبار آن را تقبل نمودند.
شایان ذکر است در این نشست معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به روند تخصیص اعتبارات این سازمان در سه سال اخیر اظهار داشت: که رشد اعتبارات عمرانی در هیچ دستگاه دیگر کشور به این اندازه نبوده است.
رخشانی مهر با اشاره به سهم دولت در طرحهای خیری گفت: در سال 96، اعتبار مصوب شده 219 میلیارد تومان بود که 200 میلیارد تومان تخصیص یافت؛ در سال 97، 412 میلیارد مصوب شد و 460 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد همچنین در سال 98 اعتبار مصوب 1000میلیارد تومان و اعتبار تخصیص یافته 872 میلیارد تومان شد.
وی با بیان اینکه در سال جاری 3 هزار میلیارد و 350 میلیون تومان اعتبار برای طرحهای خیری در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: افزایش این رقم در یک دوره سه ساله به این مفهوم است که همه دستگاهها چون سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی در این اتفاق سهیم بودند.
رخشانی مهر تصریح کرد: از مبلغ یاد شده یک هزار و 900 میلیارد تومان تخصیص آن نقدی است و مابقی آن هم محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: این تخصیص اعتبار بی نظیر است و هیچ کدام از دستگاه اجرایی کشور اعتبارات عمرانی آنها به این اندازه رشد نداشته است؛ همچنین هر استانی تعداد خیر بیشتری جذب کند طبیعتا از این اعتبار سهم بیشتری خواهد داشت.
رخشانی مهر با بیان اینکه در حال حاضر 140 میلیارد تومان سهم خیرین در ساخت مدارس استثنایی است اظهار داشت: بسیاری از این مدارس یا در حال ساخت و یا افتتاح است و سازمان نوسازی هم بیش از این مقدار در ساخت این مدارس مشارکت خواهد کرد.
رخشانیمهر به طرح آجر به آجر با هدف بالابردن میزان مشارکتهای مردمی اشاره و تاکید کرد: ساخت 14 مدرسه اتیسم در کشور که از تعهدات سازمان نوسازی مدارس کشور است را می توان در قالب طرح آجر به آجر سریع تر به نتیجه رساند.
معاون وزیر با بیان اینکه چک لیستی برای مناسب سازی مدارس پذیرای دانش آموزان استثنایی به استان ها ارسال شده است اظهار داشت: مناسب سازی 64 مدرسه الگویی پذیرا و اتیسم در استان ها آغاز شده است و ۵۰ درصد استان ها مناسب سازی حداقل دو مدرسه را انجام داده اند.