• انتشار: 1404/03/12 - 13:32
  • تعداد بازدید: 257
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی: هوش مصنوعی، پارادایمی نوین برای استقلال و توانمندسازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است

کارگاه بین‌المللی «فناوری‌های کمکی هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» روز دوشنبه ۱۲ خرداد به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این رویداد تخصصی، دکتر سالار قاسمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با تأکید بر تحول نقش هوش مصنوعی از «ابزار» به «پارادایم بنیادین» در این حوزه، دو محور توان‌محوری و عدالت اجتماعی را جهت‌گیری اصلی سازمان اعلام کرد. وی همچنین از تشکیل «هیئت اندیشه‌ورز» با مشارکت دانشگاه‌های تهران و علامه، راه‌اندازی «کارگروه تخصصی هوش مصنوعی» و برنامه‌ریزی برای همایش ملی آموزش استثنایی در آذرماه خبر داد و آمادگی سازمان برای حمایت مالی از طرح‌های نوآورانه در این عرصه را اعلام نمود. این کارگاه با حضور اساتید داخلی و بین‌المللی از جمله عضو هیات علمی از دانشگاه آلبورگ دانمارک، بر ضرورت بومی‌سازی فناوری‌های هوشمند و توسعه پژوهش‌های بین‌رشته‌ای برای ارتقای استقلال فردی و اجتماعی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تأکید کرد.

11600.mp3 رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی: هوش مصنوعی، پارادایمی نوین برای استقلال و توانمندسازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است
 
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی در روز دوشنبه ۱۲ خرداد ماه، میزبان برگزاری کارگاه بین‌المللی تخصصی با عنوان «فناوری‌های کمکی هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» بود. این رویداد علمی که با حضور و سخنرانی دکتر سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، برگزار شد، با هدف بررسی آخرین دستاوردها، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو در زمینه به‌کارگیری هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت آموزش، توانمندسازی و تسهیل استقلال فردی و اجتماعی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و با مشارکت جمعی از اساتید برجسته داخلی و بین‌المللی شکل گرفت.
 
دکتر سالار قاسمی در آغاز سخنان خود، ضمن تأکید بر جایگاه سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان یک «سازمان یادگیرنده»، به انتظارات متقابل این سازمان و جامعه علمی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: «ما آموزش و پرورش استثنایی را به عنوان سازمانی می‌دانیم که همواره در حال آموختن و به‌روزرسانی است و مهمترین هدفی که برای دانش‌آموزان استثنایی در نظر گرفته‌ایم، دستیابی به استقلال فردی و اجتماعی است.» وی با اشاره به تحول جایگاه هوش مصنوعی در عرصه آموزش و پرورش استثنایی، تصریح کرد: «در دنیای امروز، هوش مصنوعی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی دیگر به عنوان یک ابزار صرف تلقی نمی‌شود، بلکه به یک پارادایم و یک رویکرد بنیادین تبدیل شده است.» رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه بر اهمیت دو پارادایم کلیدی «توان‌محوری» و «عدالت اجتماعی» با محوریت هوش مصنوعی تأکید ورزید و این دو را از ارکان جهت‌گیری‌های آتی سازمان دانست.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش از تشکیل «هیئت اندیشه‌ورز» با مشارکت اساتید برجسته دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد و افزود این هیئت وظیفه ارائه مشاوره در فرآیندهای برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی‌های کلان سازمان را بر عهده خواهد داشت. همچنین، ایشان به ایجاد «کارگروه هوش مصنوعی» در سازمان اشاره کرد و افزود: «مسئولیت این کارگروه با آقای دکتر رحیم مرادی است که دکتری تکنولوژی آموزشی دارند و از مشاورین توانمند سازمان هستند.» دکتر قاسمی بر رویکرد نوین سازمان در گسترش همکاری‌ها تأکید کرد: «ما در این دوره جدید سعی کرده‌ایم ارتباط خود را با دانشگاه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های مرتبط، نظیر انجمن اوتیسم، به طور چشمگیری افزایش دهیم تا بتوانیم از دستاوردها و تخصص‌های این نهادها به نحو احسن در جهت خدمت‌رسانی بهتر به دانش‌آموزان بهره‌مند شویم.»
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به انتظارات سازمان از جامعه علمی و متخصصان، اظهار داشت: «ما نیاز داریم به عنوان یک سازمان نوآور و یادگیرنده، که به عنوان تخصصی‌ترین بخش وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کنیم، از همه این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ما نیاز داریم تا در خدماتی که به مخاطبان خود ارائه می‌دهیم، حتماً از هوش مصنوعی و ظرفیت‌های شما بزرگواران بهره ببریم.» وی در پایان سخنان خود با اعلام آمادگی کامل سازمان برای پشتیبانی از طرح‌های نوآورانه، گفت: «اینجا اعلام آمادگی می‌کنیم که حاضریم از فعالیت‌ها و برنامه‌های شما که در جهت اهداف سازمان و خدمت به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باشد، حمایت‌های مالی و معنوی لازم را به عمل آوریم.» دکتر قاسمی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش ملی «آموزش و پرورش استثنایی در هزاره سوم» خبر داد که همزمان با روز جهانی معلولین در آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد و فرصتی دیگر برای هم‌اندیشی و ارائه دستاوردها خواهد بود.
 
در این کارگاه تخصصی، علاوه بر دکتر قاسمی، چهره‌های علمی برجسته‌ای نیز به ایراد سخنرانی و ارائه آخرین یافته‌های پژوهشی خود پرداختند. از جمله این سخنرانان می‌توان به دکتر اسماعیل زارعی زوارکی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛ دکتر مصطفی محمدی از دانشگاه آلبورگ دانمارک که به صورت حضوری ارائه مطلب پرداختند؛ دکتر حسن رشیدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛ دکتر رحیم مرادی، مشاور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ و دکتر پرویز شریفی درآمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد. هر یک از این اساتید، ابعاد مختلفی از کاربردها، چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی فناوری‌های کمکی مبتنی بر هوش مصنوعی را برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر ضرورت توسعه تحقیقات بین‌رشته‌ای و بومی‌سازی این فناوری‌ها تأکید کردند. این کارگاه بین‌المللی، فضایی برای تبادل دانش، تجربیات و شبکه‌سازی میان متخصصان، پژوهشگران و سیاست‌گذاران حوزه آموزش و پرورش استثنایی و فناوری‌های نوین فراهم آورد و انتظار می‌رود نتایج آن به بهبود راهکارها و خدمات ارائه شده به این گروه از دانش‌آموزان منجر گردد.
  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 11600
کلمات کلیدی
حسین محمدی

حسین محمدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید