• انتشار: 1400/09/17 - 16:28
  • تعداد بازدید: 1912
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
دکتر حسینی در نشست شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان خبر داد؛

راه اندازی نمایشگاه دائمی دستاوردهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در تمامی استان‌ها

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین نشست شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان از راه اندازی نمایشگاه دائمی دستاوردهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در تمامی استان‌ها خبر داد.

5501.mp3 راه اندازی نمایشگاه دائمی دستاوردهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در تمامی استان‌ها

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست که با حضور مدیر کل و اعضای شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان  برگزار شد، به بیان فلسفه ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در استان ها و مناطق پرداخت و گفت: ماموریت های آموزش و پرورش استثنایی با ساختار موجود در سطح استان ها، شهرستان ها و مناطق انطباق ندارد و این خلا باید به نحوی مرتفع شود.
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی را در تمامی حوزه های تعلیم و تربیت برعهده دارد و یکی از تخصصی ترین سازمان های تابعه وزارت آموزش و پرورش است.
وی افزود: علاوه بر آن، آموزش و پرورش استثنایی وظیفه  توان‌بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد.
حسینی با بیان اینکه دو مقطع متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای نیز علاوه بر مقاطع عادی در آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد گفت: علاوه بر این دو مقطع، دوره پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی اجباری و از بدو تولد است.
وی افزود: مخاطبین سازمان آموزش و پرورش استثنایی مخاطبین خاصی هستند که نیازمند خدمات ویژه  و تخصص خاص هستند و در حال حاضر  ۷ گروه تحت پوشش تعلیم و تربیت و توان بخشی آموزش و پرورش استثنایی ‌قرار دارند که ۳ گروه دیگر نیز به این ۷ گروه اضافه خواهد شد.
معاون وزیر در ادامه گفت: دانش آموزان دیر آموز مظلوم ترین قشر دانش آموزان هستند که نیازمند دریافت خدمات تخصصی می باشند و سازمان آموزش و پرورش استثنایی با همکاری معاونت آموزش ابتدایی به این دانش آموزان نیز خدمات ارائه می دهد.
حسینی تصریح کرد: در تمام دنیا تعلیم، تربیت  و توان بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد.
معاون وزیر  با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی هم ارائه می دهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کلیه نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پایگاه به صورت سالانه، ارائه خدمات به دانش آموزان دیرآموز مدارس عادی از طریق بیش از ۸۰۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر با پوشش بیش از ۷۰ هزار دانش آموز در ۲۱ هزار مدرسه عادی و طرح هدایت با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای کلیه دانش آموزان کم برخوردار چهار قلمروی است که آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی خدمات ارائه می دهد.
حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات کل دارای ساختار خوبی است گفت: عدم وجود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونت های ادارات کل در خصوص آموزش و پرورش استثنایی و لزوم همکاری معاونین با آموزش و پرورش استثنایی یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان ها است.
وی گفت: ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشکیل این شورا در سطح مناطق می تواند جبران کننده این حلقه مفقوده باشد.
حسینی با بیان محورهای عمده ای که شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه استان ها می تواند به آنها وارد شوند گفت: شوراها  می توانند به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح تلفیقی فراگیر، مناسب سازی مختلف در تمامی ابعاد برای دانش آموزان استثنایی، تامین و مناسب سازی نیروی انسانی، ارتقای  کیفی آموزش به دانش آموزان دیر آموز ، ارتقای کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری ورود پیدا کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی گفت: در سال جاری و علیرغم شرایط کرونایی پوشش برنامه سنجش به بالای ۹۹ درصد رسید که رکوردی بی نظیر در این زمینه ثبت شد و علاوه بر آن سنجش شایستگی های حرکتی و غربالگری شناخت نشانگان مشکلات ویژه یادگیری نوآموزان ۵ تا ۷ ساله با رویکرد مداخله بهنگام نیز به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی سال جاری افزوده شد.
حسینی در ادامه در خصوص مراکز مشکلات ویژه یادگیری و ورود شورا به توسعه کمی و کیفی این مراکز گفت: توسعه مراکز مشکلات ویژه یادگیری در شهرستان ها و مناطق برای رسیدن به  استاندارد، جلوگیری از تغییر کاربری مراکز موجود و اختصاص نیروی تخصصی به این مراکز از جمله مواردی است  که باید در دستور کار شورای هماهنگی آموزش و پرورش استثنایی استان ها و مناطق قرار گیرد.
وی افزود: استان خوزستان ۳۴ مرکز مشکلات ویژه یادگیری دولتی دارد که  ۱۵ میلیون تومان اعتبار به هر مرکز از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اختصاص خواهد یافت‌
حسینی توسعه آموزش های فنی حرفه ای برای دانش آموزان استثنایی را از ضروریات دانست و گفت:۷۰ درصد محتواهای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی مهارتی است و ۱۰ هزار هنرجوی با نیازهای ویژه در ۱۱۰۳ مدرسه پیش حرفه ای و حرفه ای  در  ۳۶ رشته فنی و حرفه ای و کاردانش  در حال تحصیل هستند.
وی گفت: در دوسال اخیر ۵۵ کد هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی تاسیس و ۶۲ رشته هنرستانی نیز توسعه پیدا کرده است.
حسینی  افزود: تاکنون  ۲۸۰ پودمان شایستگی محور برای دانش آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در هنرستان ها و مدارس حرفه ای و پیش حرفه ای تدوین شده است.
وی تصریح کرد: با رویکرد ورود محصولات تولیدی دانش آموزان استثنایی به بازار در هر استان یک نمایشگاه دائمی دستاوردهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه راه اندازی خواهد شد.
حسینی تربیت نیروی انسانی متخصص را ضروریات تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست و گفت: ارائه آموزش های مهارتی به دانشجو معلمان در خصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه و برگزاری دوره های تخصصی چند مهارتی برای معلمان از جمله برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
حسینی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه در آموزش و پرورش استثنایی برای رسیدن به حداقل استانداردها نیاز است گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ مدرسه از این تعداد کلنگ زنی و یا افتتاح شده است و ضرورت دارد سازمان نوسازی مدارس در استان ها بر اتمام پروژه های آموزش و پرورش استثنایی اهتمام ویژه ای داشته باشند.
وی افزود: ۵ مدرسه استثنایی در استان خوزستان در حال ساخت است و ۲ مدرسه دیگر نیز در این استان نیاز است که در صورت تامین زمین توسط استان با همت خیرین و سازمان نوسازی این مدارس ساخته خواهد شد.
جانشین وزیر‌ در طرح هدایت با بیان اینکه زیست بوم کرونا آموزش و پرورش را به سمت آموزش های مجازی سوق داد، ولیکن حدود ۳۰‌ درصد دانش آموزان به شبکه ارتباطی یا وسایل هوشمند جهت اتصال به شبکه شاد دسترسی نداشتند اظهار کرد: تاکنون با مشارکت خیرین ۳۶۱ هزار  تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شده است و استان خوزستان با اهدای  ۴۳ هزار تبلت، رتبه اول کشور در تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: از طریق اعتبارات کشوری بیش از ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات هوشمند آموزشی به استان خوزستان در سال جاری اختصاص خواهد یافت.
حسینی در ادامه  گفت:  ۳ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات توانبخشی و آموزشی  نهضت توان افزایی دانش آموزان استثنایی استان خوزستان و  ‏۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای  ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی این استان در سال جاری اختصاص خواهد یافت.
وی در پایان تصریح کرد: اعتبارات خاص آموزش و پرورش استثنایی برای استان خوزستان از  ۷ میلیارد تومان سال گذشته به  به ۲۲ میلیارد تومان در سال جاری خواهد رسید.
 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار استان ها,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5501
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید