دکتر حسینی در نشست شورای سازمان و در حضور وزیر آموزشوپرورش خبر داد؛
رشد 160 درصدی برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی در سال گذشته/ 93.3 درصد فعالیتهای سه بسته تحولی نوآورانه و تأسیسی بود
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در نشست شورای سازمان آموزشوپرورش استثنایی که با حضور وزیر آموزشوپرورش برگزار شد از رشد 160 درصدی برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی در سال گذشته نسبت به سال 1398 خبر داد.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت سال گذشته آموزشوپرورش استثنایی گفت: سال گذشته سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکتها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن با 8 برنامه و 30 فعالیت در سازمان آموزشوپرورش استثنایی تدوین و اجرایی شد و 93.3 درصد فعالیتهای این بستهها تأسیسی بود.
حسینی با اشاره به دستاوردهای بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: بسته تحولی مدرسه انطباقی به دنبال مناسبسازی تمامی ابعاد تعلیموتربیت برای دانشآموزان با نیازهای ویژه است و در بخش مناسبسازی فضا و تجهیزات سال گذشته 64 مدرسه بهصورت الگویی مناسبسازی شد و برای سال جاری نیز ۱۶۰ مدرسه مناسبسازی خواهند شد.
وی افزود: در راستای نهضت مشارکت توانافزایی سال گذشته ۸۴ میلیارد تومان خیرین برای خرید تجهیزات توانبخشی، ورزشی و آموزشی به آموزشوپرورش استثنایی کمک کردند و در سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است
وی گفت: بخشی دیگر از فعالیت بسته تحولی مدرسه انطباقی توسعه مراکز مشکلات ویژه یادگیری بود که تعداد این مراکز از ۵۰۰ مرکز در سال گذشته به ۷۸۵ مرکز رسید.
حسینی تصریح کرد: افزایش مراکز مشاوره از ۱۵ مرکز به ۵۳ مرکز، سالنهای ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی از ۳۰ سالن به ۴۱ سالن و ایجاد مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره همچنین اتاقهای چند حسی از جمله فعالیتهای انجام شده دربسته تحولی مدرسه انطباقی است.
معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور موردنیاز است اظهار کرد: ساخت این مدارس از یک سال و نیم گذشته در قالب نهضت از خشت تا بهشت آغاز شده است و تاکنون ۱۴۵ مدرسه کلنگزنی و یا افتتاح شده است.
حسینی مناسبسازی نیروی انسانی رو یکی دیگر از ابعاد بسته تحولی مدرسه انطباقی دانست و گفت: سال گذشته به ۸ هزار نفر زبان اشاره و خط بریل آموزش داده شد درصورتیکه هدفگذاری ۵ هزار نفر بود و ۱۵ درصد معلمان دانشآموزان کمتوان ذهنی نیز مهارتهای چندگانه را آموزش دیدند و برای سال ۱۴۰۰ نهضت آموزش جهتیابی و حرکت هدفگذاری شده است.
وی افزود: تولید بیش از ۷ هزار محتوای آموزشی، پرورشی و توانبخشی استاندارد و بارگذاری در شبکه شاد و مناسبسازی و یا تألیف ۱۲۴ عنوان کتاب و درسافزار در سال گذشته از جمله اقدامات در زمینه مناسبسازی و تولید محتواهای استاندارد در بسته مدرسه انطباقی بود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تکیه بر فناوریهای نوین را یکی دیگر از محورهای بسته تحولی مدرسه انطباقی دانست و گفت: ایجاد اپلیکیشن جامع آموزش و اطلاعرسانی، راهاندازی سامانه ندای همراه برای دانشآموزان تلفیقی فراگیر، ایجاد پایگاه آموزش مجازی در ۳۲ استان، مناسبسازی شبکه شاد و اهدای بیش از ۳۰ هزار تبلت به دانشآموزان کمبرخوردار استثنایی از جمله اقدامات انجام شده در خصوص استفاده از فناوریهای نوین در آموزشوپرورش استثنایی است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ادامه به تشریح دستاوردها و فعالیتهای انجام شده در خصوص بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی پرداخت و گفت: سال گذشته سند جامع مداخلات بهنگام طلایی در آموزشوپرورش استثنایی تدوین و اجرایی شد و افزایش ۱۵ درصدی ارائه خدمات توانبخشی به نوآموزان پیش دبستانی در این بسته تحولی هدفگذاری شده بود اما با تلاشهای انجام شده افزایش ۶۱.۷ درصدی را در این حوزه شاهد بودیم.
وی افزود: هدفگذاری افزایش ۴۵ درصدی خدمات توانبخشی درون و برون مدرسهای و تحقق ۵۰ درصدی و هدفگذاری افزایش ۵ درصدی خدمات مشاورهای و تحقق ۸.۹ درصدی از جمله دستاوردهای سال گذشته بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی بود.
حسینی افزود: برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ افزایش پوشش تحصیلی نوآموزان پیشدبستانی از ۱۰ هزار و ۹۹۱ نفر به ۱۵ هزار نفر هدفگذاری شده است.
معاون وزیر برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیشدبستانی را یکی از فعالیتهای بزرگ سازمان آموزشوپرورش استثنایی دانست و گفت: سال گذشته و علیرغم شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند و هدفگذاری این برنامه برای سال ۱۴۰۰ پوشش ۹۹ درصدی است.
حسینی در ادامه به ارائه دستاوردها و فعالیتهای انجام شده در خصوص بسته تحولی توسعه مشارکتها و اجتماعی شدن پرداخت و گفت: فعالیتهای این بسته تحولی در چهار حوزه معلمان، اولیا، دانشآموزان و تشکلهای مردمی و پیشکسوتان تدوین و اجرایی شد.
وی افزود: طرح جمعآوری ایدههای مطلوب با جمعآوری ۶۲ ایده، گروهبندی حرفهای معلمان با مشارکت ۵ هزار و ۲۵۳ معلم و تحقق ۲۵ درصدی نظارت همتا با هدف تجربه گردانی از جمله فعالیتهای بسته تحولی توسعه مشارکتها در حوزه معلمان برای سال ۹۹ بود.
حسینی ادامه داد: ایجاد پارلمان مشورتی اولیا در سطح استانی و سطح ملی، طرح مدرسه یاری اولیا با مشارکت ۴ هزار و ۲۹۶ ولی متخصص دانشآموزان و اجراییسازی طرح اولیای همیار معلم ویژه شرایط کرونایی از جمله فعالیتهای انجام شده بسته تحولی توسعه مشارکتها در حوزه اولیا برای سال ۹۹ بود.
وی افزود: برای سال ۱۴۰۰ بسته تحولی مشارکت اولیا در ۷ محور تدوین شده است و بهزودی اجرایی میشود.
معاون وزیر با اشاره به فعالیتهای انجام شده سال گذشته بسته تحولی توسعه مشارکتها در حوزه دانشآموزان گفت: ایجاد مجلس دانشآموزی مستقل دانشآموزان با نیازهای ویژه در سطح منطقهای و ملی، تحقق ۷۰ درصدی برنامه هر دانش حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت ۴۶ درصد مدارس در برنامه هر مدرسه یک سرود و تحقق ۴۱.۷ درصدی طرح مدام از جمله دستاوردهای سال گذشته بسته توسعه مشارکتها در حوزه دانشآموزان است.
وی افزود: تحقق ۶۵.۱ درصدی برنامه گنجینه مدیریتی، ایجاد ۲۱۰ باشگاه پیشکسوتان با تحقق ۶۵.۱ درصدی و اجرای برنامه ۱۰۰ مدرسه ۱۰۰ دبیرخانه در ۵۰۰ مدرسه استثنایی از جمله دستاوردهای بسته توسعه مشارکتها در حوزه پیشکسوتان است.
معاون وزیر یکی از نیازهای اساسی دانشآموزان استثنایی را یادگیری مهارتهای فنی و حرفهای و شغلی دانست و گفت: تدوین سند جامع آموزشهای مهارتی و فنی حرفهای، تدوین و تصویب ۵۰ استاندارد شغلی، تدوین و تصویب شیوهنامه کیفیتبخشی به آموزشهای مهارتی، ایجاد دستکم ۳۲ نمایشگاه دستاوردهای دانشآموزان استثنایی، تجهیز ۱۳۸۶ کارگاه هنرستانهای پیش حرفهای و حرفهای و تصویب آییننامه دوره متوسطه کاردانش دانشآموزان استثنایی در شورایعالی آموزشوپرورش از جمله اقدامات در زمینه آموزشهای فنی و حرفهای به دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه آموزشوپرورش استثنایی در قالب ۷۸۵ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به دانشآموزان عادی دارای مشکلات یادگیری خدمات ارائه میدهد گفت: تدوین سند توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری با ۴ راهبرد، ۵ برنامه و ۳۰ طرح، تدوین شاخصهای استانداردسازی مراکز مشکلات ویژه یادگیری، طراحی اپلیکیشن اطلاعرسانی، اجرای غربالگری نوآموزان پیشدبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری و ارائه خدمات به دیرآموزان پیشدبستانی با تدوین ۴ کتاب بخشی از اقدامات در حوزه مراکز مشکلات ویژه یادگیری میباشد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی به دیگر اقدامات انجام شده سازمان در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: پوشش ۸۰ درصدی دانشآموزان استثنایی در حوزه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسهای و استفاده ۲۷ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه از خدمات توانبخشی برون مدرسهای، پرداخت ۶.۵ میلیارد تومان کمکهزینه خدمات حمایتی در ۱۸ آیتم و رشد ۵۱ درصدی بودجه سازمان از دیگر دستاوردهای سازمان آموزشوپرورش استثنایی در سال ۹۹ میباشد.
وی افزود: بودجه مصوب سازمان در سال ۱۴۰۰ به ۲۹۶ میلیارد تومان رسیده است که نشان از رشد ۱۵۱ درصدی دارد.
وی تصریح کرد: در سال جاری افزایش ۳۰ درصدی ارائه خدمات توانبخشی بهپیش دبستانیها و ۶۰ درصدی به دبستانیها هدفگذاری شده است.
معاون وزیر یکی از برنامههای دیگر سازمان را توسعه و ایجاد مراکز موردنیاز دانشآموزان با نیازهای ویژه دانست و گفت: تعداد مدارس خاص استثنایی در سال ۱۳۹۹ به ۱۷۲۰ مدرسه رسید که ۱۹۹ مدرسه بیشتر از سال ۹۸ است و با ایجاد ۱۱۰ مرکز جدید مشکلات ویژه یادگیری تعداد این مراکز در پایان سال ۹۹ به ۷۸۵ مرکز رسید.
وی افزود: در سال ۹۷ سی سالن ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی در کشور وجود داشت که تعداد این سالنها در سال ۹۹ به ۴۳ سالن رسیده است و ۲۹ سالن ورزشی نیز در حال ساخت است.
وی گفت: تعداد مراکز مشاوره و راهنمایی دانشآموزان استثنایی از ۸ مرکز در سال ۹۷ به ۵۱ مرکز در سال ۹۹ رسیده است که نشان از رشد ۵۳۷ درصدی دارد.
وی تصریح کرد: راهاندازی ۲۱۰ باشگاه پیشکسوتان، ۳۲ پایگاه جامع آموزش مجازی، ۳۲ پایگاه سنجش آکوستیک، ۷ مرکز جامع خدمات تشخیصی، مشاورهای و توانبخشی، ۳۲ استودیوی تولید محتوای الکترونیکی و ۵۹ اتاق تربیتبدنی از حمله اقدامات نوآورانه سال ۹۹ است و تا پیشازاین اینگونه مراکز در آموزشوپرورش استثنایی وجود نداشت.
نظر دهید