معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست با مدیران مدارس و مراکز استثنایی استان ایلام:
رویکرد آموزش و پرورش تحول در همهی حوزههاست
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام، نشست تخصصی حمید طریفی حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با مدیران مراکز و مدارس استثنایی استان ایلام در آموزشگاه استثنایی کوشا (۱) شهر ایلام برگزار شد.
حمید طریفی حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این نشست گفت: کارهای خوبی در مجموعهی آموزش و پرورش برای معلمان انجام شده است که از جملهی آن میتوان به پرداخت رفاهیات معلمان، اجرای رتبه بندی و ... اشاره کرد. رویکرد ما در آموزش و پرورش یک رویکرد تحولی در همهی حوزههای آموزشی، پرورشی، تربیتی، ورزشی، توانبخشی و ... میباشد و کارهایی که با این نوع نگاه صورت میگیرد کارهایی اساسی و بنیادین است که تحول در رویکردها و سیاستها را نیز شامل می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به اشاره به اصلاح نظام حکمرانی و امور مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: به دنبال وحدت رویهی هرچه بیشتر در آموزش و پرورش هستیم. و مهمترین سیاستی که در این دوره دنبال میکنیم انسجام درونی آموزش و پرورش و بعد از آن نیز هماهنگی و هم افزایی بین بخشی و فرابخشی می باشد.
حمید طریفی حسینی افزود: آموزش و پرورش محور توسعه و پیشرفت کشور و مولد سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی کشور است در این زمینه نیز سایر دستگاه ها باید در بهبود وضع آموزش و پرورش علی الخصوص در بخش دانش آموزان با نیازهای ویژه و مدارس استثنایی سهیم باشند. البته انتظار ما از مسئولین آموزش و پرورش مناطق نیز این است که رایزنیها و پیگیریهای لازم را با سایر دستگاهها نظیر فرمانداریها، شهرداریها و ... انجام دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر انجام تغییر و تحولات در ساختار سازمانی در بخشهای مختلف آموزش و پرورش استثنایی کشور، تصریح کرد: به دنبال پویایی هرچه بیشتر سازمان هستیم برای مثال در بحث تالیف کتب، به دنبال تشکیل اداره کل تالیف کتب در سطح سازمان هستیم تا کتابهای درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه از نظر محتوایی به روز شده و تاثیر بیشتری داشته باشند.
وی گفت: توسعهی عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی از جمله برنامههای کلانی است که دنبال میکنیم. توسعهی پوشش تحصیلی این دسته از دانش آموزان نیز از موارد بسیار مهم برای ماست که امسال جز ملاک های ارزیابی استانها نیز بوده است.
طریفی حسینی با اشاره به لزوم همگام بودن دانش آموزان با نیازهای ویژه با علوم و فنون و مهارتهای امروزی، بیان داشت: امروزه دانشها، علوم و مهارتها دستخوش تغییر شده اند، و نیاز است مجموعهی آموزش و پرورش علی الخصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه با این علوم آشنا شوند و فاصلهی این دسته از دانش آموزان با علوم امروزی کمتر شود و این جز اهداف اصلی ماست.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پایان سخنان خود با اشاره به اجرای برنامههای مختلف خصوصا برای ایجاد تغییرات بنیادین در آموزش و پرورش استثنایی گفت: علاوه بر توجه به بحث ورزش دانش آموزان با نیازهای ویژه که ورزش برای آنان یک کار توانبخشی می باشد، ما کارهای مختلفی از جمله تمرکز منابع مالی، استفاده از متخصصین و .... را برای انجام تغییرات بنیادین انجام دادهایم و باور داریم چون نظام تعلیم و تربیت یکپارچه باید همهی دانش آموزان از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری آن به صورت عادلانه بهرهمند شوند.
نسرین مهدی زاده رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام نیز در این نشست ضمن ارائهی گزارشی از اقدامات اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: از ظرفیت خیرین برای تجهیز مدارس استفاده کردهایم که از جملهی آن میتوان به تجهیز سالنهای اجتماعات مدارس استثنایی اشاره کرد.
رئیس اداره استثنایی آموزش و پرورش استان ایلام با اشاره به سرویسهای ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: درسالهای گذشته نگذاشتیم که سرویسهای ایاب و ذهاب دانش آموزان با مشکل مواجه شود امسال نیز نهایت تلاش خودمان را به کار میگیریم تا بتوانیم رفت و آمد دانش آموزان به مدرسه را تسهیل کنیم.
نسرین مهدی زاده با تاکید بر انجام برنامههای فوق برنامه افزود: نسبت به سالهای گذشته برنامههای فوق برنامهای که راکد بوده اند را به همکاری مدیران مدارس فعال کرده ایم تا دانش آموزان مشارکت بیشتری در امر یادگیری داشته باشند.
وی ادامه داد: بازدیدهای ما همیشه هدفمند بوده و این نکته را دنبال کرده ایم تا مسئله یا مشکلی را از مدارس مرتفع کنیم. همواره نیز بر اقدام و عمل برای دستیابی به نتیجهی مناسب تاکید داشته و داریم.
مهدی زاده رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان در پایان با اشاره به سنجش دانش آموزان گفت: در بحث سنجش جز استانهای برتر کشور بودهایم و اکثر پایگاههای سنجش دانش آموزان در مدارس استثنایی قرار داشته اند و نیروهای ما در این مدارس زحمات زیادی را متقبل شدند که جا دارد از زحمات همهی همکاران تقدیر و تشکر کنیم.
علی درویشی مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام و امیر مهردادی مشاور معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این نشست حضور داشتند.
پخش سرود ملی، قرائت قرآن، اجرای سرود توسط گروه سرود دانش آموزی نیشتمان و پخش کلیپ از دیگر برنامههای این نشست بود.
گفتنی است که معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور قبل و بعد از این نشست نیز از چند مدرسه و مرکز استثنایی شهر ایلام بازدید به عمل آورده و ضمن دیدار و گفتگو با معلمان و دانش آموزان این مراکز در جریان امور و مسائل و مشکلات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری آنان قرار گرفت.
نظر دهید