دکتر حسینی در دیدار با معاون امور زنان ریاستجمهوری تاکید کرد؛
طرح حامی هوشمند میتواند به کمک طرح هدایت بیاید/ اهدای بیش از ۳۶۰ هزار وسیله هوشمند آموزشی به دانشآموزان نیازمند
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی و جانشین وزیر در طرح هدایت در نشست با " دکتر انسیه خزعلی" معاون امور زنان و خانواده ریاستجمهوری با تاکید بر اهدای بیش از ۳۶۰ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانشآموزان نیازمند در قالب طرح هدایت گفت: طرحی حامی هوشمند برای تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی دختران دانشآموز از جمله طرحهای مفیدی است که میتواند به کمک طرح هدایت بیاید.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی؛ در این نشست که در محل معاونت امور زنان و ریاستجمهوری و با حضور پناهی روا مشاور امور زنان وزیرآموزش و پرورش برگزار شد، دکتر انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهور با حمایت از طرح حامی هوشمند بر تامین تجهیزات هوشمند آموزشی بویژه برای دختران دانش آموز کم برخوردار تاکید کرد و گفت: آموزش های مجازی در بستر شبکه شاد در ایام کرونا و تهیه تجهیزات ارتباطی برای اتصال به شبکه شاد گامی در جهت عدالت آموزشی است.
وی افزود: آموزش های مجازی می تواند تنوع و فرصت انتخاب کیفی برای نوع آموزش ها را فراهم کند و این آموزش ها می تواند به کاهش بازماندگی از تحصیل بویژه دختران نیز کمک کند.
همچنین دکتر سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و جانشین وزیر در طرح هدایت در این نشست به بیان ویژگیهای آموزشوپرورش استثنایی پرداخت و گفت: آموزشوپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ است و از آن زمان تاکنون پویش تحصیلی ۱۸ برابر افزایشیافته است و اعتبارات سازمان نیز ۱۲ برابر افزایشیافته است.
وی افزود: آموزشوپرورش استثنایی ۱۵۰ هزار دانشآموز را در ۱۷۰۰ مدرسه خاص و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و در قالب ۷ گروه آسیب بینایی، شنوایی، ذهنی، جسمی حرکتی، اتیسم، چندمعلولیتی و مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش دارد.
حسینی با بیان اینکه ۲۳ هزار معلم در آموزشوپرورش استثنایی وظیفه تعلیموتربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه را برعهده دارند گفت: از این تعداد ۱۴ هزار و ۱۱۷ نفر خانم هستند همچنین مدیریت ۱۵۷۲ مدرسه استثنایی بر عهده بانوان است و ۸ رئیس آموزشوپرورش استثنایی در استانها هم زن هستند.
معاون وزیر آموزشوپرورش استثنایی را مینیاتوری از آموزشوپرورش دانست و گفت: سازمان آموزشوپرورش استثنایی علاوه بر ارائه خدمات آموزشوپرورش عادی خدمات توانبخشی را نیز در سه قلمرو ارائه مینماید.
وی افزود: خدمات توانبخشی درون و برون مدرسهای، ارائه خدمات حمایتی در قالب ۱۸ آیتم و ارائه خدمات مشاوره و توانبخشی در ۵۳ مرکز مشاوره سه قلمرو خدمات توانبخشی است.
حسینی به بیان یکی از ویژگیهای دیگر آموزشوپرورش استثنایی پرداخت و گفت: در آموزشوپرورش استثنایی علاوه بر دورههای آموزشوپرورش عادی دو دوره پیش حرفهای و حرفهای برای دانشآموزان ناتوان و کمتوان ذهنی نیز وجود دارد و دانشآموزان در این دورهها در ۳۶ شاخه فنی حرفهای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: هم چنین دوره پیشدبستان در این سازمان از بدو تولد وجود دارد و به کودکان و خانوادههای آنان خدمات توانبخشی ارائه میشود.
معاون وزیر با بیان اینکه آموزشوپرورش استثنایی در سه قلمرو هم خدمات فراسازمانی ارائه میکند گفت: رفع مشکلات یادگیری دانشآموزان عادی از طریق ۷۹۰ مرکز اختلالات یادگیری، برنامه سنجش سلامت جسمانی آمادگی تحصیلی و برنامه تلفیقی فراگیر سه خدمت آموزشوپرورش استثنایی بهتمامی دانشآموزان است.
وی افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از سال ۱۳۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز و امسال یعنی سال ۱۴۰۰ با پوشش ۹۹ درصدی به انجام رسیده است
وی تصریح کرد: در قالب برنامه تلفیقی فراگیر هم اکنون ۷۰ هزار دانشآموز استثنایی در ۲۰ هزار مدرسه عادی در حال تحصیل هستند.
معاون وزیر با اشاره به دو فعالیت جدید سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: مشارکت و توانمندسازی خانوادهها بهویژه با رویکرد آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور یکی از این فعالیتهای جدید است که در سال 1400 بهعنوان یک بسته تحولی مبتنی برسند تحول بنیادین با 7 فعالیت اجرایی شده است.
وی افزود: راهاندازی پارلمان مشورتی اولیا، طرح مدرسه یاری اولیا، طرح همیار معلم، طرح سامانه ندای همراه، ایجاد دبیرخانههای ملی هفتگانه اطلاعرسانی و توانمندسازی اولیا، طرح مددکار اجتماعی محله محور و گسترش کمی کیفی مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده، فعالیتهای هفتگانه بسته تحولی آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور میباشند.
وی افزود: دومین برنامه جدید سازمان توسعه مشارکتها است که در سال 99 بهعنوان یک بسته تحولی تدوین و اجرایی شد و در سال 1400 نیز استمرار خواهد یافت و در این بسته توسعه مشارکتهای سازمان در ابعاد درونسازمانی و برونسازمانی موردتوجه قرار گرفته است.
حسینی با بیان اینکه در قالب مشارکت خیرین، نهضت از خشت تا بهشت برای ساخت 210 مدرسه موردنیاز آموزشوپرورش استثنایی از یک سال پیش کلید خورده است گفت: تاکنون 160 مدرسه از این تعداد ساخته شده و یا در حال ساخت است و این طرح تاکنون 1.5 مترمربع فضای آموزشی استثنایی در کل کشور و 2.5 مترمربع فضای آموزشی مناطق محروم را ارتقا بخشیده است.
حسینی بعد دوم مشارکت خیرین را مشارکت در تهیه تجهیزات آموزشی و توانبخشی دانشآموزان استثنایی در قالب نهضت مشارکتی توانافزایی دانست و گفت: 105 قلم تجهیزات توانبخشی و آموزشی برای تحصیل بهتر 72 هزار دانشآموز استثنایی موردنیاز است که سال گذشته با مشارکت همه بخشها 145 میلیارد تومان برای خرید این تجهیزات تخصیص یافت و برای اولینبار در بودجه سال جاری نیز 50 میلیارد تومان اعتبار برای خرید این تجهیزات اختصاصیافته است.
جانشین وزیر سومین جلوه مشارکت را طرح هدایت دانست و گفت: در قالب طرح هدایت و از طریق مشارکت خیرین، دستگاهها و نهادهای اجرایی تاکنون 361 هزار تبلت و گوشی هوشمند تهیه و به دانشآموزان کمبرخوردار عادی و استثنایی اهدا شده است تا در دوران کرونا آموزش این دانشآموزان از بستر شبکه شاد تداوم یابد.
وی در پایان گفت: یکی از برنامههای طراحی شده طرح هدایت برنامه "حامی هوشمند" است که باهدف تأمین وسایل هوشمند آموزشی برای دختران دانشآموز کمبرخوردار و با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاستجمهوری تدوین شده است و امید است این برنامه با قوت اجرایی شود.
نظر دهید