از سوی دکتر حسینی تشریح شد؛
موفقیت های آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه در اجرای بسته های تحولی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست صمیمی با همکاران حوزه آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه به تشریح موفقیت های استان کرمانشاه در اجرای بسته های تحولی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه 3 هزار و 738 دانش آموز استثنایی در گروه های مختلف استثنایی در مدارس کرمانشاه در حال تحصیل هستند، گفت: از این تعداد هزار و 568 دانش آموز در 65 مدرسه ویژه استثنایی و دو هزار و 170 دانش آموز در 417 مدرسه عادی به صورت تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.
حسینی در ادامه گفت: از 2 هزار و 170 دانش آموز تلفیقی فراگیر هزار و 562 دانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری هستند که در 12 مرکز دولتی و 8 مرکز غیر دولتی مشکلات ویژه یادگیری تحت آموزش های ویژه قرار دارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی آموزش و پرورش استثنایی به 210 مدرسه برای رسیدن به حداقل استانداردها نیاز دارد، گفت: از این تعداد 2 مدرسه سهم استان کرمانشاه است که ساخت یک مدرسه بیش از 50 درصد پیشرفت داشته است.
وی با بابیان اینکه بر اساس استاندارد به هر 25 دانش آموز باید یک نیروی توان بخشی، گفتار درمانگر و کاردرمانگر تعلق گیرد، گفت: آموزش و پرورش استثنایی کرمانشاه 18 نیروی توانبخشی دارد که به هر 62.7 دانش آموز یک نیروی توان بخشی تعلق گرفته است.
وی افزود: برای حل مشکل کمبود این نیروه ها نیاز است با جذب نیروهای طرحی و ماده 28 و هماهنگی با دانشگاه های فرهنگیان و علوم توان بخشی در جهت رفع مشکل نیروهای توان بخشی مورد نیاز در استان کرمانشاه و در کل کشور اقدامات اساسی صورت گیرد و در حال حاضر اقداماتی نیز در این جهت آغاز شده است.
معاون وزیر گفت: در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال 1399 برای استان کرمانشاه پوشش 98.5 درصدی هدف گذاری شده بود اما علیرغم شیوع بیماری کرونا این استان به پوشش 99.6 درصدی رسید.
وی افزود: در استان کرمانشاه و در سال گذشته به 22.7% دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمات مشاوره ای از طریق مراکز مشاوره ارائه شده است.
حسینی در ادامه با اشاره به دستاوردهای برش استانی سه بسته های تحولی مرتبط با استان کرمانشاه پرداخت و گفت: در فعالیت توانمند سازی نیروی انسانی تحت عنوان آموزش زبان اشاره آموزش 110نفر معلم والدین و نهاد های اجرایی، هدف گذاری شده بود که استان کرمانشاه در سال 1399 توانست 134 نفرشامل 82 معلم دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و 52 نفر کارکنان نهادهای اجرایی را با برگزاری 3کارگاه تحت آموزش قرار دهد.
وی گفت: یکی از فعالیت های دیگر توانمند سازی نیروی انسانی، آموزش خط بریل است که 29 نفر معلم و 10نفر از والدین دانش آموزان آسیب دیده بینایی استان با برگزاری 2 کارگاه تحت آموزش قرار گرفته اند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت های توانمند سازی نیروی انسانی " آموزش معلمان مهارت های چندگانه" بود گفت: استان کرمانشاه در سال 1399 توانست 25.1% از معلمان را با برگزاری یک کارگاه آموزشی آموزش زبان اشاره، خط بریل و راهبردهای تدریس طیف اتیسم به میزان 120 ساعت تحت آموزش مهارت های چندگانه قرار دهد.
وی افزود: یک مدرسه الگویی پذیرا ویژه دانش آموزان تلفیقی و یک مدرسه الگویی اتیسم در استان کرمانشاه در حال مناسب سازی است.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه از 328 هزار و 921 دانش آموز استان کرمانشاه 33هزار و 420 دانش آموز نیازمند به ابزارهای هوشمند ارتباطی بودند اظهار کرد: تاکنون 3 هزار و 346 گوشی یا تبلت به دانش آموزان کم برخوردار این استان اهدا شده است. همچنین در قالب نهضت مشارکتی توان افزایی به 672 دانش آموز با نیازهای ویژه استان کرمانشاه نیز تبلت و گوشی هوشمند اهدا شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: پوشش 215 نوآموز استثنایی در پیش دبستانی و ارائه خدمات توان بخشی به 36.7 درصد نوآموزان پیش دبستانی و 46.8 درصد از دانش آموزان ابتدایی از دیگر اقدامات سال گذشته استان کرمانشاه می باشد که جای تقدیر دارد.
نظر دهید