رئیس سازمان آموزش و پروش استثنایی تشریح کرد؛
نتایج و عملکرد استان ها در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال ۹۹ و انتظارات از استان ها در سنجش سال ۱۴۰۰
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها به تشریح نتایج سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال ۹۹ و انتظارات از استان ها در طرح سنجش 1400 پرداخت.
4587.mp3
نتایج و عملکرد استان ها در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال ۹۹ و انتظارات از استان ها در سنجش سال ۱۴۰۰
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن تشریح نتایج سنجش سال ۹۹ گفت: در 6 استان خراسان شمالی، اصفهان، خراسان جنوبی، اردبیل، هرمزگان و کرمانشاه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان بالای 100 درصد محقق شد و هم چنین در 12 استان لرستان، فارس، سمنان، کردستان، کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قم، کهگیلویه و بویر احمد، همدان، تهران و گلستان بیش از 99 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار گرفتند.
وی گفت: بر اساس نتایج سنجش سال گذشته میانگین کشوری سابقه آموزش قبل دبستان 70.14 بود و استان های مازندران، چهارمحال بختیاری و ایلام بیشترین سابقه آموزش قبل دبستان را داشتند و استان های قم، شهرستان های تهران و سیستان و بلوچستان کم ترین سابقه آموزش قبل دبستان را داشتند.
معاون وزیر با بیان اینکه میانگین کشوری نداشتن بیمه پایه 16.29 درصد بود و استان های شهرستان های تهران، قم و البرز بیشترین درصد نداشتن بیمه پایه و استان های بوشهر، خراسان جنوبی و چهار محال بختیاری کم ترین درصد نداشتن بیمه را به خود اختصاص دادند، گفت: استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر بیشترین درصد خویشاوندی والدین و استان های زنجان، گیلان و کردستان کم ترین درصد خویشاوندی والدین را داشتند و میانگین کشوری خویشاوندی والدین در کشور 20.98 درصد بود.
حسینی در ادامه به سواد والدین اشاره کرد و گفت: میانگین کشوری بی سوادی مادر 4 درصد و بی سوادی پدر 3.05 بود و استان های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی بیشترین درصد بی سوادی مادر و استان های یزد، مازندران، شهر تهران کم ترین درصد بی سوادی مادر داشتند.
وی افزود: هم چنین استان های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، کرمان بیشترین درصد بی سوادی پدر و استان های مازندران، گیلان و شهر تهران کم ترین درصد بی سوادی پدر را به خود اختصاص دادند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه میانگین کشوری کوتاهی قد شدید 0.56 درصد، میانگین کشوری لاغری شدید 1.47 درصد و میانگین کشوری چاقی 6.84 درصد بود اظهار کرد: براساس نتایج سنجش استان های کردستان، مازندران و سیستان و بلوچستان بیشترین درصد کوتاهی قد و استان های بوشهر، سمنان و مرکزی کم ترین کوتاهی قد را داشتند.
وی گفت: هم چنین استان های کردستان، هرمزگان و مازندران بیشترین درصد لاغری و استان های ایلام، خراسان شمالی و اردبیل کم ترین لاغری شدید داشتند.
وی افزود: استان های گیلان، شهرستان های تهران و کرمانشاه بیشترین درصد چاقی و کردستان، مرکزی و سیستان و بلوچستان کم ترین درصد چاقی را داشتتند.
حسینی با بیان اینکه بر اساس نتایج سنجش میانگین کشوری واکسیناسیون نزده و یا ناقص 14.52 درصد بود، گفت: استان های لرستان، گیلان و هرمزگان بیشترین درصد ناقصی یا عدم واکسیناسیون و استان های سمنان، شهرستان های تهران و ایلام کم ترین درصد ناقصی یا عدم واکسیناسیون را داشتند.
رئیس سازمان آموزش و پررورش استثنایی در ادامه به انتظارات و ضروریات برنامه سنجش 1400 از مدیران کل پرداخت و گفت: بر اساس دستورالعمل اجرایی و مالی برنامه سنجش مدیران کل استان ها رئیس ستاد سنجش می باشند. مسئولیت تشکیل ستاد هماهنگی سنجش بر عهده مدیرکل آموزش و پرورش استان می باشد و ستاد هماهنگی اجرای سنجش استان براساس دستورالعمل هایی که از سوی دبیرخانه شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی سنجش (معاونت پیشگیری و تشخیص، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی) ابلاغ می شود، مسئولیت اجرای بهینه سنجش را بر عهده خواهد داشت.
حسینی ادامه داد: همکاری کامل با عوامل اجرایی برنامه سنجش با هدف رشد کمی و کیفی برنامه سنجش توسط ادارات کل انجام شود و در جهت افزایش مناطق تحت پوشش برنامه سنجش تلاش شود.
وی افزود: همچنین انتظار می رود در جهت ارزیابی کامل دانش آموزان عشایر و مناطق صعب العبور تلاش شود و تبلیغ و اطلاع رسانی سنجش در سطح استان باید به گونه ای صورت پذیرد که خانواده ها به ویژه مناطق محروم و دورافتاده از زمان و نحوه اجرای آن مطلع گردند.
معاون وزیر گفت: امکانات و تسهیلات پایگاه سنجش مناسب و در دسترس شامل دارا بودن فضای متناسب با درجه پایگاه، تجهیز سیستم سرمایشی، خط تلفن، اینترنت جهت اتصال به سامانه تشخیص(سنجش) و ثبت اطلاعات تامین شود و رابط استان با آموزش و پرورش جهت نصب دستگاه های pos قبل از شروع پایگاهها هماهنگی های لازم را انجام دهد.
وی افزود: هماهنگیهای لازم با ستاد ثبت نام استان در جهت حل مشکل عدم هماهنگی سامانه ثبت نام دانش آموزی با شروع فعالیت پایگاههای سنجش و دیر فعال شدن ثبت نام نوآموزان پیش دبستانی در سامانه مربوطه و عدم ارجاع این نوآموزان در پایگاههای سنجش نیز انجام شود.
حسینی به نظارت بر مدارس دولتی و غیر انتفاعی اشاره کرد و گفت: مدیر مدرسه در سامانه تشخیص و سنجش جهت ارزیابی دانش آموزان دیر آموز یا دارای شکست تحصیلی نوبت گیری می نماید ولی به دنبال آن با صدور کارنامه های قبولی و نیاز به تلاش بیشتر به طور همزمان برای دانش آموز موجبات ایجاد سردرگمی برای خانواده ها جهت ثبت نام فرزندان خود در مدرسه را فراهم می نمایند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از ورود برخی از سازمان ها یا ارگان ها به پایگاه های سنجش بر اساس دستورالعمل اجرایی سنجش جلوگیری شود، بیان کرد: هماهنگیهای لازم با ستاد ثبت نام استان به طور کامل صورت گیرد.
وی تصریح کرد: اطلاعات آماری سنجش صیانت و حفاظت شود و از درخواست تغییر نتیجه جهش تحصیلی و تحت فشار قراردادن نیروهای تست تخصصی استان ها جلوگیری شود.
نظر دهید