• انتشار: 1400/08/26 - 11:58
  • تعداد بازدید: 1778
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
با حضور دکتر حسینی برگزار شد؛

نشست پارلمان مشورتی اولیا و مربیان و آئین تجلیل از انجمن های برتر مدارس استثنایی استان خراسان رضوی

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نشست پارلمان مشورتی اولیا و مربیان و آئین تجلیل از انجمن های برتر مدارس استثنایی استان خراسان رضوی در سالن کارگران مشهد برگزار شد.

5404.mp3 نشست پارلمان مشورتی اولیا و مربیان و آئین تجلیل از انجمن های برتر مدارس استثنایی استان خراسان رضوی

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این مراسم با تاکید بر اینکه خانواده جزء ذاتی جدایی‌ناپذیر از آموزش‌وپرورش است اظهار کرد:  خانواده و تعلیم و تربیت دو نهاد اصلی اثر گذار بر جامعه هستند و هماهنگی بیشتر این دو نهاد با یکدیگر موجب تحول، پویایی و توسعه جامعه خواهد شد.
وی افزود: دو نهاد اساسی در جامعه، خانواده و مدرسه هستند و مشارکت اولیا در نظام تعلیم و تربیت بالاصاله است.
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه کرونا فرصت نزدیکی خانواده به‌نظام تعلیم‌وتربیت را مهیا کرد، گفت: با نگاه تأثیر مستقیم خانواده‌ها بر تعلیم‌وتربیت فرزندان و مشارکت خانواده‌ها در امر تعلیم‌وتربیت بسته تحولی آموزشپرورش، تربیت بدنی  و توان‌بخشی خانواده محور با ۶ برنامه و ۱۱ فعالیت در آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.
وی افزود: علاوه بر این بسته، بسته تحولی "غربال و مداخله به هنگام نوآموزان پیش‌دبستانی در معرض مشکلات یادگیری" نیز در سال جاری در آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شده است.
حسینی با تشریح بسته تحولی "خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور" گفت: ضرورت جلب مشارکت خانواده‌ها، شهروندان و جوامع محلی از طریق ارتقای دانش و مهارت آنان از جمله اهداف این بسته تحولی است.
وی افزود: نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده خانواده در تربیت فرزندان، لزوم آموزش و جلب مشارکت والدین در مسائل آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی فرزندان، توانمندسازی اولیا و حمایت از کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و اجرای راهکار 8-8 سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مبنی بر مشارکت فعال تمامی عوامل سهیم و مؤثر در نیازهای فوری و عمومی جامعه از جمله ضرورت‌های تدوین بسته تحولی "خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور" است.
وی افزود: در اسناد بالادستی به‌ویژه در سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانه ارزش‌ها، اهداف کلان، راهبردهای کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین بر نقش انکارناپذیر خانواده‌ها در جامعه به‌ویژه نظام تعلیم‌وتربیت تاکید شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه بسته تحولی "خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور" با 6 برنامه و 11 فعالیت تدوین شده است گفت: برنامه اول این بسته تحولی ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع‌رسانی تخصصی به خانواده در بستر فناوری اطلاعات است که دو فعالیت "تولید، بارگذاری و کیفیت‌بخشی بیش از 3 هزار محتوای مشاوره و مددکاری در شبکه شاد" و " طراحی ساختار و راه‌اندازی سامانه شبکه تلفنی مشاوره اضطراری از طریق سامانه ندای همراه، 60 مشاور ملی،۶۰ مرکز مشاوره و 800 مرکز اختلال یادگیری" برای این برنامه پیش‌بینی‌شده است.  
وی افزود: "توسعه و ارتقای کیفیت خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده" برنامه دوم بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور است که" توسعه و ارتقا کیفی و کمی خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده به همراه ایجاد 10 مرکز مشاوره جدید و 22 مرکز جامع" و "توسعه و گسترش آموزش‌های تخصصی خانواده محور از طریق ایجاد 7 پایگاه تخصصی آموزش خانواده" دو فعالیت این برنامه هستند.
حسینی "توانمندسازی مدیران و معلمان در شناسایی ظرفیت‌های تربیتی با مشارکت خانواده" را سومین برنامه این بسته تحولی دانست و گفت: برای این برنامه دو فعالیت " بازبینی، اصلاح و ارتقای برنامه آموزش خانواده کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور" و "برگزاری کارگاه‌های آموزشی فرزندپروری برای مشاوران سراسر کشور" تعریف شده است.
 وی "مشارکت والدین در طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و توان‌بخشی" را چهارمین برنامه بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور دانست و گفت: "بهره‌مندی از تخصص 10 درصد اولیا در همیاری با مدارس تحت عنوان مدرسه یاری"، " بهره‌مندی از تخصص  50 درصد اولیا در تدریس با عنوان اولیا همیار معلم" و "بهره‌مندی از تخصص اولیا در سطح کلان در قالب پارلمان مشورتی اولیا" سه فعالیت این برنامه می‌باشند.
وی افزود: برنامه پنجم این بسته تحولی " ارائه خدمات محله محور از طریق خانواده و محله" است که فعالیت "مددکاری اجتماعی محله محور" برای آن تعریف شده است.
حسینی ششمین برنامه این بسته تحولی را " ظرفیت سازی در مدارس برای اجرای برنامه‌های ورزش با خانواده و برنامه‌های ورزشی" دانست و گفت: برای این برنامه فعالیت "اجرای جشنواره نشاط با رویکرد یک روز بازی در کنار خانواده برای بیش از ۱۰ هزار دانش آموز" پیش بینی شده است.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار استان ها,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5404
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید