رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:
هماهنگی و هم افزایی بین بخشی در سطوح مختلف وزارت آموزش و پرورش راهبرد اصلی وحدت و یکپارچه سازی اهداف و سیاست های نظام تعلیم و تربیت
دکتر طریفی حسینی در مراسم اختتامیه سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزشوپرورش کشور ضمن تشکر از مقام عالی وزارت و دستاندرکاران این اجلاس گفت: این گردهمایی بزرگ فرصت کمنظیری فراهم کرد که پس از شش سال بهصورت حضوری مدیران ارشد و رؤسای مناطق آموزشوپرورش سراسر کشور ضمن بررسی مسائل و چالشهای آموزشوپرورش، رویکردهای تحولی و سیاستها و برنامههای کاری کلان آموزشوپرورش را با همدیگر مرور کنند، لذا این اجلاس قطعاً مبنا و پشتوانهای مستحکم برای بنا نهادن و آغاز تحولات بنیادین و شالوده شکن در آموزشوپرورش و بهویژه آموزشوپرورش استثنایی خواهد بود.
وی ضمن تأکید بر ضرورت توجه به آموزشوپرورش استثنایی بهعنوان نماد عدالت تربیتی و یادآوری نکات کلیدی سخنرانان این اجلاس سهروزه بهویژه ریاست محترم جمهور مبنی بر پیششرط توسعه آموزشوپرورش برای پیشرفت و توسعه کشور، بر ضرورت توجه به نقشآفرینی دانشآموزان استثنایی در این امر نیز تأکید کرد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با طرح این پرسش که چه موضوعی در آموزشوپرورش وجود دارد که توجه به آن شرط پیشرفت و تعالی جامعه است، از " انسان" بهعنوان مهمترین موضوع و از "تعلیموتربیت انسان" بهعنوان پیچیدهترین امر انسانی نام برد؛ امری که البته در زمره مأموریتهای وزارت آموزشوپرورش است.
معاون وزیر آموزشوپرورش تأکید کرد: کار ما در وزارت آموزشوپرورش در گام اول زمینهسازی برای " پدیدایی استعدادها" و در ادامه ایجاد مسیری برای " توسعه و رشد و بالندگی و شکوفایی این استعدادها" در جهت رشد و تعالی و کمال انسان است و در این میان هیچ تفاوتی بین افراد عادی و استثنایی نیز وجود ندارد و ما در نظام آموزشوپرورش تکلیف و وظیفه داریم تا زمینه پدیدآیی و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان استثنایی را همانند دانشآموزان عادی فراهم و موانع رشد و کمال این دانشآموزان را برطرف کنیم.
وی افزود: تفاوت انسانها از منظر رشدیافتگی و کمال بر حسب "شدت و مرتبه وجودی و میزان تقرب آنها به ساحت الهی" مشخص میشود نه تفاوت در شرایط و قابلیتهای جسمانی آنها، چه اینکه خداوند وقتی انسان را آفرید و مسیر هدایت او را مشخص نمود هیچ انسانی را به دلیل نقایص جسمانی از قرارگرفتن در مراتب رشد و کمال استثنا نکرد، پس ما نیز نمیتوانیم در مسیر تعلیموتربیت گروهی از انسانها را از رسیدن بهمراتب کمال استثنا و یا مسیر رشدی متفاوتی برای آنها در نظر بگیریم؛ بنابراین اهداف تربیت باید یکپارچه دیده شوند.
دکتر طریفی حسینی افزود: باور و عمل ما در نظام تعلیم و تعلیموتربیت این است که تکتک دانشآموزان استثنایی همانند سایر دانشآموزان عادی با قرارگرفتن در مسیر تربیت مناسب بهعنوان انسانهایی ارزشآفرین در فرایند توسعه و پیشرفت کشور نقش دارند و تنها شرط این امر فراهمکردن تعلیموتربیت متناسب با نیازهای ویژه آنان است.
وی یادآور شد: سازمان آموزشوپرورش استثنایی در سه دهه قبل نیز بر مبنای همین باور تشکیل شده است و تاکنون نیز این سازمان دستاوردهای کمنظیری داشته است که نمونه بارز آن را در موفقیتهای چشمگیر دانشآموزان استثنایی در جشنوارهها و مسابقات ملی و بینالمللی علمی، ورزشی، فرهنگی و قرآنی میتوان مشاهده نمود.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در پایان بر ضرورت پیوستگی و یکپارچگی اهداف و سیاستهای نظام آموزشوپرورش تأکید و بر ضرورت تعامل و ارتباط و هماهنگی و همافزایی بین بخشهای مختلف آموزشوپرورش عادی و استثنایی در جهت رفع مشکلات و موانع پیش رو و تحقق اهداف تحولی تأکید کرد.
نظر دهید