دکتر طریفی حسینی در آئین افتتاحیه مسابقات ورزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه تاکید کرد؛
ورزش محور فعالیتهای آموزشوپرورش استثنایی در مدارس است/ تمهید مقدمات برای حضور اجتماعی دانشآموزان استثنایی و توانبخشی از کارکردهای مسابقات ورزشی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین دوره مسابقات ورزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه با تاکید بر اینکه ورزش در آموزشوپرورش استثنایی امری حاشیهای نیست، بلکه محور فعالیتهای آموزشوپرورش استثنایی در مدارس است گفت: تمهید مقدمات برای حضور اجتماعی دانشآموزان استثنایی و توانبخشی از کارکردهای مسابقات ورزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی؛ دکتر حمید طریفی حسینی در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین دوره مسابقات ورزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه که در مجتمع آموزشی نابینایان شهید محبی شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه آمادهکردن و تمهید مقدمات برای حضور اجتماعی دانشآموزان با نیازهای ویژه یکی از اهداف حوزه تعلیموتربیت استثنایی است گفت: آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان با نیازهای ویژه در ابعاد فردی، شغلی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از اهدافی است که در آموزشوپرورش استثنایی دنبال میشود و یکی از راههای رسیدن به این اهداف فعالیتهای ورزشی است.
وی با بیان اینکه یکی از ساحتهای ششگانه تربیتی، ساحت تربیت زیستی و بدنی است، گفت: رشد دانشآموزان در این ساحت تربیتی مقدمهای برای رسیدن به ساحتهای دیگر تعلیموتربیت است و برای ارتقای این ساحت، محتوا و برنامههای ویژهای باید تدارک دیده شود.
معاون وزیر تصریح کرد: از طرف دیگر اگر بخواهیم ساحت تربیت اجتماعی را در دانشآموزان رشد دهیم، مهمترین میدان رشددهنده شایستگیهای اجتماعی دانشآموزان صحنه ورزش است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به اهمیت توجه به مهارتهای حرکتی که از بدو تولد شکلگرفته و در نهایت منجر به رشد مهارتهای شناختی میشود گفت: مهمترین محلی که شایستگیهای اجتماعی کودکان را رشد میدهد، میدان ورزش و فعالیتهای تربیتبدنی است.
وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات و رقابتهای ورزشی عرصهای است که شور و نشاط و سرگرمی به همراه دارد گفت: این مسابقات ابزار و اهرمی است که به شکل نمادین به رفتارسازی، نمادسازی و فرهنگسازی که باید در عرصه اجتماعی انجام شود کمک میکند.
معاون وزیر با تاکید بر اینکه ورزش برای دانشآموزان استثنایی یک ابزار توانبخشی است گفت: یکی از کارکردهای فعالیتهای ورزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه کارکردهای حرکتی آن است و ورزش در حکم توانبخشی برای این دانشآموزان عمل میکند.
طریفی با تاکید بر اینکه ورزش امر حاشیهای نیست، بلکه باید محور فعالیت مدارس باشد اظهار کرد: اختیاراتی به مدیران مدارس در آییننامه اجرایی مدارس داده شده، لازم است آنها حتماً به این موضوع توجه کرده و کلاس درس را تنها موقعیت یادگیری در نظر نگیرند و ارتباط با اماکن و محیطهای بیرون از مدرسه مخصوصاً اماکن ورزشی را پیگیری کنند.
طریفی با بیان اینکه خلق موقعیتهای جدید یادگیری از اهداف سند تحول بنیادین است گفت: سالنهای ورزشی یکی از محیطهای یاددهی و یادگیری هستند و مناسبسازی سالنهای ورزشی و تجهیزات برای استفاده دانشآموزان با نیازهای ویژه باید در دستور کار همه دستگاهها قرار گیرد.
معاون وزیر در ادامه به تشریح برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی در حوزه تربیتبدنی و ورزش پرداخت و گفت: پیگیری و ادامه طراحی و تدوین برنامههای درسی و محتواهای آموزشی درس تربیتبدنی، فراهم نمودن شرایط و الزامات فعالیت تربیتبدنی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه و اولیاء آنان، استفاده از ظرفیت دستگاههای محلی برای استفاده از زیر ساختهای ورزشی و استفاده از ظرفیت فدراسیونهای ورزشی برای استعدادیابی و حرکت به سمت ورزش قهرمانی از جمله برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی در حوزه تربیتبدنی است.
شایانذکر است بیست و یکمین دوره مسابقات ورزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه و کارکنان آموزشوپرورش استثنایی دی و بهمنماه سال جاری بهصورت غیرحضوری و به میزبانی استانهای البرز، شهر تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان با حضور بیش از 1600 دانشآموز و همکار آموزشوپرورش استثنایی برگزار خواهد شد.
همچنین این مسابقات در رشتههای مهارتهای تنیسرویمیز تیمی، آمادگی جسمانی انفرادی، خرده مهارتهای فوتسال تیمی، شطرنج انفرادی، خرده مهارتهای گلبال تیمی، طنابزنی انفرادی و خرده مهارتهای بوچیا تیمی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی، با آسیب بینایی، با کمتوان ذهنی و جسمی حرکتی و در رشته شطرنج برای کارکنان آموزشوپرورش استثنایی برگزار خواهد شد.
نظر دهید