• انتشار: 1404/03/07 - 16:58
  • تعداد بازدید: 284
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

تحولی نوین در نظام آموزش و پرورش استثنایی؛ مراکز جامع، محور کیفیت‌بخشی و عدالت آموزشی

11577.mp3 تحولی نوین در نظام آموزش و پرورش استثنایی؛ مراکز جامع، محور کیفیت‌بخشی و عدالت آموزشی

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ سالار قاسمی معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت:  نگاه  ما به مراکز جامع سنجش نگاه راهبردی و استراتژی است  و در تلاشیم در بودجه سال اینده برای مراکز جامع ردیفی از بودجه وزارت بهداشت و درمان تعریف شود تا مراکز کیفیت بخش داشته باشیم.

وی ضمن عرض تسلیت درگذشت دو نفر از خیرین بزرگ مدرسه ساز شادروان ناصر قفلی و بانو ثریا خسروکیانی یاد و خاطره ایشان را گرامی داشت.

رییس سازمان استثنایی با بیان اینکه مشکلات ویژه یادگیری یک بحث جهانی است و بین ۵ تا ۱۵ درصد افراد دارای مشکلات ویژه یادگیری هستند افزود:  این عدد بیانگر این است که باید به نقش اصلی مراکز جامع سنجش پی برد. 

قاسمی به دو رویکرد در مشکلات ویژه  یادگیری و دیرآموز اشاره کرد و بیان داشت : در رویکرد اول بین  دانش آموز با هوشبهر عادی  و پیشرفت تحصیلی وی شکافی است که باید چالش های  آن بررسی شود و با توجه به عدم مداخله بهنگام در این رویکرد دانش آموز با افت تحصیلی و حتی ترک تحصیل مواجه شوددر حالیکه مداخله بهنگام  مهمترین رویکرد در اختلالات یادگیری است و زمانی میتوانیم مداخله بهنگام داشته باشیم  که داده های تحلیلی دقیقی ارائه نماییم.

وی افزود: ما تلاشمان این است که از رویکرد اول به رویکرد دوم حرکت کنیم  و برای دستیابی به  داده های دقیق در پیش از دبستان لازم است با بهزیستی و  وزارت بهداشت  و درمان لینک شویم  تا با تحلیل یکپارچه داده ها اقدام به  مداخله بهنگام نماییم

سالار قاسمی کفت:  سرمایه واقعی در آموزش و پرورش، نیروی انسانی با کیفیت است و فقر نیروی انسانی باکیفیت یکی از مشکلات در بدنه تعلیم و تربیت کشور می باشد لذا توانمندسازی نیروی انسانی را کلید تحول می نامیم.

این مقام مسئول تصریح کرد:  اختلالات یادگیری و دیرآموز فقط یک مساله اموزشی که مختص به آموزش و پرورش باشد نیست  بلکه یک مساله پنهان اجتماعی است که اگر به آن توجه نشود اسیب های اجتماعی را در پی خواهد داشت.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: جشنواره ملی دست سازه ها را در استان مازندران برگزار کردیم اما صرف تولید دست سازه ها و نرم افزارها کافی نیست و باید  از محصول محوری به فرایند محوری حرکت کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: مرکز جامع سنجش  اتاق فرماندهی کیفیت بخشی مدارس است باشد و مراکز جامع سنجش  باید در کنار انجام فرایند سنجش نوآموزان پیش از دبستان، در حوزه اختلالات یادگیری و دیراموز تقویت شوند چرا که محور اصلی،  اختلالات یادگیری و دیراموز است و ببرای اینکه سنجش و اختلالات  در کنار هم به درستی انجام شود نیازمند یک بازمهندسی و باز طراحی از نظر ساختار، تخصص ،نیروی انسانی  تحلیل یکپارچه و عملکرد تیمی در مراکز جامع هستیم. 

قاسمی  بر راه اندازی نظام پایش و ارزشیابی و تحلیل واقعی داده ها تاکید کرد و گفت: علاوه بر حمایت روانی،آموزشی و فرهنگی از خانواده ها ،تمرکز مراکز جامع باید بر روی اموزش مدیران و اموزگاران و والدین و مشارکت انان باشد و لازم است مدیران مراکز جامع سنجش با معاونین ابتدایی، رییس اداره تعلیم و تربیت کودک ، ادارات بهزیستی و ... تعامل داشته باشد تا با داده های تحلیلی دقیق تمامی فرایندهای ارزیابی به دقت در سامانه سیرت انجام شود و کمیته جایدهی و اموزش با رویکرد همه جانبه و تخصصی فعالیت نماید. 

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان از ایجاد  مرکز منابع یادگیری قدرتمند در استان و کشور جهت آموزش نیروی انسانی خبر داد.  

شایان ذکر است دوره توانمندسازی مدیران و آموزگاران مراکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی استان با حضور ۳۳۰ نفر در مجتمع آموزشی، پرورشی و توان بخشی امام رضا علیه السلام مشهد برگزار شد.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 11577
کلمات کلیدی
حسین محمدی

حسین محمدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید